eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Na majonezy i ketchupy wydaliśmy 1,3 mld zł

Na majonezy i ketchupy wydaliśmy 1,3 mld zł

2017-03-23 08:55

Na majonezy i ketchupy wydaliśmy 1,3 mld zł

Na majonezy i ketchupy wydaliśmy 1,3 mld zł © Quade - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Czy Polacy kupują sosy i dressingi? Które produkty z tej kategorii cieszą się największą popularnością? Czy na polskich stołach królują wyłącznie majonezy i ketchupy? Dlaczego triumfy święcić może hummus? Odpowiedzi na te i inne pytania niosą za sobą dane Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Przeczytaj także: SAS przedstawia 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

Autorzy badania przyjrzeli się rynkowi sosów i dressingów. Kategoria ta obejmuje majonezy, ketchupy, musztardy oraz gotowe sosy zimne, którymi Polacy poprawiają smak sałatek, kanapek, hamburgerów czy potraw z grilla. Chodzi tu m.in. o sos tatarski, chrzanowy, hamburgerowy, kanapkowy, tysiąca wysp, ale również pesto, hummus i im podobne.

Na zdecydowane prowadzenie wśród znajdujących się w polskich koszykach sosów i dressingów wysuwają się - i tu bez zaskoczenia - majonezy i ketchupy. Należy jednak podkreślić, że względem minionego roku odnotowały one niewielkie spadki, rzędu odpowiednio 1,2 i 0,7 proc. Odwrotna tendencja zauważalna była w przypadku gotowych sosów zimnych oraz musztard, które zanotowały wzrost na poziomie 12 i 3 proc.

Jednocześnie dostrzegalne są dość spore różnice względem zakupów produktów z danego segmentu, przypadających w ciągu roku na jedno gospodarstwo domowe.

Jeżeli przyjrzeć się liczbie kupujących, to najniższy udział w zakupach całej kategorii odnotował segment gotowych sosów zimnych (63 proc.), ale widać jednocześnie większą częstotliwość kupowania produktów z tego segmentu (o 5 proc.).

fot. mat. prasowe

Wartość zakupów poszczególnych segmentów

Większość wydatków Polaków pochłonęły majonezy i ketchupy.


Spośród wszystkich grup produktów zaliczanych do segmentu gotowych sosów zimnych, najbardziej dynamicznie rozwija się hummus, którego udział w zakupach całego segmentu wyniósł w ubiegłym roku 11 proc. (w porównaniu z 4 proc. w roku 2015). Najbardziej popularne niezmiennie pozostają tzw. sosy uniwersalne.

fot. mat. prasowe

Udziały marek własnych w kategorii

Największy udział marek własnych widoczny był w kategorii sosy zimne.


Jeżeli chodzi o zwyczaje zakupowe nabywców produktów z segmentu gotowych sosów zimnych, można zaobserwować związek pomiędzy częstotliwością dokonywania zakupów a zamożnością gospodarstw domowych. Im wyższe dochody danego gospodarstwa domowego, tym częściej kupowano w nim gotowe sosy zimne. Nabywcami tego segmentu były przede wszystkim gospodarstwa domowe z największych miast liczących powyżej 200 tys. mieszkańców.

Produkty marek własnych sieci odnotowały największy udział w segmencie gotowych sosów zimnych. Wynika to z faktu, że około 85 proc. zakupów tego segmentu w ujęciu wartościowym było skoncentrowanych w handlu nowoczesnym (hipermarkety, supermarkety i sklepy dyskontowe). W przypadku pozostałych segmentów wskaźnik ten nie przekroczył 79 proc.

fot. mat. prasowe

Udział poszczególnych grup w zakupach sosów zimnych

Spośród wszystkich grup produktów zaliczanych do segmentu gotowych sosów zimnych, najbardziej dynamicznie rozwija się humus.


O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: