eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościMedia › Miliardowe wydatki na reklamę. Handel nie szczędzi na promocji

Miliardowe wydatki na reklamę. Handel nie szczędzi na promocji

2017-03-21 11:03

Miliardowe wydatki na reklamę. Handel nie szczędzi na promocji

Na reklamę telewizyjną wydano najwięcej © HaywireMedia - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Dom mediowy Codemedia przeanalizował ubiegłoroczne wydatki na reklamę w branży handlowej i dowiódł, że na promocję ostatnio nie szczędzono. Łączny budżet reklamowy wszystkich przeanalizowanych podmiotów przewyższył 1 miliard złotych, co względem poprzedniego roku oznacza wzrost na poziomie 25%. Zdecydowanym liderem okazał się Lidl, który nie tylko był dwa razy hojniejszy niż drugi w zestawieniu Media Expert, ale również wydał o przeszło 100 mln więcej niż jego największy konkurent, czyli Biedronka. Dwukrotny wzrost wydatków względem poprzedniego roku odnotował Rosmann.

Kategorie


Ubiegłoroczne wydatki na reklamę nie były małe, ale podkreślić należy, że za ich wielkość w znacznej mierze odpowiadały super- i hipermarkety, które wyemitowały 71% całego przekazu reklamowego branży. Wprawdzie to tylko o dwa punkty procentowe więcej niż w zeszłym roku, ale w ujęciu wartościowym wzrost w tym segmencie przewyższył 30%, osiągając 737,6 mln zł. Dość prężnym reklamodawcą okazały się także sklepy i hurtownie (24% tortu reklamowego). Pozostałe formaty stanowiły jedynie 5%.
Tak jak przewidywaliśmy, ubiegłoroczne wydatki na reklamę okazały się wręcz rekordowe. Reklamodawcy zainwestowali w promocję zdecydowanie więcej niż rok wcześniej. Znaczny wpływ na osiągnięty wynik miał - tradycyjnie zresztą - ostatni kwartał roku, na który przypadło 32% wszystkich wydatków. W dwóch poprzednich latach najmniejsze wydatki na reklamę cechowały styczeń i luty, w marcu i kwietniu wydatki rosły. Najprawdopodobniej schemat ten powtórzy się także w tym roku – mówi Anna Lipińska, Group Account Director, Codemedia.

Reklamodawcy


Największe wydatki na reklamę poniósł w ubiegłym roku lider 2015 roku, czyli Lidl. Kolejne pozycje przypadły w udziale Metro Group (właścicielowi m.in: Media Markt, Saturna i Makro), które zainwestowało w reklamę 85,9 mln zł oraz Terg (właścicielowi marki Media Expert) z wydatkami na poziomie 71,8 mln zł. W zestawieniu TOP 10 znalazły się również Euro-Net Warszawa (właściciel Euro RTV AGD), Jeronimo Martins – właściciel sieci Biedronka, Tesco, Carrefour, Kaufland, IKEA i Rossmann. Ich wydatki na reklamę stanowiły prawie 60% inwestycji sektora w promocję.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe handlu w podziale na kategorię

Zdecydowanie największe wydatki na promocję poniosły hiper i supermarkety.


W 2016 r. budżet Lidla - wiodącego prym w kategorii super- i hipermarkety – na reklamę był większy od połączonych wydatków Biedronki, Tesco i Carrefoura czyli jego głównych konkurentów na rynku. Reklamodawcy koncentrowali się głównie na informowaniu o aktualnych i zbliżających się promocjach. Jak wynika z „Monitora promocji 2014” przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia 58% polskich konsumentów poszukuje okazji cenowych. Najczęściej czerpie o nich wiedzę z gazetek promocyjnych, ale reklamy w mediach też stanowią ważną cześć działań, które mają przyciągać do odwiedzenia sklepu i skorzystania z oferty - mówi Anna Lipińska, Group Account Director, Codemedia.

W kategorii sklepy i hurtownie największym reklamodawcą był Rossmann, który wydał w 2016 r. 29,2 mln zł na promocję, o ponad 15 mln zł więcej w porównaniu roku do roku. Za nim uplasowała się Żabka i Agata (salony meblowe).

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe handlu w podziale na media

Zdecydowanie największe nakłady pochłonęła reklama telewizyjna.


Media


W media miksie wydatków sektora handel na reklamę w 2016 największy udział ma telewizja – 37%, w której ulokowano 385 mln zł. Na drugim miejscu uplasowało się radio z 28% udziału (inwestycje na poziomie 295,9 mln zł). W dalszej kolejności reklamodawcy wybierali: internet (13%), outdoor (9%), magazyny (7%), gazety (5%) i kina (1%).
Lidl, czołowy reklamodawca z sektora handel, największą część budżetu reklamowego przeznaczył na promocję w telewizji – aż 45%.Na dwóch kolejnych miejscach w media miksie jego wydatków na reklamę znalazły się radio (25%) i internet (24%). Metro Group i Terg skoncentrowali się na promocji w radiu – odpowiednio udział 46% i 67%.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także

Oceń

1 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.