eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Świadczenia pozapłacowe w górę. Wydatek czy jednak inwestycja?

Świadczenia pozapłacowe w górę. Wydatek czy jednak inwestycja?

2017-03-16 11:10

Świadczenia pozapłacowe w górę. Wydatek czy jednak inwestycja?

Motywacja to wydatek czy inwestycja? © Stepan Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Świadczenia pozapłacowe w górę. Z najnowszej edycji badania "Drogowskaz Motywacyjny 2017" wynika, że ich średnia wartość przypadająca na jednego zatrudnionego sięga w tym roku 928 zł. To 11-procentowy wzrost względem minionego roku i o 18% więcej niż przed dwoma laty. Wiele wskazuje zatem na to, że polscy pracodawcy są w coraz większym stopniu świadomi, jak dużą rolę odgrywają benefity pozapłacowe w kształtowaniu zaangażowania i podwyższaniu efektywności pracowników.

Przeczytaj także: Motywowanie pracowników: podział zysku i świadczenia pozapłacowe

Dzisiejszy rynek pracy to teren, po którym trudno się poruszać nawet najbardziej doświadczonym pracodawcom. Niedobór wykwalifikowanych pracowników, a także obawy związane ze stratą najlepszych to tylko niektóre z problemów. Dlatego też firmy nie ustają w staraniach zmierzających nie tylko do pozyskania najlepszych kandydatów, ale też zatrzymania dotychczasowych zatrudnionych. Ze względu na to, że wzrost wynagrodzeń jest ograniczony, znaczenie zyskują świadczenia pozapłacowe. Firmy inwestują w nie coraz więcej, nie zapominając jednocześnie, aby działania w tym zakresie powiązać z celami biznesowymi, wynikami pracy, a także wywieranie wpływu na postawy pracowników.

Potwierdzeniem powyższego są rezultaty badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017” - corocznego wspólnego projektu Sodexo Benefits and Rewards Services oraz niezależnego instytutu Kantar Millward Brown.

1) Motywacja - wydatek czy inwestycja?


Z badania wynika, że przeciętne świadczenia pozapłacowe przypadające na jednego pracownika mają obecnie wartość 928 zł. To o niemal 11% więcej niż w minionym roku. To bez wątpienia dobra wiadomość dla zatrudnionych, ale jednocześnie spore wyzwanie dla pracodawców, którzy muszą zastanowić się, jak optymalnie spożytkować te pieniądze do realizacji swoich celów biznesowych. Tym bardziej, że aż 84% badanych firm deklaruje utrzymanie takich samych budżetów na świadczenia płacowe jak przed rokiem, a 12% zapowiada nawet ich wzrost.

Pracodawcy przestają traktować motywację pracowników jako wydatek. Obecnie w wielu firmach to przemyślana, zaplanowana i oparta na konsekwentnych działaniach inwestycja. Dlatego od kilku lat firmy zwiększają budżety na motywowanie pracowników.

2) Nowa rola świadczeń – zwiększanie zaangażowania


Tegoroczne badanie pokazuje istotny zwrot w podejściu pracodawców do świadczeń pozapłacowych. Jeszcze cztery lata temu traktowali je przede wszystkim jako wsparcie pracowników, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji, jako pomoc socjalną w nagłej potrzebie (64%).

Dzisiaj świadczenia pozapłacowe stają się ważnym elementem walki o dobrego pracownika. Aż 61% pracodawców twierdzi, że ich rolą jest motywacja, zaangażowanie i zwiększanie efektywności. Dla porównania – rok temu takiego zdania było tylko 37% badanych.
„Rola świadczeń pozapłacowych rośnie. Pracodawcy inwestują w nie coraz więcej i dotyczy to już nie tylko największych firm, ale również małych i średnich przedsiębiorstw, które coraz śmielej zabiegają o tych samych kandydatów do pracy co korporacje. Świadczenia pozapłacowe przestały być kosztem, a stały się lokatą kapitału w ludzi, w których rośnie zadowolenie z pracy i zaangażowanie, co przekłada się na coraz lepsze wyniki firmy” – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services.

3) Motywowanie szyte na miarę


Średnia liczba świadczeń, jakie pracodawcy oferują zatrudnionym, to już 5,3. Ale firmy, które stosują system kafeteryjny, czyli umożliwiają pracownikom w ramach określonego limitu wybór benefitów zgodnych z ich potrzebami lub zainteresowaniami, oferują średnio nawet 6,3 świadczenia, na co przeznaczają przeciętnie 1040 zł. Zarządzający są przekonani (78%), że dając taką możliwość, wzmacniają motywację, a tym samym optymalnie wykorzystują budżet przeznaczony na ten cel. Dlatego już prawie co piąta firma umożliwia pracownikom swobodny wybór benefitów pozapłacowych.

Do wyboru są przede wszystkim podarunki z różnych okazji (82%) i świadczenia poprawiające samopoczucie pracowników (65%).
„Na rynku pracy spotykają się już cztery pokolenia różniące się m.in. podejściem do obowiązków zawodowych i stylem życia. Programy motywacyjne muszą więc zawierać świadczenia uwzględniające oczekiwania różnych grup pracowników, i ich indywidulane potrzeby. Stąd coraz większa popularność tzw. systemów kafeteryjnych, które umożliwiają zatrudnionym samodzielny wybór dodatków pozapłacowych zgodny z indywidualnymi pomysłami i życzeniami. ” – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk.

fot. mat. prasowe

Roczny budżet na świadczenia pozapłacowe

Do 928 zł na osobę zwiększyła się w tym roku średnia wartość świadczeń pozapłacowych.


4) Nagradzanie za efekty pracy


Jednak tworząc pakiet motywacyjny, firmy coraz częściej starają się go powiązać z konkretnymi celami. Oceny pracownicze czy rankingi pracowników, mimo że w wielu firmach przeprowadzane okresowo, coraz częściej nie zachęcają, a wręcz osłabiają zaangażowanie, zwłaszcza ludzi z pokolenia Y i Z, którzy oczekują bieżącego wyznaczania celów i regularnych informacji zwrotnych. Dlatego pracodawcy ciągle szukają nowych sposobów podnoszenia zaangażowania pracowników. Jednym z nich są nagrody za określony wysiłek włożony w konkretne działania i za osiągnięcie postawionego celu.

Robi tak już jedna trzecia firm, a ponad połowa z nich ma na to osobny budżet, który średnio wynosi 11 216 zł. Prawie 84% wspomnianych przedsiębiorstw nagradza pracowników za wyniki, a 29% za udział w projektach. Nagradzanie ma również zachęcić pracowników do określonych postaw. 16% pracodawców nagradza więc za brak absencji, 11% za brak spóźnień, a 5% za niepalenie.
„Wyniki naszego badania jednoznacznie wskazują na korelację między wysiłkiem pracownika, a otrzymaną przez niego nagrodą. Pracodawcy chcą inwestować w świadczenia pozapłacowe, ale inwestycja ta powinna im się zwrócić. Dlatego strategia motywowania pracowników musi mieć związek z konkretnymi celami wynikającymi ze strategii biznesowej firmy.” – dodaje Magdalena Słomczewska-Klimiuk.

5) Docenianie z okazji świąt kalendarzowych


Jedną z form doceniania pracownika jest pokazanie mu, że jest dla firmy ważny. W ciągu roku jest wiele okazji do nagrodzenia jego wysiłków. Najważniejszymi są święta Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy. Tradycja bożonarodzeniowego obdarowywania pracowników jest dominująca (prawie 90%) zarówno w firmach polskich, jak i międzynarodowych, prywatnych i państwowych, bez względu na wielkość. Z okazji świąt wielkanocnych podarunki pracownikom wręcza mniej, bo 44% przedsiębiorstw. Prawie co czwarte oferuje zaś świadczenia w związku z wakacjami.

6) Technologia w zarządzaniu świadczeniami


Duża liczba świadczeń sprawia, że coraz trudniej efektywnie nimi zarządzać. Dlatego, chociaż w działach HR ciągle przeważa dokumentacja papierowa, firmy coraz śmielej decydują się na nowoczesne systemy wspierające zarządzanie świadczeniami pozapłacowymi. Taką możliwość docenia już 16% przedsiębiorstw. To o 4 punkty procentowe więcej niż w roku 2015.

Wyniki raportu „Drogowskaz Motywacyjny 2017” potwierdzają istotną rolę i rosnące znaczenie świadczeń pozapłacowych, które w 2017 rok staną się ważnym i wręcz niezbędnym elementem ofert zatrudnienia i utrzymania pracowników.

Metryczka raportu:
Raport „Drogowskaz Motywacyjny 2017” powstał na podstawie badania potencjału rynku benefitów pracowniczych, które przeprowadził niezależny instytut Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu 2017 roku. Pomiar przeprowadzono metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych). Próba ogólna to N=900 respondentów - osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom świadczeń pozapłacowych.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: