eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Czy inwestowanie w domeny ma sens?

Czy inwestowanie w domeny ma sens?

2017-03-13 11:29

Czy inwestowanie w domeny ma sens?

Czy inwestowanie w domeny ma sens? © destina - Fotolia.com

Czasy, w których domena nie miała swojego miejsca w budowaniu strategii sprzedażowej, odeszły do lamusa. Jej wpływ na pozycjonowanie strony jest tak przemożny, że dziś licytacje domen przypominają swym kształtem legendarne już aukcje samochodów klasycznych w Scottsdale. I podobnie jak w przypadku sprzedanego za przeszło 9 mln USD Ferrari 250 LM z 1964 - także potrafią osiągać zawrotne ceny. Inwestowanie w domeny zdaje się mieć sens.

Przeczytaj także: Inwestycja w domeny internetowe lepsza niż mieszkanie

W związku z planami ekspansji na rynek amerykański polska firma hostingowa Dhosting.pl zakupiła domenę www.dhosting.com. Jej koreański właściciel wycenił ją na przeszło 10 tys. USD, a więc przeszło 40 tys. zł.Ta suma może wydawać się dość wygórowana, ale - jak zauważa prezes Dhosting.pl Rafał Kuśmider - po pierwsze adres ten wart jest swojej ceny, a po drugie ta ostatnia wcale nie należy do oszałamiających.
– Cena domeny nierzadko przekracza 100 tys. zł, a w przypadku adresów globalnych może być o wiele wyższa. W realiach, w których wszystko przenosi się do sieci, adres internetowy staje się istotniejszy niż rzeczywisty adres spółki – zauważa Rafał Kuśmider.

Kupno domeny www.dhosting.com to tylko jedna z transakcji, do których doszło w ostatnim czasie na rodzimym rynku. Zaledwie kilka tygodni temu polski startup oferujący narzędzie do wystawiania faktur online zakupił adres www.faktury.pl, a zapłacił za to aż 123 tysiące złotych. Ta suma potrafi już zrobić wrażenie. Aby jednak poznać rzeczywistą skalę transakcji na rynku domen, warto rzucić na nią okiem w szerszym, globalnym ujęciu. transakcji na polskim rynku domen. Kwota robi wrażenie – warto jednak przeanalizować transakcję na rynku domen w ujęciu globalnym, by poznać rzeczywistą skalę przeprowadzanych tam operacji finansowych.

fot. destina - Fotolia.com

Czy inwestowanie w domeny ma sens?

W Polsce, za najdroższą uważa się domenę www.play.pl, nabytą przez operatora sieci komórkowej za 2 mln zł.


Adresy warte miliony


Ciężko wyobrazić sobie, by tytuł posiadacza najdroższej domeny na świecie miałby przypaść komuś innemu niż słynnemu „Miastu Grzechu” – domena www.lasvegas.com, pomagająca w kompleksowym planowaniu podróży do Las Vegas, została zakupiona za rekordową kwotę w całej światowej historii obrotu sieciowymi adresami – właściciel portalu stał się jej posiadaczem za pośrednictwem transakcji wartej 90 milionów dolarów. Do dziś nie udało się zanotować wyższej ceny za internetowe lokum dla biznesu. To kwota, która pozwala stać się posiadaczem nowego, superluksusowego i najszybszego na świecie 77-metrowego jachtu motorowego Silver Fast.

Inwestowanie w domeny opłaciło się również właścicielowi adresu www.carinsurance.com, który sprzedał ją amerykańskiej porównywarce ubezpieczeń za nieco mniejszą, ale ciągle pobudzającą wyobraźnię sumę 49,7 milionów dolarów. Co ciekawe, na trzecim miejscu rankingu wylądował adres www.insurance.com, który pomaga w odnalezieniu niemal wszystkich rodzajów ubezpieczeń, warty 35,6 mln dolarów. Te kwoty umożliwiają już zakup ogromnej i luksusowej posiadłości na wybrzeżu Florydy.
- Na liście najdroższych adresów znajdziemy również domeny w najkrótszy i najbardziej konkretny sposób informujące o profilu kryjącego się za nimi serwisu internetowego. Tak więc domena www.hotels.com sprzedana została za 11 mln dolarów, www.business.com wyceniono na 7,5 mln $, www.casino.com zakupiono za 5,5 mln, zaś www.savings.com za 1,9 mln dolarów. W tych przypadkach trudno kwestionować idealne dopasowanie pod kątem SEO – tłumaczy Rafał Kuśmider z dhosting.pl, który sam niedawno zakupił domenę www.dhosting.com.

Warto wspomnieć, że nie wszystkie wysoko cenione domeny zdążyły już znaleźć właściciela. Serwis prowadzący aukcje najbardziej pożądanych adresów internetowych DomainMarket.com na sprzedaż oferuje m.in. domenę www.happybirthday.com za niemal 2 mln $, www.tasty.com za identyczną sumę czy www.mail.com za prawie 1,5 mln.

Polskie rekordy


W Polsce, za najdroższą uważa się domenę www.play.pl, nabytą przez operatora sieci komórkowej za 2 mln zł, za niemal milion złotych zakupiono serwis www.opony.pl. Na czele rankingu znajdują się również adresy www.urlopy.pl, wyceniony na 400 tysięcy zł oraz www.lekarze.pl warty 135 tys. To jednak transakcje sprzed co najmniej siedmiu lat.
Biorąc pod uwagę bliższą perspektywę czasu, czyli ubiegły oraz bieżący rok, nie sposób nie wspomnieć o wymienionym już wcześniej zakupie domeny www.faktury.pl za ponad 120 tys. zł oraz mającym miejsce pod koniec stycznia nabyciu przez polskiego dostawcę usług hostingowych – dhosting.pl, międzynarodowego adresu www.dhosting.com za kwotę 10 tysięcy dolarów, czyli licząc po dzisiejszym kursie, prawie 40 500 zł.
- Z racji na branżę w jakiej działamy, stale śledzimy zarówno polski, jak i światowy rynek domen. Zdecydowaliśmy się na zakup globalnego adresu, bo jest on nam niezbędny w planowanej przez nas ekspansji na amerykański rynek. Kwota nie jest mała, jednak zdajemy sobie sprawę, że bez właściwej domeny i skutecznego pozycjonowania, trudniej byłoby nam dotrzeć do tamtejszych klientów – zwraca uwagę Rafał Kuśmider z dhosting.pl, który chce sprzedawać Amerykanom usługę elastycznego web hostingu.
Firma znalazła już zresztą na nią pierwszego klienta.

Pozostałe transakcje na polskim rynku domen w minionym roku opiewają już na znacznie niższe kwoty – na czele tabeli uplasował się adres www.wearables.pl zakupiony za nieco ponad 17 tys. zł, domena www.grykasynowe.pl zmieniła właściciela za 10 tys. złotych, zaś wartość pozostałych transakcji wyraża się już w tysiącach bądź setkach złotych.

„Dot com” na czele


Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez firmę WHOIS.SC rozszerzenie .com jest najpopularniejszym w globalnej sieci – korzysta z niego aż 75% portali i serwisów WWW. Dla porównania, stron korzystających z końcówki .net jest 10%, .org stanowi 7% rynku, .info 5%, zaś rozszerzeniem .biz zakończonych jest 2% globalnych witryn. Daje się to zauważyć również gdy zapoznamy się z rankingiem najpopularniejszych stron Alexa Top 500, gdzie serwisy posługujące się rozszerzeniem .com stanowią 66% wszystkich portali uwzględnianych w pierwszej pięćdziesiątce klasyfikacji.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: