eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 9/2017

Polska: wydarzenia tygodnia 9/2017

2017-03-04 23:07

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 8/2017

  • Zarobki. Z badania Work Service "Barometr Rynku Pracy VII" wynika, że 29 proc. pracodawców planuje w ciągu najbliższego kwartału podwyżki dla swoich pracowników. Najwięcej firm gotowych do zwiększenia wynagrodzenia znajduje się branży handlowej i produkcyjnej.
  • Stopa bezrobocia. Wg Eurostat-u stopa bezrobocia w styczniu (według metodologii Eurostatu) wyniosła w Polsce 5,4 proc. (wobec 5,5 proc. w grudniu).
  • Polski eksport. Dobrze zaczął się 2017 rok. Eksport (liczony w EUR) w styczniu wzrósł o 12,2 proc. r/r do 14,767 mld euro. Wg Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. W 2017 r. eksport wzrośnie o 8 proc.
  • Zadłużenie Skarbu Państwa. Wg Ministerstwa Finansów wzrosło ono o 0,6% m/m i wyniosło 928 661,2 mln zł na koniec 2016 r.
  • Średnia długość życia. W przypadku kobiet wynosi ona ponad 81 lat, a mężczyzn - ponad 73 lata. Średnia unijna w przypadku kobiet to 83 lata, a mężczyzn 78 lat.
  • Polska będzie na szczycie grupy G 20. Otrzymaliśmy zaproszenie na marcowy szczyt grupy G20. Nie jest to skutek awansu naszego kraju do grona najbogatszych krajów świata, lecz wg analityków wynika to z relacji polsko-niemieckich. Ich zdaniem Niemcy szukają sojuszników dla swojej polityki.
  • Rady Nadzorcze w 2017 roku. Wg raportu "Rady Nadzorcze w Polsce 2017" w radach nadzorczych zasiada ok. 70 tys. osób, a ponad 50 tys. w radach nadzorczych i komisjach rewizyjnych firm. Ponad 91 proc. członków jest tylko w jednej radzie nadzorczej.
  • Imigranci z Ukrainy. Przedstawiciele PE i rządów państw UE uzgodnili treść rozporządzenia w sprawie zniesienia wiz dla obywateli Ukrainy. Oznacza to, że imigranci pracujący dotychczas w Polsce będą mogli wyjeżdżać do innych krajów unijnych i tam ubiegać się o możliwość zatrudnienia. To będzie miało negatywny wpływ na sytuację zatrudnieniową w kraju.
  • Cyberataki. Firmy bronią się przed cyberatakami wykorzystując przestarzałe technologie, kiedy przestępcy korzystają z najnowszych rozwiązań - wynika z badania EY, Chubb i CubeResearch "Cyberbezpieczeństwo firm". Nie radzą sobie też z wykrywaniem incydentów bezpieczeństwa.
  • Rynek handlu stalą. Wg Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej (HIPH) w 2016 roku zużycie stali w Polsce osiągnęło rekordowy poziom 13,1 mln ton. Jednak produkcja była nieco mniejsza niż rok wcześniej, wzrost nastąpił w pozycji importu wyrobów stalowych. Miała na to wpływ także różnica cen wśród dostawców na rynek.
  • Górnictwo łączy siły. Jest porozumienie pomiędzy Zarządów Katowickiego Holdingu Węglowego (KHW) i Polskiej Grupy Górniczej (PGG) oraz związkowców. Zostało podpisane porozumienie ustalające warunki połączenia obu firm. Teraz powstały warunki do rozmów z inwestorami, którzy zdecydują się na dokapitalizowania grupę, oraz z bankami – wierzycielami KHW.
  • Inwestycja Mercedesa. W połowie roku Mercedes rozpocznie realizację swojej inwestycji w Jaworze (Dolnośląskie). Będą tam produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych. Mercedes zainwestuje ok. 500 mln euro i ma tam powstać kilkaset nowych miejsc pracy.
  • Nowe firmy innowacyjne. Krakowska Specjalna Strefa Ekonomiczna zyskała ciekawego inwestora. Jest nim Mabuchi Motor - japoński producent komponentów motoryzacyjnych. Zadeklarował inwestycje w wysokości ok. 360 mln zł oraz i utworzenie ok. 400 nowych miejsc pracy w podstrefie w Bochni.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

W POLSCE RUSZAJĄ PIERWSZE WYPOŻYCZALNIE SAMOCHODÓW W FORMIE CAR-SHARINGU. W TYM ROKU SYSTEM RUSZY W WARSZAWIE

Wypożyczalnie miejskich samochodów w systemie car-sharingu są na świecie coraz popularniejsze. Jedno takie auto może zastąpić kilkanaście prywatnych. Szacuje się, że liczba osób korzystających z takich rozwiązań przekroczy w 2025 roku 36 mln. Pierwsze wypożyczalnie powstają też w Polsce. W drugiej połowie 2017 roku usługa powinna ruszyć w Warszawie. System ma liczyć początkowo ok. 300 pojazdów.

– Potencjał rozwoju rynku warszawskiego jest co najmniej kilkukrotny. Ale oczywiście to mieszkańcy muszą pokazać, jak istotny jest dla nich car-sharing i w jakim stopniu warto rozwijać ten system – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Jeż, dyrektor ds. rozwoju BikeU, spółki z Grupy Egis, która wspólnie z Communauto i Grupą PSA chce stworzyć samoobsługowy system wypożyczalni samochodów w Warszawie.

Instytucja car-sharingu staje się coraz popularniejsza. Z danych Frost & Sullivan wynika, że liczba abonentów korzystających z tego typu przedsięwzięć wzrośnie z 7,9 miliona w 2015 roku do ponad 36 milionów w 2025 roku, a liczba pojazdów ze 112 tys. do 427 tys. Choć w Polsce samoobsługowe wypożyczalnie samochodów są jeszcze stosunkowo mało znane, to ich liczba powoli rośnie. Car-sharing działa już w Krakowie i Wrocławiu. W II połowie tego roku wypożyczalnia powinna ruszyć także w Warszawie – władze miasta prowadzą dialog negocjacyjny między innymi z Grupą Egis, Communauto i Grupą PSA, które dzięki doświadczeniu z innych rynków mają możliwość szybko i sprawnie wdrożyć projekt w stolicy.

– System car-sharingu powinien zapewnić szeroki wachlarz taryf dla mieszkańców tak, aby można było z samochodu skorzystać zarówno w krótkoterminowych wypożyczeniach, jak i w przypadku wyjazdów na większe zakupy czy spędzenia czasu z rodziną poza miastem. To nie ma być system do krótkich przejazdów, ale system, który ma motywować użytkownika do pozostawienia lub rezygnacji z własnego samochodu – tłumaczy Marcin Jeż.

Doświadczenie krajów zachodnich, gdzie car-sharing jest bardziej powszechny, pokazują, że jeden pojazd w takim systemie zastępuje nawet kilkanaście samochodów prywatnych. Po dołączeniu do usługi 25 proc. użytkowników rezygnuje z zakupu własnego pojazdu i jeździ o 44 proc. mniej niż przeciętny kierowca. Jednocześnie rośnie średnia czasu, w którym wykorzystywany jest pojazd – godzina w przypadku prywatnego samochodu do 8 godzin przy wypożyczanym aucie.

– Dlatego oferowany samochód musi być odpowiednio większy, tak aby osoba, która ma się zdecydować na tego typu zamianę, mogła wybrać auto w segmencie, który spełnia jego oczekiwania. To nie tylko studenci, lecz także rodziny z dziećmi. Im większa będzie grupa, do której potrzeb produkt będzie dostosowany, tym system będzie lepszy i lepsze będzie miał perspektywy rozwoju – przekonuje przedstawiciel Grupy Egis.

Aby móc skorzystać z pojazdu, trzeba będzie się zarejestrować w systemie i zarezerwować wolny pojazd. Wypożyczanie ma być możliwe nie tylko za pomocą strony internetowej, lecz także aplikacji mobilnej. Samochody będzie można wypożyczyć i oddać w dowolnym wskazanym miejscu parkingowym, nie tylko tam, skąd pojazd został wypożyczony. Warszawa przy poszukiwaniu firmy, która miała obsłużyć system, wskazywała, że pojazdy mają mieć przebieg nie większy niż 100 tys. km i być co najwyżej czteroletnie.

– Najważniejszy jest wariant bazowy, który będzie odpowiadał mieszkańcom. Powinien się zaczynać się od 300 samochodów tak, by miał sens i możliwości rozwoju na przyszłość, te zaś są praktycznie nieograniczone. W miastach są różne projekty, nawet takie składające się z tysięcy samochodów, ale np. w Berlinie czy w Madrycie systemy składają się np. z 350–500 pojazdów. Obecnie jednak najważniejsza jest baza do dalszego rozwoju – podkreśla Jeż.

Użytkownicy będą płacili za minutę użytkowania samochodu.

– Rozwiązanie w założeniu ma być przystępne cenowo, zarówno dla przeciętnego studenta, jak i dla rodziny z dziećmi. Nie może to być konkurencja dla taksówek, ale interesująca alternatywa w przystępnych cenach – wskazuje Marcin Jeż.

Marcin Jeż, dyrektor ds. rozwoju BikeU, Grupa Egis

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: