eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2017

Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2017

2017-03-03 12:20

Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2017

Samochód elektryczny © Anton Gvozdikov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Przed nami osiemnasty, najświeższy raport "Global Executive Survey 2017". Wyniki badania cyklicznie realizowanego przez KPMG pokazują, że największą szansą rozwoju, ale i wyzwaniem, jakiemu musi sprostać branża motoryzacyjna, jest obecnie elektromobilność. W ubiegłorocznej edycji badania czynnik ten zajmował trzecie miejsce. Na drugiej pozycji uplasowała się zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja, a na trzecim - rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2016

Branża motoryzacyjna prądem stoi


Współczesna branża motoryzacyjna jest przekonana, że najbardziej istotną kwestią i kluczowym trendem w sektorze jest dzisiaj rozwój pojazdów z napędem elektrycznym. Wskazało na niego aż 953 respondentów (50%) z 42 krajów, których przebadano na potrzeby „Global Executive Survey 2017”. Tym samym elektromobilność po raz pierwszy wdarła się na pierwsze miejsce zestawienia kluczowych tendencji w branży motoryzacyjnej. Warto przy tym wspomnieć, że jeszcze nie tak dawno, bo w latach 2014-2015, plasowała się ona w okolicach 10 pozycji.
– Elektromobilność znacząco zyskała na popularności wśród ankietowanych menedżerów. Nie jest to jednak nic wielce zaskakującego. Jest to reakcja na planowane restrykcje prawne, ograniczające lub wręcz zakazujące rejestracji aut z silnikami spalinowymi. Trend ten jest dostrzegalny również w naszym kraju - polska strategia rozwoju elektromobilności zakłada, że do 2025 r. po naszych drogach przemieszczać będzie się już 1 milion pojazdów elektrycznych – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Pomimo że zdecydowana większość menedżerów (76 proc.) twierdzi, że klasyczne silniki spalinowe jeszcze przez długi czas będą ważniejsze niż napędy elektryczne, jednocześnie przyznają, że taki typ silnika będzie tracił na popularności w oczach opinii publicznej. Podobnie jest z silnikami napędzanymi olejem napędowym. Co drugi menedżer wskazuje, że diesele będą pierwszym rodzajem napędu, który zniknie z taśm produkcyjnych większości koncernów samochodowych. Jest to z pewnością niepokojąca informacja dla niektórych producentów, biorąc pod uwagę ich prognozy dotyczące wskaźnika udziału w rynku samochodów z silnikami diesla, wynoszących dla tego rodzaju napędu ponad 60 proc.
– Badanie pokazuje jednak, że sama produkcja pojazdów elektrycznych nie wystarczy by doszło do przełomu, ponieważ istnieje wiele wątpliwości i pytań odnośnie jednolitych standardów, infrastruktury, dostaw energii, a także do czego takie pojazdy miałyby służyć – czy wyłącznie do jazdy po mieście, czy również do jazdy w dłuższe trasy. W istocie aż 62 proc. menedżerów twierdzi, że elektromobilność skazana jest na porażkę, głównie z powodu problemów z rozwojem infrastruktury do ładowania. Jednocześnie branża motoryzacyjna (78 proc. respondentów) uważa, że przełomowym rozwiązaniem będą pojazdy elektryczne oparte na ogniwach paliwowych (FCEV), które nie stwarzają takich problemów – można je szybko tankować na stacjach benzynowych. Oczywiście technologia ta dopiero raczkuje i z pewnością również i tutaj pojawią się pytania związane np. z bezpieczeństwem korzystania z tego rodzaju napędu – dodaje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

fot. mat. prasowe

Kluczowe trendy na rynku motoryzacyjnym do 2025 roku

Elektromobilność po raz pierwszy w historii badania stała się najważniejszym trendem w tym sektorze.


W tegorocznej edycji badania KPMG na trzecim miejscu wśród wiodących trendów w branży motoryzacyjnej znalazł się rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (47 proc.). Jednocześnie 49 proc. respondentów jako trend mający wpływ na kształt rynku motoryzacyjnego wskazało digitalizację i zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem. Niewiele mniej istotnymi trendami będą: rozwój pojazdów hybrydowych (44 proc.), wzrost na rynkach wschodzących (43 proc.), wykorzystanie platform i standaryzacji modułów (40 proc.) oraz Big Data/dane generowane przez użytkowników pojazdów (39 proc.). W porównaniu z poprzednią edycją badania spadło znaczenie usług mobilnościowych na żądanie (39 proc.). Niezmiennie w porównaniu z ubiegłą edycją badania, ostatnie miejsca zajmują: pojazdy samojezdne (37 proc.), zmniejszanie pojemności i optymalizacja silników spalinowych (ang. downsizing – 31 proc.), a także racjonalizacja produkcji w Europie Zachodniej (31 proc.).

Wzrost znaczenia cyfrowych ekosystemów w dochodach sektora motoryzacyjnego


Z badania KPMG wynika, że sama produkcja pojazdów nie będzie stanowić najważniejszego źródła dochodów w łańcuchu dostaw branży motoryzacyjnej – aż 85 proc. menedżerów jest przekonanych, że w przyszłości większy zysk będzie można uzyskać z rozwijania cyfrowych ekosystemów niż z samej sprzedaży samochodów. W związku z tym branża motoryzacyjna (3/4 respondentów) uważa, że model mierzenia udziału rynkowego na podstawie liczby sprzedanych sztuk samochodów jest nieaktualny. Zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem będzie generować źródła dochodów w oparciu o wzrost sprzedaży w całym cyklu życia produktu. Zdecydowana większość menedżerów twierdzi, że jeden samochód podłączony do świata cyfrowego może generować większe przychody w całym cyklu swojego życia niż 10 samochodów „odciętych” od świata wirtualnego.
– Znajdujemy się obecnie w czasach, kiedy świat cyfrowy i analogowy przenikają się. Zapewne nie dojdzie do ich pełnego połączenia – powstanie nowy wymiar, w którym oba te światy zaczną ze sobą współdziałać. Nowy system połączy wszystkich uczestników rynku, od klientów, poprzez firmy ICT, aż do tradycyjnych dostawców części i podzespołów. Dokonująca się rewolucja, której jesteśmy świadkami, zmieni łańcuch wartości w branży motoryzacyjnej, jednak nie jesteśmy jeszcze w stanie stwierdzić, kto jakie miejsce w nim zajmie. Na dłuższą metę na rynku utrzymają się tylko ci gracze, którzy będą dominować zarówno w kwestii ilości klientów, jak i w zdolności zbierania i analizowania związanych z nimi danych. Sukces producentów samochodowych nie będzie już oceniany wyłącznie na podstawie ilości sprzedanych samochodów, ale również na podstawie wartości klienta w całym cyklu życia danego produktu – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Zmiana modelu biznesowego wyzwaniem dla producentów samochodów


Aż 83 proc. respondentów badania KPMG uważa, że branżę motoryzacyjną czeka znacząca zmiana modelu biznesowego. Cyfrowa rewolucja spowoduje lepsze wykorzystanie zasobów i efektywniejszy sposób użycia samochodu co doprowadzi do spadku sprzedaży aut. Zarządzający z branży motoryzacyjnej wskazują, że do 2025 r. 50 proc. dzisiejszych właścicieli samochodów nie będzie chciało posiadać samochodu, co oznacza duże wyzwanie dla producentów samochodów. Ponadto branża motoryzacyjna będzie musiała się zmierzyć z konkurencją ze strony nowych graczy na rynku. Z przeprowadzonego badania wynika, że zdecydowana większość menedżerów twierdzi (82 proc.), że do 2020 r. jedna z firm z Doliny Krzemowej wyprodukuje swój autorski samochód.

Preferowanym przez menedżerów branży motoryzacyjnej nowym modelem będzie produkcja samochodów oraz uruchomienie własnych platform cyfrowych, by oferować klientowi szereg usług w czasie całego życia produktu. Niemniej jednak, co czwarty ankietowany jest w stanie sobie wyobrazić sytuację, w której firmy samochodowe będą jedynie producentami aut na zlecenie firm ICT, które będą zarządzać relacjami z klientem.

O RAPORCIE:
Raport KPMG International pt. „Global Automotive Executive Survey 2017”, powstał na podstawie wywiadów przeprowadzonych z 953 przedstawicielami kadry zarządzającej, prezesów, dyrektorów, członków zarządów oraz menedżerów. Badanie przeprowadzono między wrześniem, a październikiem 2016, metodą kwestionariuszy online. Wśród przebadanych respondentów około 1/3 pochodzi z firm z Europy, 13 proc. z Ameryki Północnej i Południowej, 15 proc. pracuje w firmach, które swoje siedziby mają w Indiach oraz Australii i Oceanii. Ponadto 9 na 100 respondentów pochodzi z Chin, a 10 z regionu obejmującego inne azjatyckie kraje, Japonie oraz Koreę Południową. Prawie 2/3 respondentów pracuje w spółkach o przychodach powyżej 1 miliarda dolarów rocznie.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: