eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Sztuczna inteligencja zamiast pracowników biurowych?

Sztuczna inteligencja zamiast pracowników biurowych?

2017-02-27 10:30

Sztuczna inteligencja zamiast pracowników biurowych?

Robot © Tatiana Shepeleva - Fotolia.com

Parę dni temu w wywiadzie dla Quartz, Bill Gates powiedział, że pracę robotów, które coraz częściej zastępują ludzi, należy opodatkować. Miałoby to być sposobem na chwilowe spowolnienie procesu automatyzacji oraz znalezienie w międzyczasie środków na tworzenie nowych miejsc pracy. Jeszcze w tym miesiącu pojawiła się propozycja wprowadzenia właśnie takiego podatku do prawa unijnego. Odrzucono ją, gdyż uznano, że mogłaby zatrzymać wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań.
Zamiast tego UE chce wypracować przepisy dotyczące standardów etycznych, odpowiedzialności cywilnej i bezpieczeństwa wykorzystania robotów. W końcu na rynku pojawia się coraz więcej możliwości zastąpienia ludzi rozwiązaniami sztucznej inteligencji. Dotychczas proces dotyczył głównie stanowisk związanych z produkcją lub takich, które nie wymagają posiadania zaawansowanych umiejętności. Jednak wraz z rozwojem technologii, nieuchronnie zbliżamy się do momentu, w którym roboty będą mogły zastąpić nas niemal we wszystkim. Mało tego- zrobią to dużo wydajniej.

Gdy robot staje się menedżerem


Poza fabrykami, sztuczna inteligencja jest coraz częściej wykorzystywana do prac biurowych. Okazuje się, że automatyzacja pracy może dotyczyć nawet najlepiej opłacanych zawodów, takich jak dyrektor finansowy czy prawnik. Przykładowo, prawnicy korzystający z metody eksploracji tekstu (text-mining) są w stanie w krótkim czasie przeczytać i przetworzyć tysiące dokumentów, dzięki czemu mają więcej czasu na skupienie się na potrzebach klientów.

Jak pokazują badania, w zakresie zadań samego prezesa firmy jest około 20% działań, które bez problemu mógłby wykonywać robot. Analiza raportów, przeglądanie sprawozdań i delegowanie zadań to tylko niektóre z nich. Mało tego, Deep Knowledge Ventures, firma pokroju Venture Capital z Hong Kongu zdecydowała się na wykorzystanie algorytmu do podejmowania decyzji dla zarządu. To robot decyduje, czy środki zostaną zainwestowane w inne firmy i projekty, czy też nie.

Sztuczna inteligencja w biznesie online


Przyjrzyjmy się branży e-commerce. To ogromne pole do popisu dla sztucznej inteligencji, zwłaszcza, że podnoszenie konkurencyjności poprzez automatyzację może się odbywać omnichannelowo. Sprzedawcy mogą się zdecydować zarówno na wprowadzenie robotów na magazynie, jak i zastosowanie algorytmów, które będą badać odwiedzających sklep internetowy użytkowników, proponując im spersonalizowane treści.

fot. Tatiana Shepeleva - Fotolia.com

Robot

Sztuczna inteligencja jest coraz częściej wykorzystywana do prac biurowych.


To jednak dopiero początek. Narzędzia, którymi powinien się zainteresować każdy przedsiębiorca internetowy bardzo często korzystają z botów bazujących na sztucznej inteligencji, które stale się uczą. Daje to niezliczone możliwości. Przykładów jest wiele: są to narzędzia do analizy grup konsumentów (np. Metricso), monitorowania cen konkurencji (np. Szpiegomat), wspierania pozycjonowania strony (np. Semstorm) czy monitorowania internetu i mediów społecznościowych (np. Brand24). Wszystkie one dają możliwość szybkiej i efektywnej analizy otoczenia rynkowego i wzmocnienia pozycji w sieci. Tego typu zadania przerosłyby nawet najwytrawniejszych analityków. Ich rolą jest obecnie wprowadzenie odpowiednich parametrów do systemu. Resztą zajmuje się komputer.

Tego nie zastąpisz robotem


Zanim zdecydujemy się na pełne wdrożenie sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwie, należy zastanowić się, co tak naprawdę warto zautomatyzować. Czynniki, które dobrze wziąć po uwagę to przede wszystkim czas w jakim pracownicy wykonują dane zadania, a także koszt i możliwości wprowadzenia nowego rozwiązania. Warto też przeanalizować, czy taka zmiana dostarczy firmie dodatkowych korzyści (np. lepsza jakość albo mniejsza ilość błędów), które będą dla niej istotne. Kwestie etyczno-prawne również nie mogą zostać pominięte.

Nie przy każdym zadaniu skorzystamy jednak z gotowych algorytmów. Przykładowo, kreatywność oraz empatia są domeną człowieka i z pewnością trudno jest takie cechy zautomatyzować. Szkoda tylko, że kreatywności i empatii wymaga się w pracy mało - dla amerykańskich firm jest to odpowiednio 4 i 29 proc. (dane z badania przeprowadzonego przez agencję McKinsey). A jednak, gdyby przekazać robotom niektóre z naszych rutynowych zadań, moglibyśmy skupić się w większym stopniu na zadaniach twórczych. W tym tkwi potencjał dobrze wykorzystanej sztucznej inteligencji. Dlatego, że odpowiednio wdrożone roboty nie tyle zagrażają stanowiskom pracy, co je redefiniują, wspomagając nasze działania i zmieniając modele biznesowe na lepsze.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Więcej na ten temat: sztuczna inteligencja, roboty, automatyzacja

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Monitoring internetu - Brand24

    mateuszczech / 2017-02-27 10:45:35

    Na początku bardzo dziękujemy, że jako Brand24 zostaliśmy wymienieni jako pomoc dla branży e-commerce. Rozwiązanie do monitoringu jest o tyle uniwersalne, że można je zaadoptować w różnych warunkach i przy różnej skali biznesu. Jako rozwinięcie tematu zostawię link do naszego bloga, gdzie dokładnie opisujemy pięć projektów, które powinna monitorować każda marka - http://blog.brand24.pl/5-typow-slow-kluczowych-ktore-powinna-monitorowac-kazda-branza/. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.