eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie firmy: portfel należności IV kw. 2016

Polskie firmy: portfel należności IV kw. 2016

2017-02-13 13:04

Polskie firmy: portfel należności IV kw. 2016

Przedsiębiorcy dłużej czekają na pieniądze © purefeel - Fotolia.com

W ostatnich trzech miesiącach minionego roku czas oczekiwania na zapłatę sięgał średnio 3 miesięcy i 3 dni, okazując się tym samym o przeszło tydzień dłuższym niż w III kwartale 2016 r. Równocześnie zaobserwowano większą ilość niezapłaconych o czasie faktur oraz wzrost kosztów będących następstwem opóźnionych płatności. Dobrą wiadomością jest poprawa ocen i prognoz firm, co może być zwiastunem nadchodzącej poprawy w płatnościach i całej gospodarce.

Przeczytaj także: Polskie firmy: portfel należności VII 2016

Z najnowszej edycji realizowanego już od przeszło siedmiu lat badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, wspólnego projektu Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych i KRD BIG S.A., wynika, że w IV kwartale minionego roku polscy przedsiębiorcy musieli wykazać się nieco większą cierpliwością niż ostatnio. Okazuje się bowiem, że średni okres przeterminowania należności wynosił wówczas 3 miesiące i 3 dni względem 2 miesięcy i 25 dni odnotowanych w okresie lipiec-wrzesień 2016 roku.
- Wprawdzie średni okres oczekiwania na zapłatę był nieco dłuższy niż ostatnimi czasy, to warto mieć jednak świadomość, że uzyskany wynik był trzecim, najlepszym w ośmioletniej historii badania. Był również niemal miesiąc krótszy od średniej. Tradycyjnie już największe problemy stają się udziałem najmniejszych firm (do 9 osób), którym na pieniądze przychodzi czekać 3 miesiące i 6 dni - komentuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Więcej przeterminowanych należności i wyższe koszty


Minimalny wzrost dotyczył również odsetka opóźnionych należności, który w badanym okresie osiągnął poziom 21,2 procent. To 0,2 punktu procentowego powyżej wyniku z poprzedniego kwartału oraz 0,4 punktu procentowego powyżej historycznego minimum zanotowanego w drugim kwartale 2016 roku. Wciąż prawie co trzecia firma ma w portfelu poniżej 10 procent niespłaconych należności. Co czwarta deklaruje natomiast posiadanie od 10 do 19 procent opóźnionych należności.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku kosztów związanych z nieregularną obsługą zobowiązań lub jej brakiem. Wydatki na cele związane ze skutkami i przeciwdziałaniem opóźnieniom w płatnościach stanowią obecnie przeciętnie 5,7 procent ogółu kosztów przedsiębiorstw. W poprzednim kwartale odsetek ten wynosił 5,4 procent i był to najniższy wynik w całej historii badania.
- Im mniejsza firma, tym mocniej koszty te obciążają jej budżet. W przypadku największych przedsiębiorstw odsetek oscyluje w okolicach 1-2 procent. W przypadku najmniejszych firm, zatrudniających do 9 pracowników, udział kosztów związanych z nieterminowymi płatnościami lub ich brakiem sięga średnio 7 procent - mówi Jakub Kostecki, prezes Kaczmarski Inkasso. - Rosnąca świadomość i wiedza o dostępnych opcjach, w tym o możliwości obciążenia kosztami dłużnika, z czasem powinna skutkować obniżaniem tego wskaźnika - prognozuje Kostecki.

fot. purefeel - Fotolia.com

Przedsiębiorcy dłużej czekają na pieniądze

Średni okres oczekiwania na zapłatę w czwartym kwartale 2016 roku wyniósł 3 miesiące i 3 dni. Tym samym jest o ponad tydzień dłuższy niż trzy miesiące wcześniej.


Większy optymizm wśród przedsiębiorców


Najnowsza edycja wspólnego badania KRD BIG i KPF wykazała natomiast wyraźną poprawę subiektywnej oceny sytuacji. Grupa przedsiębiorstw wskazujących, że problem przeterminowanych należności u nich nie występuje albo jego skala się zmniejsza, zwiększyła się w ciągu ostatniego kwartału z 35,5 do 41,7 procent. Jednocześnie nieznacznie spadł odsetek firm, które postrzegają opóźnione należności jako coraz większy problem.

Poprawiły się również prognozy przedsiębiorców na najbliższe miesiące. Udział firm, które spodziewają się wzrostu problemów z regulowaniem zobowiązań przez swoich klientów w nadchodzących miesiącach spadł z 25,8 do 20,1 procent. Warto jednak podkreślić, że - mimo spadku - wskaźnik w dalszym ciągu znajduje się powyżej średniej z okresu ostatnich trzech lat.
- W dwóch poprzednich kwartałach obserwowaliśmy ciekawą sytuację. Obiektywne wskaźniki obrazujące zatory płatnicze - jak na przykład czas oczekiwania na płatność - się poprawiały, a subiektywne ulegały pogorszeniu. W obecnym badaniu sytuacja się odwróciła. To może zwiastować nieznaczną poprawę w kolejnych miesiącach. Nie tylko sytuacji płatniczej, ale także gospodarczej - uważa Mirosław Sędłak, prezes Rzetelnej Firmy. - Wcześniejsze obawy przedsiębiorców znalazły uzasadnienie w danych o dynamice PKB w 2016 roku, która sięgnęła zaledwie 2,8 procent. W najbliższych kwartałach polska gospodarka powinna przyspieszać - dodaje prezes Rzetelnej Firmy.

Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) - grupujący wszystkie wymienione wskaźniki - w czwartym kwartale 2016 roku wzrósł z 90,7 do 91,3 punktu i znajduje się zaledwie 0,4 punktu procentowego poniżej swojego rekordu wszech czasów. INP to wskaźnik obrazujący poziom zatorów płatniczych w polskiej gospodarce. Im wyższą ma wartość, tym mniejsze problemy firmy mają z odzyskiwaniem należności. Badanie „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” rozpoczęto na początku 2009 roku.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: