eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Social media, czyli rodzice dają zły przykład

Social media, czyli rodzice dają zły przykład

2017-01-26 11:42

Social media, czyli rodzice dają zły przykład

Rodzice dają zły przykład w mediach społecznościowych © fot. mat. prasowe

Social media powstały przede wszystkim po to, aby ułatwić kontakty międzyludzkie i komunikację. Okazuje się jednak, że za tę swobodę przychodzi nam zapłacić. Wielu użytkowników mediów społecznościowych nie zdaje sobie nawet sprawy, że cyfrowe życie i pogoń za lajkami potrafią zaszkodzić realnym relacjom. Z badania zrealizowanego przez Kaspersky Lab wynika m.in., że 1/3 badanych od czasu założenia konta w social mediach rzadziej spotyka się z najbliższymi. Problemów jest jednak więcej.

Przeczytaj także: Język polski bez eventów, selfie i pieniążków? Nie w internecie

Jeżeli zdać sobie sprawę, że w walce o większą liczbę polubień jesteśmy w stanie opublikować nagie lub kompromitujące zdjęcia (własne lub znajomych), to staje się jasne, że portale społecznościowe szkodzą kontaktom międzyludzkim. O ile jednak zupełnie normalną sprawą jest, że rodzice nie pochwalają tego rodzaju zachowań ze strony dzieci, o tyle już zaskakujące jest, że często ma miejsce sytuacja odwrotna. Przeszło 20 procent rodziców przyznała, że ich stosunki z dziećmi pogorszyły się odkąd ich pociechy zobaczyły na portalu społecznościowym ich zdjęcia w kompromitujących okolicznościach. Z kolei zachowanie dzieci online zdenerwowało jedynie 14% dorosłych.

Relacje z najbliższymi ulegają zmianom, ponieważ social media zdecydowanie przyczyniają się do ograniczenia kontaktów "twarzą w twarz". Aż jedna trzecia osób przyznała, że obecnie rzadziej komunikuje się z własnymi rodzicami (31%), dziećmi (33%), partnerami (23%) oraz znajomymi (35%), ponieważ mogą zobaczyć ich i rozmawiać z nimi za pośrednictwem portali społecznościowych.
Badania pokazują, że komunikacja cyfrowa stanowi dzisiaj uzupełnienie tej przebiegającej w realnym środowisku. Żyjemy w zglobalizowanym i wysoce mobilnym świecie, co tworzy dystans między partnerami i członkami rodziny. Komunikacja cyfrowa daje możliwość zlikwidowania barier we współczesnym życiu wynikających z mieszkania w różnych miastach czy krajach. Jednak komunikacja internetowa nie może zastąpić tej, która odbywa się w świecie fizycznym — przynajmniej nie zawsze i nie całkowicie. Komunikacja cyfrowa jest uboższa pod względem wykorzystywanych kanałów sensorycznych, co obniża jej jakość emocjonalną — powiedziała dr Astrid Carolus, psycholog mediów z Uniwersytetu w Würzburgu.

Chociaż ludzie w mniejszym stopniu komunikują się twarzą w twarz, około połowa respondentów wierzy, że jakość ich relacji w ogóle na tym nie cierpi, a nawet poprawia się, ponieważ mają możliwość stałego kontaktu online z najbliższymi. Dr Astrid Carolus ostrzega jednak, że chociaż pozornie jakość naszych relacji polepsza się, ludzie nie zawsze potrafią obiektywnie ocenić swoją komunikację przez internet.
— W niektórych okolicznościach postrzegają ją jako „wysoce osobistą”, a tym samym mogą źle odczytywać i nadinterpretowywać wiadomości na portalach społecznościowych. Czujemy, że łączy nas szczególna bliskość, nie dostrzegamy tego, co jest raczej negatywne, skupiamy się na potencjalnych pozytywnych intencjach nadawców wiadomości i nadinterpretowujemy.

Chociaż z badania wynika, że portale społecznościowe mogą pomóc usprawnić kanały komunikacji i zniwelować strefy czasowe i bariery odległościowe, korzystanie z nich nie zawsze sprawia, ze ludzie są szczęśliwi. Mogą zaszkodzić relacjom i wywołać poczucie smutku oraz przygnębienia, w przypadku gdy ich użytkownicy nieustannie porównują swoje życie z innymi. Polowanie na polubienia i uznanie w oczach innych powoduje, że ludzie ujawniają na tych platformach coraz więcej informacji prywatnych, narażając nie tylko siebie, ale również swoją rodzinę, znajomych, współpracowników i pracodawców. Dla tych, którzy decydują się odciąć od mediów społecznościowych, problem może stanowić perspektywa utraty kontaktu ze znajomymi oraz gromadzonych przez lata wspomnień cyfrowych, w tym zdjęć i interakcji.

fot. mat. prasowe

Rodzice dają zły przykład w mediach społecznościowych

21% rodziców przyznaje, że ich relacje z dziećmi uległy pogorszeniu, po tym jak zobaczyły ich w kompromitującej sytuacji na portalach społecznościowych.


Aby chronić siebie i swoje relacje, ludzie muszą być ostrożniejsi i mieć większą świadomość odnośnie informacji udostępnianych na portalach społecznościowych. W ten sposób nie tylko złagodzą zagrożenia związane ze środowiskiem online, ale również zapobiegną pogorszeniu się ich relacji w realnym świecie. Aby pomóc ludziom zabezpieczyć swoje wspomnienia, niezależnie od tego, jak długo trwała ich podróż w świecie mediów społecznościowych, Kaspersky Lab rozwija nową aplikację. FFForget umożliwi stworzenie kopii zapasowej wszystkich wspomnień z portali społecznościowych, przechowując je w bezpiecznym, zaszyfrowanym magazynie.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: media społecznościowe, social media

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: