eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Indeks NBI: reputacja krajów w dół

Indeks NBI: reputacja krajów w dół

2017-01-20 11:36

Indeks NBI: reputacja krajów w dół

Reputacja krajów w dół © michaelheim - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Znamy najnowsze wskazanie indeksu Anholt-GfK Nation Brands IndexSM (NBISM). Okazuje się, że spadki reputacji odnotowano w przypadku wszystkich krajów notowanych w pierwszej dziesiątce NBI. Osiem z nich odnotowało tak istotną zmianę wartości indeksu, że można już mówić o istotnych spadkach.

Przeczytaj także: Indeks NBI: Niemcy znowu na prowadzeniu

Badanie obejmuje swoim zasięgiem 50 rozwiniętych i rozwijających się krajów, a główny indeks NBI to syntetyczny wskaźnik złożony z indeksów cząstkowych, które określają poziom reputacji w odniesieniu do takich kategorii jak: Exports, Governance, Culture, People, Tourism, Immigration, Investment.

Najnowsze wskazanie indeksu dowodzi, że w tym roku największe spadki stały się udziałem Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych (odpowiednio -1,31 i -1,04). Nie są to jednak odosobnione przypadki - spadki reputacji, choć nieco mniejsze, zanotowały wszystkie kraje z pierwszej dziesiątki. Warto podkreślić, że jest to nic innego niż odwrócenie tendencji z 2015 roku, kiedy to swój wynik indeksu NBI poprawiło 8 krajów z TOP 10 rankingu.
„Globalne postrzeganie poszczególnych krajów jest zwykle bardzo stabilne. Potencjalny wpływ danego kraju na losy świata rzutuje na jego globalną reputację o wiele bardziej, niż jego osiągnięcia czy dobrobyt i właśnie to odzwierciedlone jest w rankingu. Kraje, które w ogólnym przekonaniu posiadają wpływ na wydarzenia na całym świecie, straciły na reputacji w roku międzynarodowych konfliktów i kryzysów humanitarnych” - komentuje profesor Simon Anholt, autor metodologii indeksu NBI.

Vadim Volos, wiceprezes GfK ds. public affairs i konsultingu, dodaje –
„To, jak dany kraj jest postrzegany, jest funkcją zarówno cech utrwalonych (takich jest stereotypy związane z mieszkańcami danego kraju lub regionu oraz wizerunek jego środowiska naturalnego i społecznego), jak i wpływów krótkotrwałych (takich jak pozytywne i negatywne wiadomości lub dramatyczne wydarzenia). Każdy kraj posiada pewne możliwości wpływania na te obszary postrzegania, np. promując swoje pozytywne cechy, by napędzać turystykę i inwestycje. Na dramatyczne zmiany reputacji potrzeba jednak czasu. Nasze badanie pokazuje, gdzie znajdują się ich kraje na wymiarach ich obecnego wizerunku, co pomaga im w określeniu najlepszej ścieżki do uzyskania silnej marki krajowej”.

Jednak spadki poziomów poszczególnych indeksów krajowych nie oznaczają równoczesnej zmiany w ogólnym rankingu. Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania nadal tworzą pierwszą trójkę rankingu, niemniej przewaga Stanów Zjednoczonych nad Niemcami jest już tylko symboliczna, co sprawia, że Niemcy mają szansę na odzyskanie pierwszego miejsca w przyszłym roku. Podobnie Kanada, która przeskoczyła Francję, znalazła się na czwartym miejscu i jest o krok za Wielką Brytanią.

fot. mat. prasowe

Zmiany wartości indeksu NBI

Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Niemcy zanotowały największy spadek w globalnym postrzeganiu ich krajowych marek.


Poza pierwszą trójką zanotowano szereg przetasowań, co stanowi poważną zmianę w stosunku do stabilności, która była obserwowana przed rokiem 2015. Znaczący spadek wyniku Francji, będący w dużej mierze wynikiem dostrzegania słabości w kategoriach zarządzania, imigracji oraz inwestycji, umożliwił Kanadzie zajęcie czwartego miejsca i zepchnięcie Francji na miejsce piąte. Japonia również spadła z miejsca szóstego na siódme, pozwalając Włochom na poprawę swojego wizerunku o jedno miejsce w porównaniu do roku 2015.

Anholt-GfK Nation Brands IndexSM
W ramach tego przeprowadzanego raz na rok badania GfK dokonuje pomiaru wizerunku 50 krajów w kategoriach eksportu, zarządzania, kultury, ludności, turystyki oraz imigracji/inwestycji. W 2016 r. w 20 krajach przeprowadzono łącznie 20.353 wywiadów z osobami, które ukończyły 18 lat. Wywiady w terenie przeprowadzano od 7 do 25 lipca 2016 roku. 50 krajów objętych badaniem w 2016 r. to: Stany Zjednoczone, Kanada, Kuba, Europa Zachodnia: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, Irlandia, Szkocja, Szwecja, Dania, Holandia, Szwajcaria, Finlandia, Austria, Grecja, Irlandia Północna, Rosja, Polska, Czechy, Węgry, Turcja, Kazachstan, Japonia, Korea Południowa, Chiny, Indie, Tajlandia, Indonezja, Singapur, Tajwan, Australia, Nowa Zelandia, Argentyna, Brazylia, Meksyk, Chile, Peru, Kolumbia, Ekwador, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Iran, Egipt, Arabia Saudyjska, Republika Południowej Afryki, Kenia, Nigeria, Katar.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: Nation Brands Index, NBI, reputacja krajów

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: