eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Telefon służbowy w niebezpieczeństwie

Telefon służbowy w niebezpieczeństwie

2016-12-17 00:44

Telefon służbowy w niebezpieczeństwie

Smartfon © fot. mat. prasowe

Przeszło połowa polskich pracodawców jest niemal pewna, że telefon służbowy powinien służyć ich pracownikom jedynie w celach zawodowych. Tymczasem okazuje się, że 55% zatrudnionych wykorzystuje go również zupełnie prywatnie. Niemal co trzeci menedżer wyższego szczebla korzysta z niego w zupełnie nieograniczony sposób, a 55% nieco bardziej powściągliwie, ale również wykorzystuje komórkę w celach prywatnych.

Przeczytaj także: Kradzież telefonu służbowego zgłoś jak najszybciej

Powyższe statystyki pochodzą z badania zrealizowanego przez TNS na zlecenie firmy Samsung Electronics Polska. Jego autorzy przyjrzeli się, w jaki sposób telefon służbowy służy pracownikom średnich i dużych przedsiębiorstw, menedżerom oraz freelancerom.

Badanie wskazuje, że aż 55% pracowników niższego i średniego szczebla ze służbowej komórki korzysta w niczym nieskrępowany sposób. Co to oznacza w praktyce? Nic innego niż swobodne instalowanie aplikacji, pobieranie prywatnych plików, sprawdzanie poczty, korzystanie z m-bankowości, czy przesiadywanie na portalach społecznościowych. Jednocześnie znakomita większość kadry zarządzającej jest zdania, że wymienione czynności w negatywny sposób przekładają się na bezpieczeństwo i należy ich unikać podczas korzystania z telefonu służbowego.

Inną kwestią, która może wzbudzać obawy, jest to, iż zaledwie 35% kadry zarządzającej i 34% pracowników jest zaniepokojonych o bezpieczeństwo plików, które przechowywane są na urządzeniu.

Tak niska świadomość możliwości utraty danych oraz wystąpienia cyberataków powoduje, że 6 na 10 pracowników uważa obecne zabezpieczenie danych telefonów za całkowicie skuteczne. Takie samo przekonanie wyraża 52% kadry zarządzającej.

Jako najbardziej skuteczne oceniono następujące metody ochrony przed utratą danych: zapisywanie kopii zapasowych wszystkich danych na serwerze, możliwość zlokalizowania telefonu za pomocą GPS, zabezpieczenie hasłem oraz zdalne wykasowanie danych w telefonie. Na tym tle wyróżnia się zabepieczenie hasłem, gdzie odpowiednio 73% kadry zarządzającej, 62% pracowników, oceniło jako skuteczne dotychczasowe metody zabezpieczenia telefonu służbowego.

Można zatem zauważyć, że jest niski poziom świadomości zagrożeń wycieku danych co w dalszej perspektywie rodzi pytania, jak zapobiegać takim zagrożeniom i zmieniać faktyczne postawy, zachowania pracowników i kadry zarządzającej.

Szczególnie niepokoi, że telefon służbowy do celów prywatnych wykorzystują menedżerowie wyższego szczebla. Bez ograniczeń z tego urządzenia korzysta niemal co trzeci menedżer z kadry zarządzającej, a ponad połowa twierdzi, że może używać firmowej komórki tak jak z telefonu prywatnego, ale z pewnymi ograniczeniami. Z reguły mają oni dostęp do bardziej wrażliwych danych biznesowych, których utrata może narazić firmę na wysokie straty. Tymczasem tylko niewielka grupa, 7% kadry zarządzającej zadeklarowało, że nie wykorzystuje telefonu służbowego do celów prywatnych.

fot. mat. prasowe

Smartfon

Ponad połowa pracowników wykorzystuje telefon służbowy tak samo jak prywatny


- Jak pokazują nasze badania, ponad połowa pracowników wykorzystuje telefony służbowe bez ograniczeń. Sprawdzają w firmowej komórce swój profil w social media, odbierają prywatne maile, korzystają z bankowości mobilnej. Niestety od tego nie uciekniemy. Po pierwsze trudno jest wyegzekwować zakaz prywatnego wykorzystywania telefonów służbowych, a po drugie walka z tym zjawiskiem może przełożyć się na spadek satysfakcji pracowników i obniżenie ich motywacji. Dlatego warto skupić się na wprowadzeniu skutecznych rozwiązań, które podniosą poziom bezpieczeństwa danych firmowych na urządzeniach mobilnych. Jednym z nich jest Samsung Knox, który pozwala wydzielić na telefonie służbowym w pełni funkcjonalne środowisko biznesowe, w którym wszystkie dane są zabezpieczone – powiedział Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska.

O badaniu Samsung Mobile Workplace
Badanie „Samsung Mobile Workplace - Telefon komórkowy w środowisku biznesowym” zostało zrealizowane na zlecenie Samsung Electronics Polska przez firmę badawczą TNS w dniach 14.07.2016 – 27.07.2016. Jego zakres obejmował obszar roli telefonu służbowego, wyposażenia i funkcji telefonu, bezpieczeństwa danych oraz oceny skuteczności zabezpieczeń. Badanie miało charakter wywiadu internetowego (CAWI) oraz telefonicznego (CATI). Udział w nim wzięło 600 respondentów w podziale na: 400 pracowników średnich i dużych firm (50+p.), 150 decydentów w średnich i dużych firmach (50+p.), 50 przedstawicieli wolnych zawodów.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: