eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy online w Polsce I poł. 2016

Rynek reklamy online w Polsce I poł. 2016

2016-10-28 11:43

Rynek reklamy online w Polsce I poł. 2016

Dwucyfrowy wzrost rynku reklamy online © paffy - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Rosną budżety przeznaczone na reklamę w Internecie. W I połowie bieżącego roku wydatki przeznaczone na ten cel wzrosły o niemal 1/5 (19,9%), dzięki czemu rynek komunikacji cyfrowej osiągnął wartość 1,7 mld zł. Najbardziej prężnymi reklamodawcami są branża motoryzacyjna oraz handel, które odpowiadają za odpowiednio 13% i 12% tortu reklamowego. Zobacz, co jeszcze wynika z najnowszego, cyklicznego badania IAB AdEx.

Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce 2015

Dobrą sytuację na rynku reklamy internetowej potwierdza Włodzimierz Schmidt, Prezes IAB Polska:
- Wydatki reklamowe dokonane w pierwszym półroczu bieżącego roku to dobitny dowód na to, że reklamodawcy zdążyli się już przekonać, iż internet jest nieodzownym składnikiem każdej kampanii reklamowej, i to nie jako medium dodatkowe, ale coraz częściej wiodące w strategii komunikacji. Temu trendowi nie szkodzi nawet zjawisko blokowania reklam. Dynamika wydatków pokazuje wyraźnie, że zdecydowane działania, podejmowane między innymi przez wydawców skupionych wokół IAB, przynoszą pozytywny efekt. – komentuje wyniki Włodzimierz Schmidt, Prezes IAB Polska.

W pierwszym półroczu 2016 roku reklama cyfrowa utrzymała dwucyfrowy wzrost, dzięki czemu jej wartość osiągnęła ponad 1,7 mld zł. Oprócz e-mail marketingu, który nadal notuje tendencję spadkową, wszystkie podstawowe formaty reklamy cyfrowej zanotowały wzrosty. Reklama graficzna zwiększyła swą wartość o prawie 30%, a udział o 4 punkty procentowe. Kluczowy wpływ na tempo rozwojowe tego formatu miała reklama w social media, której wartość wzrosła o 75% oraz klasyczny display, także rosnący w dwucyfrowym tempie (25%). SEM oraz ogłoszenia – podobnie jak w poprzednim kwartale br. – odnotowały wzrost na poziomie kilkunastu procent. Utrzymuje się także wysoka dynamika wydatków reklamowych w urządzeniach mobilnych, które wzrosły o 70% i pozyskały ponad 20% tortu reklamowego online.

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę online w I półroczu 2016 r.

W pierwszej połowie 2016 roku wartość reklamy online w Polsce zanotowała 19,9% wzrostu.


- Warto zwrócić uwagę, że pomimo wyhamowania dynamiki rozwojowej wideo online na całym rynku, lokalni wydawcy wciąż notują dwucyfrowe wzrosty wydatków na ten format reklamowy. – dodaje Ewa Szczęsna, Assurance Assistant Manager, PwC.

Struktura wydatków na reklamę online w poszczególnych branżach nie uległa znaczącej zmianie w stosunku do poprzedniego roku. Najwięcej wydały: motoryzacja (13% udziału), handel (12%) oraz finanse (10%). Największą dynamikę wzrostu odnotowały wydatki na reklamę produktów chemii gospodarczej oraz produktów farmaceutycznych.

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę online w I półroczu 2016 r. cd

Najbardziej hojną branżą okazała się - co nie jest zaskoczeniem - motoryzacja.


O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Sotrender, które służą do kalibracji wydatków na social media. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 10 października 2016 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: