eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 42/2016

Europa: wydarzenia tygodnia 42/2016

2016-10-23 15:51

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 41/2016

  • Przyszłość strefy euro. Dyskusje na najwyższym szczeblu o przyszłości wspólnej waluty trwają od chwili jej wprowadzenia na rynki. Wątpliwości mieli i zgłaszali nie tylko Brytyjczycy, odmawiając przyjęcie wspólnej waluty, a ostatnio ma je także brytyjski rząd podtrzymując decyzję będącą skutkiem referendum w sprawie Brexitu. Nie wierzy w jej przyszłość także szereg ekspertów rangi światowej. Do tego grona przystąpił ostatnio były główny ekonomista Europejskiego Banku Centralnego (EBC) Otmar Issing, jeden z architektów euro. Jego zdaniem strefa euro to projekt polityczny, a nie ekonomiczny. Uważa on, że ten projekt nie jest skuteczny i w obecnej formie nie jest do utrzymania.
  • Układ handlowy UE z Kanadą (CETA). Wzrasta liczba analityków odnoszących się do planowanej umowy z dużą rezerwą. Zwracają uwagę na to, jakie i czyje interesy zabezpieczają zawarte w umowie "twarde" zapisy. Poddają wątpliwość tezę, że optymistyczne zapowiedzi korzyści gospodarczych nie uwzględniają zagrożeń takich jak groźba utraty miejsc pracy, napływ amerykańsko-kanadyjskich produktów rolnych, niebezpieczeństwo pogorszenia standardów dotyczących żywności i ochrony środowiska?
  • Walonia broni UE przed CETA. To dziś główna reduta przeciwników podpisana umowy CETA, a w perspektywie umowy ze Stanami Zjednoczonymi (TTIP). Mimo nacisków politycznych w trakcie ostatniego szczytu unijnego, Belgia podtrzymała swoje negatywne stanowisko w sprawie podpisania umowy z Kanada.
  • Handel UE z Chinami. W ramach UE panuje impas w sprawie instrumentów ochrony handlu. Bruksela wezwała państwa członkowskie do przyspieszenia prac nad reformą tego obszaru tak, aby Unia była skuteczniejsza w walce z zalewającymi ją subsydiowanymi produktami chińskimi.
  • Według Eurostatu inflacja HICP w strefie euro. We wrześniu wyniosła ona 0,4% r/r (wobec 0,2% r/r w sierpniu). W Polsce mieliśmy we wrześniu 2016 r. deflację HICP w wysokości 0,2% r/r (wobec 0,5% deflacji r/r w sierpniu). Według Europejskiego Banku Centralnego (EBC) nadwyżka na rachunku obrotów bieżących strefy euro wyniosła w sierpniu 29,7 mld euro.
  • Unijne ubóstwo. Według Eurostat-u od 2008 roku odsetek osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym spadł w Polsce z 30,5 proc. do 23,4 proc. Ten spadek jest najszybszy w gronie państw unijnych. Najgorszy wynik w tym zakresie ma Grecja (wzrósł on do 35,7 proc.) Najmniejsze ryzyko ubóstwa mają Czesi.
  • Polityka Europejskiego Banku Centralnego. Rada Prezesów (EBC) pozostawiła podstawowe stopy procentowe bez zmian. EBC będzie kontynuował skup aktywów z rynku do marca 2017 r., a nawet dłużej (co zależy od dalszego rozwoju sytuacji).
  • Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu w sprawie cen leków. Trybunał orzekł, że "ustalanie przez państwo jednolitych cen leków dostępnych tylko na receptę jest sprzeczne z prawem Unii Europejskiej". Jego zdaniem ogranicza swobodny przepływ towarów i konkurencyjność. Co na to polski rząd?...
  • Niedobór informatyków w UE. Wg Komisji Europejskiej niedobór wykwalifikowanych informatyków, w sektorze IT szacowany jest na ponad 750 tys.
  • Były minister finansów Mateusz Szczurek. Został on jednym z członków Europejskiej Rady Budżetowej. ERB jest niezależnym gremium, które doradza Komisji Europejskiej w sprawach polityki budżetowej.
  • Brytyjska gospodarka. Brytyjska premier Theresa May w trakcie ostatniego szczytu unijnych przywódców stwierdziła, że decyzja o wyjściu jej kraju z UE jest nieodwracalna. Analitycy z dużą uwagą obserwują brytyjską gospodarkę w przededniu "rozwodu" Wielkiej Brytanii z Unią Europejską. Słabnie brytyjska waluta ( jest w długoterminowym kanale spadkowym), w dalszym ciągu tanieją nieruchomości (chociaż już nie tak szybko, jak jeszcze niedawno). Rozważane są warunki na jakich Wielka Brytania będzie członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO). W ich opinii będą one zależeć od treści porozumienie ws. wyjścia z Unii Europejskiej.
  • Federalny Urząd Statystyczny (Destatis) w sprawach niemieckiej demografii. Okazuje się, że w 2015 roku wskaźnik urodzin w Niemczech wzrósł w 2015 roku do 1,5 dziecka na kobietę. Jego wartość jest na najwyższym poziomie od 1982 roku. FUS stwierdza, że jest to wynikiem urodzeń dzieci przez kobiety z zagranicznym paszportem.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

Według eksperckiej firmy Coders Center sp. z o.o.: ROŚNIE WARTOŚĆ POLSKICH MAREK ZA GRANICĄ. RODZIME FIRMY PODBIJAJĄ ŚWIATOWE RYNKI

Zgodnie z założeniem "kto nie idzie do przodu, ten się cofa", polskie firmy rosną w siłę. Coraz częściej doceniają je zagraniczni klienci, których możliwości finansowe pozwalają na zakup produktów zaawansowanych technologicznie i innowacyjnych. Międzynarodowa konkurencja oraz coraz większe oczekiwania ze strony konsumentów, motywują do rozwoju i szukania nowych rozwiązań technologicznych, a wysoka jakość usług i produktów tworzonych przez polskie firmy sprawiają, że hasło "made in Poland" nabiera nowego, pozytywnego znaczenia.

Jeszcze kilkanaście lat temu, polskie firmy, które chciały rozpocząć swoją działalność na światowych rynkach, musiały zmierzyć się ze stereotypowym postrzeganiem Polski, jako kraju pozostającego w tyle za doskonale rozwiniętymi gospodarczo i technologicznie Niemcami czy Szwajcarią. Jednak tegoroczne badania przeprowadzone przez Fundację Kronenberga wskazują, że zdaniem właścicieli przedsiębiorstw, działalność zagraniczna przynosi większe zyski, między innymi dzięki wyższym marżom oraz popytowi. Badani uważają także, że klienci zagraniczni mają większe wymagania, jednak polskie produkty są przez nich szczególnie cenione za jakość i konkurencyjną cenę. Przed polskimi firmami jeszcze długa droga, jednak bez wątpienia systematycznie zapewniają sobie one lepszą pozycję na globalnych rynkach.

Ekspansja polskich firm za granicą


Ogólnobranżowe statystki nadal pokazują, że o wiele więcej zagranicznych firm inwestuje w Polsce, niż rodzimych firm za granicą. Przykładem są Niemcy, którzy zainwestowali w ostatnich latach 30 razy więcej, niż krajowe przedsiębiorstwa u zachodniego sąsiada. Pomimo tych danych, tendencja ekspansji polskich firm systematycznie rośnie. Popularnymi kierunkami rozwojowymi dla przedsiębiorców są m.in. Francja, Włochy, Wielka Brytania, Czechy czy Rosja – wartość krajowych towarów, które trafiły do tych państw w ubiegłym roku, wyniosła ponad 180 mld zł. - Należy pamiętać, że każdy rynek ma swoją specyfikę. Zupełnie inaczej prowadzi się klienta w Polsce, w USA czy w Szwecji. Zderzenie kulturowe, klimatyczne i nowe doświadczenie, dają cenną wiedzę, którą warto zbierać i wykorzystywać przy tworzeniu nowych inicjatyw – komentuje Tomasz Gibas, prezes polskiej firmy Coders Center, która w ciągu dwóch lat istnienia otworzyła przedstawicielstwa i placówki sprzedażowe m.in. w Nowym Jorku, Szwecji, Finlandii, Luksemburgu i Szwajcarii.

Zagraniczni klienci są w stanie zapłacić więcej


Wszystkie polskie firmy, które eksportują swoje produkty na zagraniczne rynki, pracują na wizerunek krajowej marki na całym świecie. Im więcej pierwszorzędnych produktów wytworzonych w Polsce czy usług oferowanych przez rodzime firmy trafia do konsumentów, tym ten wizerunek jest lepszy. Według prezesa firmy Coders Center, w przypadku firm działających na rynku infotechnologii, polscy klienci nabierają świadomości i coraz precyzyjniej potrafią określić swoje potrzeby odnośnie oferty konkretnej firmy. Jednak to klienci z zachodu mają większą wiedzę technologiczną, a do tego łatwiej im zaakceptować koszty licencji oprogramowania, która nie należy do najtańszych. - Nie powiedziałbym, że wkraczanie na międzynarodowy rynek to problem, określiłbym to raczej jako wyzwanie, które sprawia przyjemność – dodaje Tomasz Gibas z Coders Center. Faktem jest to, że za nowatorskie rozwiązania, które wcześniej nie były dostępne na rynku, potencjalni nabywcy są w stanie zapłacić znacznie więcej. To cenna informacja dla firm, że powinny przykładać szczególną wagę do innowacyjności.

Jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone przez Fundację Kronenberga, potencjał ekspansji zagranicznej polskich firm wzrasta, dlatego warto go teraz wykorzystać. Jakość polskich usług nie odbiega od międzynarodowych standardów, dlatego rodzime firmy powinny zapomnieć o kompleksie niższości. Co więcej, sądząc po rosnącej tendencji ekspansji polskich firm za granicą, coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie z tego sprawę, odważnie wkracza na zagraniczne rynki i co najważniejsze – zajmuje na nich pionierskie pozycje.

Coders Center sp. z o.o. to polska firma specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań typu Enterprise Content Management (ECM) oraz E-Commerce.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: