eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firma za granicą? Bać się o rentowność, czy o konkurencję?

Firma za granicą? Bać się o rentowność, czy o konkurencję?

2016-10-17 10:55

Firma za granicą? Bać się o rentowność, czy o konkurencję?

Polskie firmy coraz śmielej poczynają sobie poza Polską © ra2 studio - Fotolia.com

Polskie firmy coraz śmielej poczynają sobie poza Polską. Rynki zagraniczne oferują atrakcyjniejsze marże, dlatego nie jest zaskoczeniem, że żadna z firm ankietowanych na potrzeby badania zrealizowanego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy nie zamierza zrezygnować z ekspansji zagranicznej, a 84% myśli o podbiciu kolejnych rynków. Niestety, w beczce miodu jest również i łyżka dziegciu - przedsiębiorcy utyskują m.in. na silną konkurencję (25% wskazań) oraz biurokrację (17%). Co ważne, 6 na 10 respondentów deklaruje brak obaw przed skutkami Brexitu.

Przeczytaj także: Polskie firmy bez kompleksów na rynkach zagranicznych

Rynkiem, który najczęściej wybierają polskie firmy są Niemcy (74%). Na drugim miejscu plasuje się Francja (43%), a za nią Włochy, Czechy i Wielka Brytania (37%). Jednakże to działalność za Odrą przynosi polskim przedsiębiorcom największe przychody. Druga pod tym względem jest Rosja (8%).
-Polskie przedsiębiorstwa nie boją się rozszerzać obszaru swojej działalności, choć zdecydowana większość z nich (79%) uważa, że to właśnie za granicą musi sprostać wyższym wymaganiom klientów - mówi Piotr Kosno, Dyrektor Zarządzający, Departament Klientów Strategicznych w Citi Handlowy. Choć obecność na rynkach innych niż polski wymaga zaangażowania, to jednak, jak wynika z deklaracji większości (73%) ankietowanych, jest zdecydowanie bardziej rentowna, co z pewnością mobilizuje firmy do większej aktywności. Aż 84% z nich w ciągu najbliższych lat chce poszerzyć swoją działalność o kolejne rynki - dodaje.

Większą rentowność za granicą wykazują przede wszystkim firmy produkcyjne (73%) i handlowe (72%), rzadziej dotyczy to przedsiębiorstw usługowych. Przyczyną większej rentowności są przede wszystkim wyższe marże (48%) oraz większy popyt (46%) na oferowane towary i usługi. Ten drugi czynnik częściej podkreślają Ci, którzy generują ponad 50% obrotów za granicą w większej liczbie krajów.

fot. ra2 studio - Fotolia.com

Polskie firmy coraz śmielej poczynają sobie poza Polską

Żadna z firm ankietowanych na potrzeby badania zrealizowanego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy nie zamierza zrezygnować z ekspansji zagranicznej, a 84% myśli o podbiciu kolejnych rynków.


-Już po raz trzeci badamy czynniki sukcesu polskich firm działających na rynkach międzynarodowych. Obserwujemy je z różnych perspektyw i widzimy, że z roku na rok stają się coraz bardziej konkurencyjne - podkreśla Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Najbardziej ceniona pośród zagranicznych klientów jest branża spożywcza (38%), budowlana (21%) oraz przemysł meblarski (18%). Ponad połowa (55%) firm uważa, że polskie produkty wyróżniają się jakością zaś 40% zwraca uwagę przede wszystkim na ich konkurencyjną cenę. Jakość polskich dóbr eksportowych ceni 78% firm, które uważają, że to polscy klienci są tymi bardziej wymagającymi.

Największą barierą dla polskich przedsiębiorstw w kontekście sprzedaży na zagranicznych rynkach jest duża konkurencja (25%) oraz biurokracja (17%) Odmiennie do obu tych kwestii podchodzą firmy w zależności od generowanego obrotu. Dla mniejszych podmiotów (7-15 mln zł) głównym problemem jest zwłaszcza konkurencja (31%), dla większych zaś głównie biurokracja (22%).

Aż 62% polskich przedsiębiorców działających na rynkach zagranicznych nie obawia się Brexitu. Odsetek ten, co naturalne, jest nieznacznie mniejszy wśród firm prowadzących sprzedaż w Wielkiej Brytanii (58%) zaś wzrasta wraz z liczbą państw, w których działa przedsiębiorstwo (65% - ponad 6 krajów). Czego obawiają się firmy zaniepokojone Brexitem? Przede wszystkim ograniczenia przepływu towarów i usług, niekorzystnych różnic kursowych oraz podniesienia ceł. Wszystkie te czynniki mogą znacząco wpłynąć na koszty prowadzonej przez nie działalności.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone we sierpniu 2016 roku na próbie 300 przedsiębiorców prowadzących aktywnie działalność sprzedażową za granicą.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: