eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Co zrobić, żeby przetrwać? Wyzwania placówek bankowych

Co zrobić, żeby przetrwać? Wyzwania placówek bankowych

2016-09-12 13:03

Co zrobić, żeby przetrwać? Wyzwania placówek bankowych

Placówki bankowe przetrwają © Maxim_Kazmin - Fotolia.com

Postępująca digitalizacja to jedna z przyczyn, dla których stopniowo zmniejsza się liczba placówek bankowych. Czy jednak sektor bankowy faktycznie jest gotowy na odesłanie ich do lamusa? Prowadzone badania dowodzą, że raczej nie. Z tegorocznego raportu GFT Digital Banking Expert Survey wynika, że taki krok planuje jedynie 5 proc. ankietowanych banków. A zatem, placówkom nie grozi zapomnienie, ale bez wątpienia muszą się one przygotować na zmiany w ich roli i funkcjonalności.

Przeczytaj także: Polskie banki awangardą cyfryzacji. Do poprawy user experience

Cyfryzacja faktycznie może postawić pod znakiem zapytania zasadność istnienia stacjonarnych placówek bankowych. Klienci coraz częściej załatwiają wszystkie sprawy poprzez bankowość elektroniczną. Dynamicznie rośnie również liczba osób korzystających z bankowych aplikacji mobilnych - w tej chwili liczy sobie już ona 12 milionów Polaków. Do tego dane udostępnione przez Komisję Nadzoru Finansowego wskazują, że w czerwcu bieżącego roku z sieci polskich oddziałów bankowych ubyło 95 placówek. Czy to oznacza, że epoka oddziałów nieuchronnie zbliża się do swojego końca? Na tak kategoryczne stwierdzenie jest stanowczo za wcześnie.

Wskazują na to chociażby wyniki badania Consumer Journey Online - projektu zrealizowanego w ubiegłym roku przez IAB Polska. Pokazują one, że Internet jest dla konsumentów głównie źródłem, z którego czerpią informacje o usługach finansowych. Samego zakupu wolą oni dokonywać już poza siecią. Zaledwie 3 proc. respondentów deklaruje zakup produktów finansowych wyłącznie online. Dlatego też jednym z biznesowych uzasadnień dla funkcjonowania fizycznych placówek będzie świadczenie usług doradczych dotyczących bardziej złożonych usług i produktów. Oddziały zamienią się więc w centra konsultingowe, wykorzystujące nowe technologie, aby zapewnić jak najwyższy poziom obsługi.

Dwie drogi


Analizując działania banków związane z dostosowaniem placówek bankowych do zmieniających się realiów technologicznych, możemy wyróżnić dwa typy strategii. Pierwsza z nich zakłada przesunięcie większej części komunikacji z klientem online. W tym wypadku oddziały pełnią rolę pomocniczą. Drugie podejście, stosowane przez większość tradycyjnych banków, ma charakter ewolucyjny, polegający na równoległym rozwoju zarówno kanałów tradycyjnych, jak i cyfrowych. Jak wynika z badania GFT Digital Banking Expert Survey, jedynie 5 proc. banków przewiduje, że w przyszłości oddziały całkowicie znikną. Wśród pozostałych respondentów, większość przyznaje, że funkcjonalność placówek ulegnie zmianie.
– Na pozostawienie oddziałów w takiej formie jak obecnie zdecyduje się jedynie 19 proc. instytucji. Pozostali rynkowi gracze będą je modyfikować przy wykorzystaniu nowych technologii. Ponad 23 proc. organizacji ankietowanych w badaniu GFT planuje skupić się na punktach niemal całkowicie samoobsługowych. Prawie tyle samo, czyli 26 proc., zamierza w przyszłości prowadzić oddziały mieszane, tzn. łączące tradycyjną palcówkę z funkcją samoobsługi. W tym wypadku cyfryzacja części prostszych procesów oznacza, że obsługa oddziału będzie mogła skupić się na usługach doradczych. Wyniki ankiety potwierdzają, że nie ma jednej uniwersalnej strategii dla wszystkich instytucji finansowych. Banki muszą dostosować kształt placówek do swoich celów biznesowych i potrzeb klientów – mówi Piotr Kania, Dyrektor Zarządzający GFT Polska.

fot. Maxim_Kazmin - Fotolia.com

Placówki bankowe przetrwają

Placówki muszą się jednak zmienić. Oddziały, wykorzystując nowe technologie, zamienią się w centra konsultingowe.


Beacony i wearables w służbie oddziału bankowego


Dostosowanie placówki bankowej do zmieniających się realiów rynkowych wymaga wsparcia ze strony nowych technologii, w tym internetu rzeczy, co pozwoli oddziałom stać się ważnym źródłem wiedzy o oczekiwaniach klientów. Tego typu narzędzia dostarczą danych na temat ruchu w konkretnej lokalizacji i odsetka przechodniów, którzy wchodzą do placówki. Centralna analiza tych informacji pomoże np. zweryfikować skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych.

Ta sama technologia pozwala także na wsparcie interakcji z klientami odwiedzającymi placówkę. Poprzez zastosowanie beaconów, możliwa jest identyfikacja klienta tuż po jego wejściu do oddziału, a następnie nawiązanie z nim interakcji za pośrednictwem smartfona. Korzystając z telefonu klient może wskazać cel swojej wizyty (np. założenie konta) i na bieżąco monitorować czas oczekiwania w kolejce. Z kolei obsługa od pierwszych chwil obecności konsumenta w oddziale może rozpocząć proces pobierania informacji o danym kliencie z systemu, co umożliwi antycypację jego potrzeb i zaproponowanie optymalnej oferty. To nie wszystko. Interakcja może się rozpocząć zanim jeszcze klient przekroczy drzwi placówki. Zastosowanie wearables (technologii noszonych), takich jak np. inteligentne zegarki pozwoli na przesłanie przypomnienia przed planowanym spotkaniem z doradcą bankowym. Inną ciekawą usługą jest wykorzystanie GPS do wskazania najkrótszej drogi do placówki.
– Zastosowanie internetu rzeczy i technologii noszonych może być sposobem na wzmocnienie lojalności pokolenia, które określamy mianem digital natives. Jak wynika z ubiegłorocznego badania Business Insider, 62 proc. przedstawicieli pokolenia Y widzi wartość w korzystaniu z usług oddziałów bankowych, mimo, że robi to rzadziej niż inne grupy wiekowe. Wdrożenie rozwiązań cyfrowych, zwiększających wygodę klienta i skracających czas jego obsługi może okazać się sposobem na przyciągnięcie tej grupy klientów do placówek – wyjaśnia Piotr Kania, GFT.

Banki jak biura i kawiarnie?


Obserwując strategie banków przyjmowane w odpowiedzi na rosnącą cyfryzację, możemy także wyróżnić grupę instytucji, które szukają zupełnie nowej formuły funkcjonowania oddziału. Według tego podejścia może on służyć oferowaniu dodatkowych usług niezwiązanych bezpośrednio z produktami bankowymi i budowaniu wizerunku marki. Przykładem może być Idea Bank, który stworzył sieć oddziałów gdzie można skorzystać z przestrzeni coworkingowej i napić się świeżo parzonej, darmowej kawy. Idea Bank stawia przede wszystkim na klientów biznesowych z sektora mikro przedsiębiorstw, małych i średnich firm, a także freelancerów. Badania sugerują, że ta grupa odwiedza placówki częściej niż przeciętny klient detaliczny. Według ankiety PwC i Impactor, 66 proc. właścicieli przedsiębiorstw z sektora MŚP bywa w banku co najmniej raz w miesiącu.
- Większość naszych klientów to właściciele małych firm. Ponieważ mają oni potrzebę korzystania z placówek bankowych częściej niż przeciętni konsumenci, postanowiliśmy stworzyć dla nich przestrzeń, która nie tylko pozwoli na sprawne przeprowadzenie koniecznych operacji bankowych, ale także stanie się realnym wsparciem w prowadzeniu biznesu. W tym w celu stworzyliśmy sieć placówek Idea Hub łączących oddział z przestrzenią coworkingową, w której można popracować, skorzystać ze sprzętu biurowego, wynająć salę konferencyjną oraz wziąć udział w warsztatach biznesowych – mówi Marta Bloch, przedstawiciel projektu Idea Hub.

Niezależnie od tego jaką strategię wybiorą banki, nie ulega wątpliwości, że każdy z nich będzie musiał wprowadzić zmiany w modelu funkcjonowania placówek. Statystyki pokazują, że chociaż rozwój nowych technologii wymusza redukcję liczby oddziałów, instytucje finansowe mogą potraktować go też jako szansę na budowanie wizerunku marki i dotarcie do nowych grup klientów poprzez oferowanie dodatkowych usług oraz rozwijanie funkcji doradczej placówki.

O badaniu Digital Banking Expert Survey:
Badanie Digital Banking Expert Survey zostało przeprowadzone przez GFT Technologies SE w siedmiu krajach: Brazylii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Meksyku, Włoszech, Szwajcarii I Hiszpanii. W 2016 r. liczba respondentów objętych badaniem wzrosła dwukrotnie w stosunku do ubiegłorocznej edycji i wyniosła 260 osób. Ponad polowa ankietowanych ekspertów należy do kadry zarządzającej średniego i wyższego szczebla.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: