eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › PKP Intercity na ustach internautów. Co social media mówią o kolei?

PKP Intercity na ustach internautów. Co social media mówią o kolei?

2016-09-07 13:06

PKP Intercity na ustach internautów. Co social media mówią o kolei?

Internauci pozytywnie o podróży kolejami © Nightman1965 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Wraz z końcem wakacji Polacy ruszyli w powrotne podróże pociągami, a z trasy dzielili się wrażeniami z podróży. Na przełomie sierpnia i września internauci w social media najczęściej wspominali o PKP Intercity i Przewozach Regionalnych. Komentarze na temat tych przewoźników mogły zostać wyświetlone nawet 2,5 mln razy.

Przeczytaj także: PKP testują Dart - "polskie Pendolino"

Wsiąść do pociągu, ale jakiego?


IMM zmonitorował dyskusję o dziesięciu największych przewoźnikach ujętych w zestawieniu Urzędu Transportu Kolejowego na temat liczby pasażerów przewiezionych w pierwszej połowie 2016 roku.

Tylko w czasie ostatniego weekendu sierpnia w mediach pojawiło się ponad 20 tysięcy publikacji na temat podróżowania pociągiem. Wzmianki te wywołały blisko 1,7 mln interakcji, z czego, aż 88% stanowiły udostępnienia – wynika z danych IMM. W dyskusji na temat kolei najbardziej wyróżniają się komentarze na temat marek przewoźników.

Na pierwszym i drugim miejscu uplasowali się przewoźnicy ogólnopolscy - PKP Intercity (37-procentowy udział w internetowej dyskusji) oraz Przewozy Regionalne (15%), które zgodnie z analizą UTK w badanym okresie przewiozły najwięcej pasażerów. Ostatnie miejsce podium zajęła Warszawska Kolej Dojazdowa (10%), nieznacznie wyprzedzając Koleje Śląskie (9%), Łódzką Kolej Aglomeracyjną (8%) i Koleje Mazowieckie (7%).

Internetowa dyskusja wokół najpopularniejszych w sieci przewoźników dotyczyła najczęściej komfortu jazdy, punktualności, wyglądu pociągów jak również wybranych kierunków podróży.
„Każda podróż zaczyna się od planów – co zwiedzić, czym pojechać. Najlepiej postawić na pociągi PKP Intercity. Pociąg do podróży ze względu na komfort, bezpieczeństwo i atrakcyjny czas przejazdu. Jednak zanim zdecydujemy, którym pociągiem jechać, warto najpierw sprawdzić, jaka jest w nim frekwencja” – możemy przeczytać na facebookowej stronie poradnikowej poświęconej podróżowaniu.

Monitoring mediów społecznościowych w IMM wykazał, że ogromną rolę w dyskusji o pociągach odgrywają pasjonaci kolei, którzy fotografują każdego rodzaju pojazdy szynowe oznaczając dokładnie kierunek jazdy oraz przewoźnika, a następnie dzielą się zdjęciami w social media. Na Facebooku istnieje wiele grup zrzeszających fanów kolei: zarówno regionalnie, jak i na obszarze całego kraju. Oprócz fotografii, dużą popularnością wśród nich cieszą się filmy z przejazdów pociągów publikowane w serwisie YouTube.

fot. mat. prasowe

Podział głosów

Największy udział w internetowej dyskusji przypada na PKP Intercity.


Życzymy przyjemnej podróży


W badanym okresie najczęściej deklarowanym celem podróży internautów była Warszawa (blisko 2 tys. wzmianek) . Jak wynika z analiz IMM, na kolejnych miejscach znalazły się Poznań, Kraków, Wrocław oraz Gdańsk.

Biorąc pod uwagę słowa wartościujące najczęściej występujące w relacjach z podróży, IMM zbadał także nastawienie internautów do kolei. Okazało się, że zwroty takie jak „wygodnie”, „czysto” czy „szybko”, padają niemal dwukrotnie częściej niż: „opóźnienie”, „tłok” lub „duszno”.

„Obiecałem sobie. Nigdy więcej pociągów. Ale gdy @Rozgrywka wzywa to trzeba! Jadę chłopaki!’ - komentuje twitterowicz i natychmiast otrzymuje komentarz: „Dlaczego? Przecież jeżdżenie pociągami jest super :-)”. „Jadę właśnie Słonecznym Kolei Mazowieckich i jestem zachwycony! nowoczesny piętrus z panoramicznym oknami na górze :3333” – dzieli się pozytywnym doświadczeniem inny użytkownik mikrobloga.

fot. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1788089221404058&id=1422342447978739

Profil Czarnobiałorudzi

Najczęściej deklarowanym celem podróży internautów była Warszawa.


Niektórzy internauci wyrażali zadowolenie z możliwości podróży w samotności: „Prawie pusty, klimatyzowany pociąg. #wygrałam J” – czytamy w jednym z komentarzy. Inni natomiast decydują się na przyjemne i kreatywne wykorzystanie czasu z współtowarzyszem podróży.

Pasażer mocno zaangażowany


Najwięksi przewoźnicy kolejowi działają na swoich profilach społecznościowych i organizują wydarzenia mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku wśród pasażerów. Łódzka Kolej Aglomeracyjna promuje swoje przejazdy m.in. na Instagramie, organizując konkursy dla swoich klientów.

fot. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1454855104528559&id=1074079062606167

Profil My w podróży

Internauci chętnie dzielą się zdjęciami z podróży koleją.


PKP Intercity proponowało swoim pasażerom wysłanie kartki pocztowej dla osób walczących w Powstaniu Warszawskim za pomocą uruchomionej przez siebie Kolejowej Poczty Powstańczej. M.in. dzięki tej inicjatywie przewoźnik wysunął się na prowadzenie na mapie benchmarkowej oceniającej skuteczność angażowania odbiorów w social media.

fot. mat. prasowe

Mapa benchmarkowa - zaangażowanie w social mediach

Liderem mapy benchmarkowej jest PKP Intercity.


Interakcje z treściami dotyczącymi kolei, pociągów i przewoźników wyraźnie przyspieszyły na przełomie sierpnia i września. Ponad 88% interakcji stanowiły udostępnienia, których w badanym okresie było łącznie ponad 1,5 miliona.

fot. mat. prasowe

Interakcje na osi czasu

Interakcje wyraźnie przyspieszyły na przełomie sierpnia i września.


Internauci angażują się także w dyskusje na nieoficjalnych profilach związanych z wybranymi przewoźnikami. Szukają tu m.in. informacji o prowadzonych remontach, utrudniających punktualne dotarcie do celu. W takich przypadkach liczą się najbardziej aktualne informacje dotyczące przejazdu, które często najszybciej dostępne są właśnie w social mediach poza oficjalnymi kanałami przewoźników. Takie miejsca w sieci mogą stanowić dla tych marek dobry punkt zaczepienia do rozwijania skutecznej komunikacji.

Podróżowanie pociągiem może wywołać różne emocje, a świadczy o tym często podawany dalej tweet: „twoja skóra pachnie jak ostatnie dni wakacji, po co mi ten pociąg skoro ciebie nie ma na stacji?”. To fragment jednej z piosenek rapera Taco Hemingway’a. Jak wynika z monitoringu mediów społecznościowych, niektórym pasażerom w pamięci zapada nie tylko podróż, ale i inni pasażerowie.

fot. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1126423927451106&id=393204827439690

Profil Spotted: Gdynia

Podróże koleją najwyraźniej służą zawieraniu znajomości.


O badaniu:
Badanie IMM zostało przeprowadzone w okresie 26.08 – 5.09.2016 w oparciu o dane z monitoringu prasy, telewizji, radia, internetu i social mediów w odniesieniu do wybranych przewoźników kolejowych według zestawienia przygotowanego przez Urząd Transportu Kolejowego z pierwszego półrocza 2016 roku. Monitorowano frazy: „Pociąg”, „PKP Intercity”, „Przewozy Regionalne”, „Koleje Mazowieckie”, „PKP SKM”, „Koleje Śląskie”, „Koleje Dolnośląskie”, „SKM Warszawa”, „Koleje Wielkopolskie”, „Warszawska Kolej Dojazdowa”, „Łódzka Kolej Aglomeracyjna”, „Arriva RP”, „Koleje Małopolskie UBB”.

Monika Tomsia, PR Manager i Konrad Wróbel, Asystent ds. PR,

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: