eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor MSP: co teraz, co dalej?

Sektor MSP: co teraz, co dalej?

2016-09-07 14:52

Sektor MSP: co teraz, co dalej?

Niemal połowa MŚP jest zadowolona ze swojej kondycji © HasanEROGLU - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W jakiej kondycji znajdują się obecnie firmy z sektora MSP? Według ich deklaracji, nie mają raczej dużych powodów do narzekań. 43% z nich utrzymuje, że sytuacja przedsiębiorstwa jest dobra lub bardzo dobra, a 38% uważa ją za średnią. Negatywne oceny formułuje jedynie 17% badanych. Najgorsze nastroje towarzyszą mikrofirmom - co piąta z nich mówi, że jest źle lub bardzo źle. W małych i średnich biznesach odsetek pesymistów jest ponad dwukrotnie mniejszy i wynosi odpowiednio 8 i 6%. To niektóre z wniosków, jakie płyną z pierwszej edycji raportu „BZ WBK Monitor: MŚP teraz i w przyszłości”.

Przeczytaj także: Mikrofirmy zatrudniają na potęgę?

Opracowany przez TNS Polska raport „BZ WBK Monitor: MŚP teraz i w przyszłości” dowodzi, że rodzimy biznes odczuwa pozytywne następstwa dobrych wskaźników makroekonomicznych. Optymizmem napawają m.in. zwiększony popyt krajowy i eksport. To wszystko sprawia, że przedsiębiorcy pozytywnie oceniają kondycję własnej firmy.

Tradycyjnie już lepsze nastroje towarzyszą firmom małym i średnim. W przypadku mikroprzedsiębiorstw humory bywają nieco gorsze. 53 proc. przedstawicieli firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników oraz 56 proc. zatrudniających od 10 do 49 osób ocenia swoją obecną kondycję jako dobrą lub bardzo dobrą. W najmniejszych podmiotach odsetek ten sięga 44 proc. To również mikrofirmy są liderami złych opinii - co piąty przedsiębiorca z tego sektora twierdzi, że jego sytuacja jest co najmniej zła. W firmach zatrudniających co najmniej 10 pracowników ten odsetek nie przekracza 8 proc.

Konkurencja psuje nastroje przedsiębiorców


Przedsiębiorcy zapytani o czynniki pozytywnie wpływające na ich własną ocenę sytuacji firmy wskazywali na pierwszym miejscu płynność finansową, na drugim liczbę klientów, a na trzecim sytuację na rynku. Natomiast działania konkurencji są główną przyczyną gorszej oceny funkcjonowania firmy.
Przedsiębiorcy nie narzekają na własną sytuację ani koniunkturę. Sen z powiek spędza im za to konkurencja. Warto jednak pamiętać, że chęć jej wyprzedzenia może stanowić najlepszy motor do działania i podnoszenia wartości własnego biznesu. Z jednej strony, firmy mogą to uzyskać poprzez wprowadzenie do firmy innowacyjności rozumianej m.in. jako wejście do świata online czy zainwestowanie w nowoczesny park technologiczny. Z drugiej zaś, większą szansę na rozwój i wyróżnienie się na rynku daje otwarcie się na rynki międzynarodowe, czyli eksport własnych produktów lub prowadzenie działalności na terenie atrakcyjnych rynków zagranicznych – mówi Adrian Kaczmarek, Dyrektor Departamentu Dynamizacji Rozwoju Klientów MŚP w Banku Zachodnim WBK.

MŚP patrzą w przyszłość bez specjalnego optymizmu


Ponad połowa przedstawicieli sektora MŚP (53 proc.) oczekuje stabilnej koniunktury rynkowej. Jej poprawy lub pogorszenia spodziewa się taki sam odsetek przedsiębiorców – 20 proc. Z największym optymizmem w przyszłość patrzą średnie firmy, wśród których więcej niż co czwarta liczy na poprawę sytuacji rynkowej. Mniejsze nadzieje na lepszą przyszłość mają małe podmioty zatrudniające od 10 do 49 pracowników – tylko niemal co piąty uważa, że będzie lepiej. Firmy pozytywnie oceniające przyszłą koniunkturę wskazują, że to skutek działania w dobrze prosperującej branży oraz dużej liczby klientów i zamówień. Natomiast podmioty obawiające się przyszłości jako powód takiego stanu wymieniają przede wszystkim działania konkurencji.
– Żeby się rozwijać przedsiębiorcy potrzebują dwóch rzeczy – inspiracji do pokonywania przeciwności i wykorzystywania szans oraz konkretnych narzędzi, które pozwolą im realizować, często odważne, plany. O ten pierwszy element, czyli inspirację, najłatwiej, kiedy na rynku panuje optymizm, a właśnie z takimi warunkami mamy do czynienia teraz. Do tego jednak konieczne są odpowiednie narzędzia. Te przedsiębiorcy znajdą m.in. na naszej platformie Firmowe Ewolucje, gdzie na bieżąco pokazujemy jak wykorzystać dostępne na rynku rozwiązania, by np. rozwinąć swoją działalność za granicą czy odnaleźć się w wirtualnym świecie – podkreśla Adrian Kaczmarek z Banku Zachodniego WBK.

fot. mat. prasowe

Oceny obecnej sytuacji firm i koniunktury w najbliższych miesiącach

43% firm ocenia swoją sytuację jak dobrą lub bardzo dobrą.


Według samych przedsiębiorców, najważniejsze czynniki, które pozwoliłyby im rozwinąć skrzydła w przyszłości to: wzrost obrotów (24 proc. odpowiedzi), zmiana przepisów (12 proc.), dodatkowe fundusze (11 proc.) oraz niższe podatki (10 proc.).

Metodologia badania:
Badanie „BZ WBK Monitor: MŚP teraz i w przyszłości” zostało przygotowane i opracowane przez TNS Polska na zlecenie Banku Zachodniego WBK na próbie 200 przedsiębiorstw. Przedmioty badane zostały dobrane zgodnie ze strukturą firm w Polsce (jednak na potrzeby badania uwzględniono więcej firm powyżej 10 pracowników niż wynikałoby to ze struktury populacji, aby zwiększyć dokładność wnioskowania dla tych firm). Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2016 roku.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: