eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › „Lubię to” klikają wszyscy. A kto klika „kup”?

„Lubię to” klikają wszyscy. A kto klika „kup”?

2016-09-01 12:00

„Lubię to” klikają wszyscy. A kto klika „kup”?

Ponad 1/3 użytkowników social media skorzystała z przycisku „kup“ © Sondem - Fotolia.com

Korzystanie z social mediów to już nie tylko polubianie. Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Lubię to czy Kupuję to”, użytkownicy coraz wyraźniej dostrzegają potencjał zakupowy portali społecznościowych. Już 38 proc. z nich deklaruje, że skorzystało z przycisku "kup", a 6 na 10 jest przekonanych o wysokiej przydatności tej funkcjonalności.

Przeczytaj także: Lubię to i kupuję to? Czy social media sprzedają?

Można byłoby powiedzieć, że deklaracje to nie faktyczne zachowania. Wiem jednak, że social media mogą sprzedawać i sprzedają, nie zawsze przez przycisk „kupuję to”, ale jednak. Co więcej – są marki, które swoją sprzedaż opierają głównie na zgrabnym storytellingu w kanałach społecznościowych, wzmocnionym przez dobrze zaplanowane kampanie reklamowe. Te dwa ostatnie elementy są bardzo ważne: storytelling, który jest idealnie dopasowany do grupy docelowej oraz dobrze zaplanowane kampanie, czytaj: wielokrotne testy w poszukiwaniu swojego „świętego Graala” – mówi Łucja Gdala, managing director domu mediowego Codemedia, ekspert e-Izby.

Media społecznościowe sprzedają


Okazuje się, że polscy użytkownicy mediów społecznościowych nie tylko „lubią” i śledzą marki w social media, ale wchodzą z nimi w bardzo różne interakcje wykorzystując rozmaite funkcjonalności tych serwisów. Jedną z takich form jest korzystanie z przycisku „kup”. Na pytanie o używanie przycisku, 38 proc. odpowiada twierdząco. W przypadku osób, które lubią marki w social media jest to natomiast 59 proc zaś w przypadku tych, którzy deklarują, że „nie lajkują” marek w socialu – 23 proc. Użytkownicy przycisku „kup” najczęściej korzystają z niego na Facebooku (60 proc.). Na Instagram, Google+, Twitter i Pinterest w tym kontekście wskazuje między 6 proc. a 10 proc. użytkowników social media.

Zdecydowanym ulubieńcem marketerów w Polsce jest Facebook. Nic więc dziwnego, że skoro większość działań jest realizowana na tej platformie, użytkownicy Instagrama czy Pinteresta rzadziej się angażują zakupowo – mają po prostu mniej szans. Z drugiej strony, warto pamiętać o tym, jakie touchpointy prowadzą do tzw. last clicka. Dziś mówimy wręcz o mikromomentach na ścieżce zakupowej konsumenta. To, że internauta nie kliknie w danym medium, nie oznacza, że to medium nie przyczyniło się do decyzji zakupowej, finalnie podjętej gdzie indziej. Dlatego warto testować i sprawdzać reakcje grup celowych, zamiast generalizować – dodaje Łucja Gdala.

fot. Sondem - Fotolia.com

Ponad 1/3 użytkowników social media skorzystała z przycisku „kup“

Polscy użytkownicy mediów społecznościowych nie tylko „lubią” i śledzą marki w social media, ale wchodzą z nimi w bardzo różne interakcje wykorzystując rozmaite funkcjonalności tych serwisów. Jedną z takich form jest korzystanie z przycisku „kup”.


Lubię, więc 5 razy częściej kupuję


Na zakupy w social media zdecydowanie wpływa to, czy jesteśmy fanami marek. Osoby, które marki „lajkują” aż pięciokrotnie częściej wskazują, że kupiły coś w mediach społecznościowych. Aktywnie na profile marek zagląda 61 proc. użytkowników social media, 80 proc. lajkujących marki. Co warte podkreślenia, 44 proc. użytkowników przyznaje, że dokonało zakupu produktu, którego wcześniej nie rozważali, a 40 proc. kupiło produkt innej marki niż rozważali właśnie pod wpływem informacji w social media.

Najczęściej aktywnie profile marek odwiedzają:
  • lubiący kategorie: restauracje (89 proc.), elektronika (88 proc.), moda / uroda (76 proc.), związane z pracą (86 proc.)
  • now shoppers (70 proc.)
  • osoby w wieku 15-18 lat (77 proc.)
  • mieszkańcy największych i dużych miast (82 proc. i 84 proc.)

O badaniu:
Raport „Lubię to czy kupuję to” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Badanie zrealizowano na dwóch grupach: (1) konsumentów, gdzie zebrano opinie 1637 Polaków, w tym 1022 korzystających regularnie z mediów społecznościowych i (2) biznesu, gdzie pozyskano opinie 50 menedżerów i właścicieli firm. Do realizacji badania wykorzystano responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: