eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy konsumenci z uśmiechem na twarzy

Polscy konsumenci z uśmiechem na twarzy

2016-08-09 12:00

Polscy konsumenci z uśmiechem na twarzy

Polscy konsumenci zadowoleni © fotogestoeber - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jak kształtują się nastroje konsumentów? Z najnowszego odczytu globalnego wskaźnika zadowolenia wynika, że pozostają one stabilne, notując w II kwartale br. wynik na poziomie 98. Zadowolenie względem poprzednich trzech miesięcy wzrosło w 56% przebadanych krajów. Niewielkie spadki zanotowano w regionie Azji i Pacyfiku, humory polepszyły się m.in. w Ameryce Północnej, Europie, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie. W Polsce wskaźnik podwyższył się o 5 punktów.
Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę Nielsen, w II kwartale zwiększony optymizm panował w 22 spośród 34 państw Starego Kontynentu. W przypadku pozostałych krajów w 2 wskaźnik okazał się stabilny, natomiast w 10 pikował. Średnia dla Europy wzrosła względem poprzedniego kwartału o 1 punkt, osiągając wynik 79, tym samym Europejczycy ciągle należą do najbardziej pesymistycznie nastawionych mieszkańców naszego globu.

Jeżeli spojrzeć tylko na kraje Europy Środkowo-Wschodniej, to okazuje się, że górę poszybowały nastroje Polaków, Słowaków (81, +1 vs. Q1’16) oraz Czechów (98, +1 vs. Q1’16). Ci ostatni już od pięciu kwartałów pozostają więc najbardziej zadowoloną nacją regionu. Humory konsumentów osłabły w państwach bałtyckich oraz na Węgrzech. Najbardziej dotkliwy, bo aż sześciopunktowy spadek odnotowano na Litwie, gdzie tendencja spadkowa trwa już czwarty kwartał z rzędu.

Wskaźnik zadowolenia polskich konsumentów wzrósł o pięć punktów w Q2’16 i osiągnął wynik 87. Polacy bardziej optymistycznie myślą o wszystkich obszarach składających się na ten wynik. Lepsze postrzeganie możliwości na rynku pracy może być związane ze stale spadającym bezrobociem, natomiast pozytywna opinia o stanie obecnej i przyszłej sytuacji finansowej może wynikać z rosnących przychodów gospodarstw domowych (również w wyniku ostatnich projektów rządowych). Ponadto, polscy respondenci w ocenie swojej sytuacji finansowej, perspektyw na rynku pracy oraz skłonności do ponoszenia dodatkowych wydatków są bardziej optymistyczni od statystycznego Europejczyka.

Największe obawy Polaków nie uległy istotnym zmianom na przestrzeni ostatniego kwartału. Wciąż bezpieczeństwo zatrudnienia oraz zdrowie są dla nas najważniejsze. Obawy związane z terroryzmem, po gwałtownym wzroście w Q4’15, odnotowały spadek wskazań respondentów o 2pp. Niemniej terroryzm pozostaje czwartym największym zmartwieniem Polaków. Podobnie jak w poprzednim kwartale polscy respondenci planują oszczędzać głównie na rozrywce poza domem oraz nowych ubraniach.

Polacy, po zaspokojeniu podstawowych potrzeb, przeznaczają dodatkowe pieniądze na wakacje, ulepszenie domu oraz nowe ubrania. Najczęściej wskazywanym przez respondentów przeznaczeniem wolnych środków są oszczędności – odkłada na nie co trzeci polski konsument. Warto również zauważyć, że spada odsetek Polaków, którzy nie posiadają dodatkowych środków. W stosunku do poprzedniego kwartału odsetek respondentów wskazujących tę odpowiedź spadł o 5pp.

fot. mat. prasowe

Consumer Confidence Index

W równie dobrych nastrojach co Polacy są Niemcy, ale też np. i Turcy


Zarówno globalny jak i europejski wskaźnik zadowolenia konsumentów pozostają relatywnie stabilne w drugim kwartale 2016 roku. W tym samym okresie nastroje w państwach Europy Środkowej, w tym w Polsce, poprawiają się. Polscy konsumenci nie byli tak optymistyczni od sześciu lat, natomiast trend wzrostowy utrzymuje się od 2013 roku. Systematyczny wzrost wszystkich trzech elementów składających się na zadowolenie konsumentów, na przestrzeni ostatnich kwartałów, może sugerować kolejne pozytywne zmiany w nadchodzącym kwartale.

O BADANIU
Global Online Consumer Survey jest międzynarodowym badaniem prowadzonym od 2005 na próbie ponad 30.000 użytkowników Internetu w 63 krajach na wszystkich kontynentach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów i ich największych obaw. Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników Internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez Nielsen na poziomie danego kraju, dla części krajów zostały dobrane szacunkowo. Do badania kwalifikowane są kraje o wysokiej penetracji internetu, tj. minimum 60% , lub populacja użytkowników internetu powyżej 10 milionów.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: