eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Potęga silver generation, czyli jak seniorzy nakręcają handel

Potęga silver generation, czyli jak seniorzy nakręcają handel

2016-07-13 10:09

Potęga silver generation, czyli jak seniorzy nakręcają handel

Seniorzy nakręcają handel © WavebreakMediaMicro - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Społeczeństwo się starzeje, a wraz z tym procesem rośnie rola, jaką seniorzy odgrywają dla gospodarki. Pokolenie konsumentów zwane "silver generation" ma już niemal 30-procentowy udział w wartości wszystkich zakupów dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe i na tym nie koniec - z szacunków analityków GfK wynika, że do 2035 odsetek ten będzie wynosił 36,9 proc.
Z badania GfK wynika, że Polacy 60+ to obecnie 21 proc. całej siły nabywczej w naszym kraju. Siła nabywcza jest to całkowita wartość towarów i usług, jakie ludność zamieszkała w danym obszarze, w tym wypadku Polski, jest w stanie zakupić na przestrzeni jednego roku. Roczna wartość zakupów dokonywanych przez silver generation sięga obecnie 48,2 mld złotych. Oto jak prezentuje się struktura jej wydatków na FMCG w podziale na poszczególne formaty:
  • dyskonty (21 proc.),
  • supermarkety (17 proc.),
  • tradycyjne sklepy spożywcze (15 proc.),
  • sklepy wielobranżowe (14 proc.),
  • hipermarkety (12 proc.),
  • drogerie (3 proc.),
  • inne miejsca dokonywania zakupów (17 proc.).

Rezultaty przeprowadzonej analizy zaprzeczają wielu utartym przekonaniom na temat konsumentów-seniorów. I tak np. okazuje się, że silver generation nie tylko dobrze orientuje się w obowiązujących cenach produktów, ale również z ochotą korzysta z promocji cenowych - 6 na 10 badanych przyklasnęło stwierdzeniu, iż 61 „obniżki cen pozwalają zaoszczędzić mi dużo pieniędzy”. Niemniej jednak podczas dokonywania zakupów nie kierują się tylko przystępną ceną i promocją, często decydują się na produkty sprawdzone, ceniąc sobie dobrą jakość.

fot. mat. prasowe

Wzrost znaczenia silver generation

Udział tej grupy nabywców w całkowitej wartości zakupów dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe wynosi 29,9 proc.


Ponadto gospodarstwa domowe seniorów większą wagę przywiązują do produktów świeżych, ekologicznych oraz do poczucia większej odpowiedzialności za środowisko, w którym żyją. Równocześnie seniorzy wykazują się większym przywiązaniem do marek, które zwykle kupują, a także do zakupów w tym samym sklepie. Doceniają atmosferę mniejszych i specjalistycznych placówek. To przywiązanie do marek wynika z niechęci do ryzyka związanego z zakupami nieznanych produktów. Przekładają sprawdzoną jakość ponad promowane nowości, a „markowość” produktów jest dla nich gwarancją jakości. Szczególnie jest to widoczne w przypadku żywności, na której nie oszczędzają. Często odbywa się to kosztem wydatków na dobra trwałe i inne kategorie non-food. 55 proc. deklaruje, iż nie lubi zmieniać marek, do których jest już przyzwyczajona, a 48 proc. czuję się przywiązana do marek, które kupuję.

fot. mat. prasowe

Struktura polskich gospodarstw domowych

Gospodarstwa domowe osób 50+ to obecnie niemal połowa ogółu.

fot. mat. prasowe

Siła nabywcza i kanały, w których zaopatrują się seniorzy

Osoby w wieku 60+ to 1/5 siły nabywczej.


Informacje o badaniu
Raport z badania Silver Generation powstał na podstawie danych pochodzących z dwóch źródeł: prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz wywiadów CAPI z osobami odpowiedzialnymi za zakupy produktów FMCG w gospodarstwach domowych. Próbę Panelu Gospodarstw Domowych stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.