eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-administracja w Polsce, czyli ogon Europy

E-administracja w Polsce, czyli ogon Europy

2016-06-28 11:04

E-administracja w Polsce, czyli ogon Europy

E-administracja w Polsce nie cieszy się popularnością ©  astrosystem - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Wprawdzie e-administracja w Polsce jest już o wiele bardziej rozwinięta niż kilka lat temu, to do Zachodu ciągle nam jeszcze daleko. Tak w największym skrócie można podsumować rezultaty badania przeprowadzonego przez zespół ekspertów z Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab UW. Opracowany na jego podstawie raport „E-administracja w Polsce na tle Unii Europejskiej” nie pozostawia właściwie żadnych złudzeń - jesteśmy jednym z najsłabiej ucyfrowionych krajów Starego Kontynentu.

Przeczytaj także: Cyfryzacja: wyzwaniem jest zarządzanie

Polska offline


W porównaniu z innymi krajami UE stan polskiej e-administracji wypada - delikatnie mówiąc - dość blado. Do tego okazuje się, że Polacy dość niechętnie korzystają z oferowanych przez instytucje publiczne rozwiązań online. Na przestrzeni ostatniego roku niespełna 1/3 z nas (31%) kontaktowała się online z jednostkami administracji poprzez inne narzędzie niż e-mail, z czego przygniatająca większość zrobiła to wyłącznie w celu złożenia deklaracji PIT. To jeden z najgorszych wyników w całej Unii Europejskiej – mniej chętni w-administracji są jedynie Włosi (27%), Bułgarzy (21%) i obywatele Rumunii (13%).

Poziomowi digitalizacji usług publicznych można przyjrzeć się również studiując statystyki prowadzone przez ONZ i Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Według opracowanego przez Organizację Narodów Zjednoczonych indeksu rozwoju e-administracji EGDI (E-Government Development Index) i suplementarnego indeksu e-partycypacji obywatelskiej (E-Participation Index) ucyfrowienie polskich sfery publicznej jest porównywalne do krajów, które weszły do Unii Europejskiej po 2004 roku, jednak znacząco niższe od krajów tzw. „starej piętnastki”.

Dane ONZ pokazują, że o ile poziom kompetencji cyfrowych polskich użytkowników e-administracji nie odbiega bardzo od obywateli innych krajów Unii, o tyle w obszarze e-partycypacji, czyli uczestnictwa obywateli w rządzeniu w trzech obszarach: korzystania z informacji (e-information sharing), konsultowania (e-consultation) oraz podejmowania decyzji (e-decision making) – Polska wypada bardzo słabo.

O stanie cyfrowej administracji jeszcze więcej mówią analizy OECD. Organizacja wzięła pod uwagę 3 czynniki: funkcjonowanie Open Government Data (Otwarte Dane Publiczne), realizowanie projektów ICT przez rząd i interakcje rządu z obywatelami za pośrednictwem mediów społecznościowych.

ePUAP jak dobra nawigacja po świecie e-administracji


OECD posługuje się tzw. OURdata Index. Współczynnik ten obejmuje trzy wymiary: udostępnienie danych przez instytucje na portalu krajowym, łatwość dostępu do danych dla użytkowników, oraz wsparcie dla innowacyjnego wykorzystania otwartych danych. Pod względem otwartości i użyteczności danych publicznych Polska znajduje się na ostatnim miejscu wśród wszystkich krajów OECD.
„Przyczyn tego stanu rzeczy należy szukać w np. w niskim poziomie użyteczności danych na portalu danepubliczne.gov.pl ze względu na niedogodny format oraz brak odpowiednich narzędzi, co przekłada się na ich niską funkcjonalność. Istotną rolę pełni również kwestia niewielkiego wsparcia ze strony instytucji publicznych na rzecz zaangażowania użytkowników w innowacyjne wykorzystanie publikowanych danych.” – komentuje dr hab. Katarzyna Śledziewska, Dyrektor Zarządzająca Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab UW.

fot. mat. prasowe

Interakcja cyfrowa obywateli z instytucjami

Pod względem relacji cyfrowych instytucje-obywatele Polska zajmuje odległą, 25 pozycję.


Wyniki badań przeprowadzonych przez OECD w 2014 r. wykazują, że rządy mają skłonność do podejmowania skomplikowanych, długotrwałych projektów ICT (trwających średnio ponad 3 lata). Projekty te charakteryzuje wysokie ryzyko niepowodzenia (głównie z powodów organizacyjnych i technicznych) oraz często przekroczony budżet. Polska znajduje się w grupie państw, które najdłużej realizują rządowe projekty informatyczne.

fot. mat. prasowe

Interakcja cyfrowa obywateli z instytucjami (UE15, Polska, NMS12)

W krajach "starej" Unii korzystanie z e-administracji znajduje się na poziomie, o którym w Polsce można tylko pomarzyć.


„Niejasną kwestią jest również rentowność tych projektów, gdyż trudno jest oszacować płynące z nich materialne i niematerialne korzyści. Jednym z kluczowych czynników sukcesu projektu jest rzetelne oszacowanie potencjalnego ryzyka a później jego systematyczne monitorowanie.” – dodaje Katarzyna Śledziewska.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: