eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Banki muszą zrozumieć pokolenie Y

Banki muszą zrozumieć pokolenie Y

2016-06-22 10:33

Banki muszą zrozumieć pokolenie Y

Banki muszą dopasować się do potrzeb generacji Y © BillionPhotos.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W ciągu nadchodzących 10 lat postęp technologiczny zupełnie zrewolucjonizuje kwestie zatrudnienia w bankach. Przede wszystkim dość mocno skurczy się liczba pracowników, którzy sprawują tradycyjne role. Ci z kolei, którzy zostaną, zajmą się zupełnie nowymi sprawami. Jasne staje się zatem, że dla sektora bankowego kluczowe staje się nie tylko przeobrażenie produktów czy procesów, ale również dopasowanie zasobów ludzkich do zmian technologicznych - czytamy w opracowanym przez EY raporcie pt. „Globalne perspektywy bankowości 2016. Zmieniając talenty. Bankier przyszłości.”

Przeczytaj także: Pokolenie Y zmienia sektor bankowy

Instytucje finansowe wiedzą już, że w swoich strategiach powinny raczej unikać kapitałochłonnych części biznesu, pozostawiając miejsce takim, które nie wymagają dużych nakładów finansowych. Wyraźnie dostrzegalna stała się również zmiana priorytetów z kwestii zatrudniania - obecnie rezygnuje się powoli z zatrudniania osób do bezpośredniej obsługi klienta na rzecz inwestowania w pracowników wsparcia. Liderzy sektora stali się bardziej elastyczni, przez co łatwiej dopasowali się do zmieniających się trendów. Coraz częściej też skupiają się na swojej podstawowej działalności oraz głównych klientach. Inwestycje w wiele kanałów sprzedaży stały się normą, podobnie jak zdobywanie środków na nowoczesne technologie i urządzenia wspierające sprzedaż. Standardem stało się również tworzenie produktów wspólnie z nowym pokoleniem klientów i w oparciu o jego potrzeby. Banki nie ustają również w pracach nad infrastrukturą i badaniach nad różnymi modelami usług, dzięki czemu klienci mają szansę na otrzymanie lepszej jakości.
- Niski wskaźnik rentowności kapitału własnego, wyższe koszty i nowe regulacje – to wyzwania, przed którymi stoi sektor bankowy – mówi Iwona Kozera, Partner EY, Lider Doradztwa Biznesowego, Europa Centralna i Południowo-Wschodnia.

4 globalne megatrendy


W procesie zmian – także w obszarze ludzkim - banki muszą brać pod uwagę globalne megatrendy, które będą także przekładać się na pracowników: globalizację, zmiany demograficzne, biznes cyfrowy i zmiany na rynku pracy:
  1. rozdźwięk między rynkami rozwiniętymi i rozwijającymi się stopniowo się zawęża. Rozwija się prawdziwie globalny rynek. Rosnące koszty pracy zmuszą banki do poszukiwania tańszych sposobów na dostarczanie usług, a coraz większa mobilność pozwoli na uzupełnianie niedoboru talentów na niektórych rynkach.
  2. osoby wchodzące na rynek pracy będą zmieniać zatrudnienie częściej niż poprzednie pokolenia. Z drugiej strony w krajach rozwiniętych, takich jak Stany Zjednoczone czy Wielka Brytania średni staż pracy się wydłuża. Wydłuża się także wiek emerytalny, co oznacza konieczność dopasowania stanowisk i szkoleń do potencjału osób wchodzących na rynek pracy jak i tych powyżej 60 roku życia.
  3. cyfrowe innowacje zmieniają bankowość, doświadczenie klienta i poprawiają efektywność branży. Użycie nowych technologii takich jak druk 3D pomoże instytucjom usprawnić procesy. Dla banków oznacza to przedefiniowanie ról, które mogą odgrywać ludzie i maszyny.
  4. konkurencja o talenty staje się coraz bardziej zaciekła. Coraz większa samodzielność pracowników sprawia, że zmienia się rodzaj pracy, który może ich motywować. Banki muszą znaleźć równowagę między zatrudnianiem coraz droższych specjalistów a rekrutacją pracowników z szerszego grona i utrzymaniem ich.

fot. mat. prasowe

Banki muszą zrozumieć oczekiwania nowego pokolenia

Sektor bankowy ma przed sobą długą drogę, by w pełni odzwierciedlić strukturę społeczną w obszarze płci oraz pochodzenia etnicznego i społecznego.


Pokolenie Y


Banki muszą zrozumieć oczekiwania nowego pokolenia pracowników. Do 2025 roku aż 72% pracowników będą stanowić przedstawiciele pokolenia Y. Są to osoby, które urodziły się w latach 1981-2000. Zrozumienie potrzeb tej generacji będzie kluczowe dla banków. Niektóre instytucje finansowe już wprowadzają programy lifestylowe dla pracowników. Pokolenie Y wyróżnia się większą mobilnością i skłonnością do zmiany pracy w sytuacji, gdy pracodawca nie zapewnia im wystarczająco atrakcyjnego wynagrodzenia, możliwości rozwoju albo dostatecznej elastyczności.

Millenialsi na co dzień korzystają z internetu i urządzeń mobilnych a media społecznościowe są nieodłączną częścią ich życia. Jest to pokolenie najbardziej zaawansowane technologicznie. Z jednej strony jest bardziej przedsiębiorcze i łatwiej się adoptuje do nowych warunków, z drugiej, trudniej współpracuje w grupie i często brakuje mu odpowiedniego doświadczenia. Zadaniem banków jest odpowiednie zarządzanie talentami i kompetencjami, tak, by ewentualne braki w umiejętnościach nie przełożyły się na jakość świadczonych usług.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: