eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: Euro 2016 zabójcą zysków?

Wakacje 2016: Euro 2016 zabójcą zysków?

2016-06-08 11:33

Wakacje 2016: Euro 2016 zabójcą zysków?

Euro 2016 zabójcą zysków w turystyce? © memorystockphoto - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Przed nami najświeższa odsłona cyklicznego opracowania Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA dotyczącego wyjazdów turystycznych, które odbędą się w nadchodzącym sezonie letnim. Jego autorzy przyglądają się jak zwykle pierwszemu tygodniowi sierpnia, a więc okresowi tzw. wysokiego sezonu. Najnowsza porcja informacji potwierdza to, o czym mówi się już od kilku tygodni - koniunktura na rynku turystyki wyjazdowej nie jest najlepsza. Czy jednym z powodów może być zbliżające się Euro 2016?

Przeczytaj także: Wakacje 2016: szturmu na biura podróży nie będzie?

I. Ostatnie informacje i raporty sprzedażowe nie budują optymizmu branży


W minionym tygodniu nie pojawiły się żadne istotne pozytywne informacje odnośnie bieżącej koniunktury sprzedażowej w polskiej turystyce wyjazdowej. Choć już ostatnie pięć miesięcy nie należało w niej do udanych, to branża turystyczna jest nadal gnębiona pesymistycznymi informacjami, a raporty z systemu MerlinX coraz częściej epatują odbiorców dużymi spadkami sprzedaży najważniejszych dla branży imprez czarterowych. Wyniosły one według zawartych tam danych w okresie minionych 4 tygodni blisko 28 procent.

Wprawdzie rzeczywista sytuacja jest znacząco lepsza, gdyż raporty nie zawierają rezultatów sprzedaży organizatorów sprzedających poza systemem MerlinX , którzy wykazują w porównaniu z rzeczonymi raportami często znacznie lepsze wyniki (np. giełdowy Rainbow), ale mimo to, biorąc pod uwagę, że istotnie lepiej od średniej radzą sobie sieci firmowe wiodących organizatorów oraz duzi agenci internetowi, to przeciętne biura agencyjne mają jednak spore powody do obaw o dalsze perspektywy swojego biznesu.

Taka sytuacja jest daleko poniżej ich jeszcze niedawnych oczekiwań i rodzi pytania dlaczego tak się dzieje i czego należy oczekiwać w najbliższych tygodniach.

Terroryzm i medialny pesymizm to dużo, ale jeszcze nie wszystko


Generalnym i oczywistym czynnikiem szkodzącym koniunkturze w turystyce wyjazdowej i wielokrotnie już omawianym są zdarzenia o podłożu terrorystycznym, ale przyczyn słabszej sprzedaży, w tym zwłaszcza ostatniej, jest jeszcze co najmniej kilka.

fot. memorystockphoto - Fotolia.com

Euro 2016 zabójcą zysków w turystyce?

Cztery lata temu EURO 2012 miało bardzo znaczny wpływ na rozwój sprzedaży wycieczek, najpierw wyraźnie ją wyhamowując, a potem gwałtownie ją przyspieszając po wyeliminowaniu polskiej reprezentacji z dalszych rozgrywek.



Jedna z nich była obszernie omawiana w materiale tygodniowym z ubiegłego poniedziałku i sprowadzała się do wpływu medialnych kampanii zmierzających do przekonania Polaków o niewłaściwym rozwoju sytuacji w kraju i negatywnych perspektywach polskiej gospodarki.

Według badań TNS Polska odniosła ona spory sukces wśród społeczności największych miast i wśród osób w wieku dojrzałym lub starszym. Jej namacalnym efektem jest przeznaczanie szybko rosnących dochodów i zasobów pieniężnych ludności na trwałe dobra konsumpcyjne, a nie na usługi z wyższej półki, do których należą w Polsce imprezy turystyczne.

Wynikiem takiego przekazu jest bardzo szybko rosnąca sprzedaż dóbr trwałych oraz usług turystyki krajowej, przy (na razie) spadkach w turystyce zagranicznej. Paradoksalnie można powiedzieć, że taki typ kampanii wybitnie sprzyja obecnemu kierownictwu Ministerstwa Sportu i Turystyki, którego sztandarowa strategia rozwoju turystyki krajowej będzie mogła odnotowywać duże sukcesy zanim nawet Ministerstwo podejmie w tej sprawie jeszcze jakiekolwiek działania.

Zapomniany w turystyce temat Euro 2016


Dziś chcielibyśmy wskazać i krótko omówić kolejną przyczynę słabszej koniunktury w sprzedaży usług turystyki wyjazdowej, a mianowicie na dziwnie zapomnianą sprawę rozgrywek piłkarskich EURO 2016. Należy przy tym zdecydowanie przypomnieć, a nawet podkreślić, że cztery lata temu EURO 2012 miało bardzo znaczny wpływ na rozwój sprzedaży wycieczek, najpierw wyraźnie ją wyhamowując, a potem gwałtownie ją przyspieszając po wyeliminowaniu polskiej reprezentacji z dalszych rozgrywek. Kwestia EURO 2012 była wielokrotnie poruszana w licznych publikacjach z roku 2012.

Dzisiaj powstaje wprawdzie kontrargument, że wówczas część rozgrywek miała miejsce w Polsce, ale trzeba też pamiętać, że to w tym roku nasza reprezentacja ma realne szanse na odegranie znaczącej roli w mistrzostwach, a duże emocje budzą również występy niekwestionowanych gwiazd polskiego futbolu, jak chociażby Roberta Lewandowskiego.

 

1 2 ... 5

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: