eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: szturmu na biura podróży nie będzie?

Wakacje 2016: szturmu na biura podróży nie będzie?

2016-06-01 10:30

Przeczytaj także: Wakacje 2016: w TUI Poland sporo taniej niż rok temu


Miasto hamuje zakupy, a wieś jeszcze na dobre nie wystartowała


Pierwszy wykres pokazuje przebieg odchylenia subindeksów dla wsi (dla małych miast jest on podobny) oraz dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców wobec całościowego indeksu TSN Consumer Indeks. Przedstawiono na nim zmiany zachodzące w tym odchyleniu w porównywalnych do obecnego okresach (kwiecień/maj) w ostatnich 10 latach plus zmiany w ostatnich kwartałach roku 2015 i w pierwszych pięciu miesiącach 2016 roku.

fot. mat. prasowe

Odchylenie subindeksów TNS dla mieszkańców wsi i dużych/średnich miast

Wykres pokazuje przebieg odchylenia subindeksów dla wsi (dla małych miast jest on podobny) oraz dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców wobec całościowego indeksu TSN Consumer Indeks


Całkowicie niezwykłym zjawiskiem jest pierwsze w historii badań (22 lata) i od razu bardzo energiczne przecięcie się krzywych odchylenia nastrojów konsumenckich dla małych i dużych społeczności, które nastąpiło w IV kwartale 2015, czyli po objęciu władzy przez nową administrację.

Silna poprawa nastrojów konsumenckich w tych pierwszych (często, choć nie do końca poprawnie nazywanych Polską B) wiąże się z bardzo bliskimi perspektywami dość radykalnej poprawy sytuacji materialnej wynikającej z wzrostu liczby miejsc pracy (patrz też badania instytutu Randstad), dość nagłego pojawienia się podwyżek lub bliskich perspektyw podwyżek wynagrodzeń (badania tegoż instytutu) oraz bliskich perspektyw wypłat w ramach programu 500+. Jednocześnie społeczność ta jest stosunkowo mało wrażliwa na spory polityczne wokół Trybunału Konstytucyjnego.

Społeczności z dużych miast nie obserwują znaczącego spadku bezrobocia (jest ono już i tak na granicy bezrobocia strukturalnego), a program 500+ ma dla nich mniejsze znaczenia głównie z powodu dużo wyższych zarobków, a także nieco mniejszej liczby dzieci. Według firmy Sedlak & Sedlak mediana wynagrodzeń w Warszawie jest dla różnych grup wiekowych aż o 50 do 130 procent wyższa od odpowiedniej mediany w małych miastach. Nic więc dziwnego, że te dużo lepiej sytuowane społeczności (a głównie Warszawy) w obecnej sytuacji gorących sporów politycznych „żyją” problemami wokół Trybunału Konstytucyjnego, co powoduje niespotykane jak dotąd w historii załamanie się optymizmu konsumenckiego w największych miastach.

Dla turystyki wyjazdowej oznacza to tyle, że słabną tendencje popytowe w dużych aglomeracjach, a popyt z mniejszych miejscowości nie przejął jeszcze roli równoważącej gdyż pojawia się on często dopiero w okresie późniejszym, czyli bliższym last minute. Taki wykres tłumaczyłby też spotykany ostatnio pogląd, że w centrum Warszawy imprezy sprzedają się słabiej, a na obrzeżach i w miejscowościach podwarszawskich widać poprawę.

Młodsi optymistyczni, dojrzali na razie tracą animusz


Kolejny wykres pokazuje przebieg odchylenia subindeksów dla pokolenia osób młodszych (15-39 lat) oraz dla osób w średnim wieku (40-54) wobec całościowego indeksu TSN Consumer Indeks. Przedstawiono na nim zmiany zachodzące w tym odchyleniu w czterech kwartałach roku 2015 i w pierwszych pięciu miesiącach 2016 roku.

fot. mat. prasowe

Odchylenie subindeksów TNS dla osób w wieku 15-39 i 40-54

Z wykresów wynika, że optymizm konsumencki u osób młodych jest z reguły znacznie większy niż średnia, a w pokoleniu dojrzałym znacznie mniejszy


Z wykresów wynika (w poprzednich latach również), że optymizm konsumencki u osób młodych jest z reguły znacznie większy niż średnia, a w pokoleniu dojrzałym znacznie mniejszy. Na dodatek w ostatnim okresie widać dość istotne jego osłabienie, którego w zasadzie nie doświadcza pokolenie młodsze. Jest to dla organizatorów o tyle niekorzystne, że osoby w wieku dojrzałym stanowią w dużym stopniu klientelę biur podróży, podczas gdy osoby młodsze często skłaniają się do turystyki organizowanej samodzielnie, w tym w oparciu o tanie linie. Przebieg subindeksu dla osób młodszych sugeruje, że LCC mogą liczyć na wykonanie zaplanowanego przyrostu (blisko 30 procent) liczby klientów na kierunkach turystycznych.

Ludzie kupują towary, a popyt na wycieczki odsuwa się w czasie


Ostatni wykres pokazuje przebieg różnic ocen indywidualnych perspektyw gospodarstw domowych wobec ogólnych bieżących oraz przyszłych (za rok) perspektyw gospodarczych Polski. Przedstawiono na nich zmiany zachodzące w tych różnicach w czterech kwartałach roku 2015 i w pierwszych pięciu miesiącach 2016 roku.

fot. mat. prasowe

TNS Consumer Index

Wykres pokazuje przebieg różnic ocen indywidualnych perspektyw gospodarstw domowych wobec ogólnych bieżących oraz przyszłych (za rok) perspektyw gospodarczych Polski.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: