eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: szturmu na biura podróży nie będzie?

Wakacje 2016: szturmu na biura podróży nie będzie?

2016-06-01 10:30

Wakacje 2016: szturmu na biura podróży nie będzie?

Biuro podróży © dima_sidelnikov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA przedstawił najświeższą, cykliczną analizę dotyczącą tegorocznych wyjazdów wakacyjnych poza granice naszego kraju. Autorzy opracowania tradycyjnie już wzięli pod lupę pierwsze siedem dni sierpnia, a więc okres, na który przypada tzw. wysoki sezon. Najnowsza porcja informacji potwierdza to, o czym mówiono już co najmniej kilka razy. Dochody Polaków rosną, ale nie jest to absolutnie impuls, który skłania ich do szturmowania biur podróży.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: w TUI Poland sporo taniej niż rok temu

I. Ostatnie informacje i raporty sprzedażowe nie budują optymizmu branży


Niestety w ostatnim tygodniu nie pojawiły się żadne istotne pozytywne informacje odnośnie obecnej koniunktury sprzedażowej w polskiej turystyce wyjazdowej. Ostatnie pięć miesięcy nie należały w niej do specjalnie udanych, ale część środowiska turystycznego liczyła na lepszą sprzedaż po powrocie klientów z majowego weekendu. Nic takiego jednak nie nastąpiło. Na domiar złego niektóre raporty (np. PZOT) sygnalizują nawet dalsze osłabienie sprzedaży w kilku ostatnich tygodniach.

Realna sytuacja jest lepsza niż podawana w raportach PZOT, gdyż nie zawierają one wyników sprzedaży organizatorów sprzedający poza systemem MerlinX wykazujących często znacznie lepsze wyniki w porównaniu z rzeczonymi raportami. Permanentnym przykładem w tej kwestii może być giełdowy Rainbow, którego informacje niebezpośrednio wskazują, że w marcu i kwietniu liczba sprzedanych imprez lata wzrosła o około 12,6 procent, a informacje z ostatniej środy o sprzedaży o przychodach ze sprzedaży imprez turystycznych za pierwsze cztery miesiące tego roku, uwzględniając przeciętny wzrost cen (duży udział imprez egzotycznych), wskazują na ponad 10-procentowy wzrost liczby klientów.

fot. dima_sidelnikov - Fotolia.com

Biuro podróży

Dochody gospodarstw rosną, ale nie korzysta na tym turystyka.


Jest to wynik o blisko 20 procent lepszy niż pokazują to raporty PZOT. Jednak ogólna branżowa sprzedaż jest daleko poniżej jej oczekiwań i rodzi pytania po pierwsze: dlaczego tak jest, a po drugie: czego należy oczekiwać w najbliższych tygodniach.


Dochody gospodarstw rosną, ale nie korzysta na tym (na razie) turystyka


To pierwsze jest o tyle zasadne, że w świetle błyskawicznie rosnących dochodów gospodarstw domowych (bardzo szybki wzrost zatrudnienia i realnych wynagrodzeń) wspieranych stopniowo uruchamianymi płatnościami z programu 500+ powinien przecież nastąpić silny wzrost popytu na towary i usługi z wyższej półki, czyli również na zagraniczne wycieczki, którego aż w takim stopniu nie powinny zakłócić obawy niektórych turystów wywołane zwiększonym zagrożeniem terrorystycznym. Jednak w tym sezonie ujawniły się też inne niekorzystne dla branży czynniki, które znajdują potwierdzenia w najnowszych badaniach instytucji badających koniunkturę i popyt w różnych obszarach życia gospodarczego i w różnych przekrojach społecznych. Badań takich jest cała masa, a i wniosków wynika z nich bardzo wiele lecz nawet pobieżne ich przedstawienie znacznie przekracza możliwości takiego materiału.

Dlatego teraz przedstawimy jedynie niektóre, ale dość istotne, wynikające z badań prowadzonych przez TNS Polska w ramach programu TNS Consumer Index.

TNS Consumer Index informuje o bieżącej ocenie oraz prognozach sytuacji ekonomicznej kraju oraz sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych i powstaje na bazie pięciu szczegółowych wskaźników uzyskiwanych w ramach comiesięcznych sondaży TNS Polska. Wartość TNS Consumer Index to wskaźnik uzyskiwany poprzez agregację sald ocen pozytywnych oraz negatywnych dla monitorowanych obszarów oceny gospodarstw domowych oraz gospodarki kraju i może on przyjmować wartości od -100 do 100. Pytania wskaźnikowe poczynając od 1994 roku są zadawane w identycznym brzmieniu i kolejności, co zapewnia porównywalność wyników w czasie. W comiesięcznych sondażach uczestniczy reprezentatywna ogólnopolska próba N=1000 mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej.

W ramach rezultatów tych badań przedstawimy trzy kwestie, które mogą mieć istotny wpływ na dużo niższą dynamikę wzrostu popytu na usługi turystyki wyjazdowej, niż wynikałoby to wprost z bardzo wysokiej dynamiki wzrostu dochodów gospodarstw domowych.

 

1 2 ... 4

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: