eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jakie trendy w polskim e-commerce?

Jakie trendy w polskim e-commerce?

2016-05-23 10:46

Jakie trendy w polskim e-commerce?

Jakie trendy w polskim e-commerce? © BillionPhotos.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Rzesza Polaków podłączonych do sieci liczy sobie już 27 milionów, a do końca bieżącego roku ma powiększyć się o kolejny milion. 17 mln z nas posiada konto na portalu społecznościowym, a 80% populacji - smartfona, bez którego nie wyobraża sobie życia. Te statystyki to nie tylko dowód na to, że kochamy nowoczesne technologie, ale również istotna informacja dla biznesu.

Przeczytaj także: Najważniejsze trendy w e-commerce

Przez ostatnich kilka miesięcy eksperci Business Insider bacznie przyglądali się sytuacji na polskim rynku e-commerce. Oto kluczowe wnioski płynące z tej analizy.

Wydatki na reklamę w internecie w górę


Wartość oglądanych przez nas w internecie reklam to 3 mld zł. To oznacza, że do sieci trafia co czwarta złotówka wydawana na reklamę w Polsce.

Na reklamę internetową najwięcej wydają branże:
  • motoryzacyjna – 20 proc.,
  • finansowa – 11 proc.,
  • handel – 9 proc.,
  • nieruchomości – proc.

Zmienia się nie tylko ilość pieniędzy przeznaczanych na reklamę, ale i sposób, w jaki reklamodawcy docierają do potencjalnych klientów w sieci.

Tomasz Mazurek, strategy manager agencji Imagine, przewiduje, że najgorętszym trendem będzie w najbliższych latach personalizacja przekazu.

AdBlock wyzwaniem dla biznesu w internecie


Równocześnie, reklama internetowa musi mierzyć się z coraz silniejszym przeciwnikiem, jakim jest AdBlock. Na całym świecie z rozwiązań, które blokują wyświetlanie reklam, korzysta 200 milionów internautów. Straty, jakie z tego tytułu odnotowują wydawcy treści, szacuje się na 22 mld dolarów rocznie.

Polska jest w czołówce państw, w których internauci blokują reklamy. Według danych PageFair, korzysta z tego prawie 40 proc. polskich internautów. Większy odsetek odnotowano tylko w Grecji. Dla porównania w USA to 15 proc., w Wielkiej Brytanii – 21 proc., a w Czechach – 11 proc. W najbliższych pięciu latach przewidywany jest wzrost liczby blokerów reklamowych o co najmniej połowę.

fot. mat. prasowe

Oczekiwana wartość reklamy w social media

W ciągu 5 lat wartość reklamy w social media może wzrosnąć z 300 do ponad 800 mln zł


Reklama wideo on-line: personalizacja, 360 stopni i wirtualna rzeczywistość


Personalizacja przekazu czeka też reklamę wideo w internecie. Jej wartość już wzrosła w ciągu trzech ostatnich lat o blisko połowę do kwoty 250 mln zł.

Według Tomasza Mazurka, mocno rozwijane będą też rozwiązania 360 stopni i wirtualna rzeczywistość.
Ich użycie jest mocno uzależnione od sprzętu, który jednak jest coraz tańszy i bardziej dostępny. Do tego należy dołożyć możliwości kupowania produktów z poziomo wideo i mamy narzędzie doskonałe. Użytkownik ogląda film, w którym mamy lokowane produkty. W trakcie oglądania dodaje sobie do koszyka produkty które mu się podobają, a po seansie finalizuje zakup. Proste, nieprawdaż?

W 2020 wartość wydatków na reklamę wideo w internecie powinna wzrosnąć siedmiokrotnie w stosunku do 2015 roku.

Smartfon to nie telefon, to portfel


Internet to nie tylko komputery i tablety – to także smartfony, które przestały być po prostu telefonami. Służą do czytania wiadomości, słuchania muzyki, oglądania filmów, a coraz częściej także zakupów – już teraz połowa kupujących w internecie, robi zakupy mobilnie.

Jakub Weber z Deloitte Digital prognozuje, że to właśnie m-commerce będzie rósł najszybciej.
Jest na razie dosyć niewielki, około 2 mld złotych, czyli kilka procent całości handlu. Dlatego można się spodziewać wzrostów o około 100 proc. rok do roku.

W najbliższych latach polski internet będzie musiał się zmierzyć z jeszcze jednym wyzwaniem, które może wydawać się dość prozaiczne. Chodzi o przepustowość łączy, coraz bardziej obciążonych, także przez wideo w treściach oraz mediach społecznościowych.

fot. mat. prasowe

Oczekiwana wartość reklamy w social media

W ciągu 5 lat wartość reklamy w social media może wzrosnąć z 300 do ponad 800 mln zł


Social media: coraz więcej reklamodawców wśród znajomych


Sposób, w jaki korzystamy z internetu i robimy zakupy, zmieniają też media społecznościowe. Również w nich reklamodawcy są coraz bardziej obecni. W ubiegłym roku reklama w social mediach zanotowała prawie 100 proc. wzrost wydatków.

Tomasz Tybon, dyrektor marketingu i sprzedaży Dreamcommerce, nie ma wątpliwości, że media społecznościowe zmienią sposób, w jaki w najbliższych latach będziemy robić zakupy w internecie.
Aplikacja Messenger powiadomi nas o przesyłce czekającej na odbiór w Paczkomacie, a świadoma naszej lokalizacji i połączona z Google Now przypomni nam, byśmy po drodze z pracy do domu nie zapomnieli jej odebrać. Równie łatwo będzie zamówić kuriera po odbiór zwrotu tejże przesyłki lub otrzymać podpowiedź o zakupie prezentu dla żony z okazji jej nadchodzących urodzin.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: