eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski biznes i cyfryzacja: za mało inwestycji w ICT

Polski biznes i cyfryzacja: za mało inwestycji w ICT

2016-05-13 11:00

Polski biznes i cyfryzacja: za mało inwestycji w ICT

Cyfryzacja zwiększa zdolność MMŚP do konkurowania © GianlucaCiroTancredi - Fotolia.com

Firmy, które aktywnie wykorzystują technologie teleinformatyczne, w większym stopniu stawiają na rozwój niż firmy działające "analogowo". Z opracowanego przez Konfederację Lewiatan, home.pl oraz Microsoft raportu "Cyfryzacja polskiego sektora MMŚP" wynika, że strategię dynamicznego wzrostu stara się realizować aż 65% przedsiębiorstw cyfrowych, jedynie 35% skupia swą uwagę na utrzymaniu dotychczasowego stanu rzeczy. Poziom inwestycji w ICT jest jednak na tyle mały, że skutecznie hamuje wzrost sektora MSŚP, ograniczając jednocześnie możliwość konkurowania na globalnych rynkach.

Przeczytaj także: Cyfryzacja Polski: w obecnym tempie bez szans na sukces

Polska gospodarka to jeden z najprężniej rozwijających się organizmów Unii Europejski. Z drugiej strony musimy jednak pamiętać, że cechuje nas niski poziom cyfryzacji oraz zaledwie 20-procentowa stopa inwestycji. Dla porównania, w krajach, które razem z nami wchodziły do UE, udział inwestycji w PKB jest zdecydowanie wyższy, np. na Słowacji oscyluje on w granicach 25%. Podkreślenia wymaga również fakt, że za połowę wszystkich inwestycji odpowiedzialne są duże firmy. Przedsiębiorstwa z sektora MMŚP przeznaczają na te cele zaledwie 2,6-3,0% PKB. Problematyczna okazuje się także struktura lokowania funduszy. W Polsce ciągle jednak dominują inwestycje w budynki i środki trwałe. Nowe technologie firmy zdają się spychać na dalszy plan, zapominając niejako, że to właśnie te ostatnie są szansą na rozwój i dają możliwość ekspansji na nowe rynki.
„Polska jest w grupie sześciu krajów UE, w których pracuje się najdłużej. Wynika to głównie z niskiej wydajności pracy, która z kolei jest związana ze słabym uzbrojeniem technicznym i niewielką skalą cyfryzacji polskich firm. Niska efektywność pracy w porównaniu do innych rynków UE zmusza do konkurowania cenami i powoduje, że zarówno praca, jak i kapitał jest w Polsce słabo opłacany. Bez inwestycji w nowoczesne technologie nie uda się zmienić tego stanu rzeczy” – przekonuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, Główna Ekonomistka Konfederacji Lewiatan, która opracowała raport „Cyfryzacja polskiego sektora MMŚP”.

fot. GianlucaCiroTancredi - Fotolia.com

Cyfryzacja zwiększa zdolność MMŚP do konkurowania

Polskie przedsiębiorstwa z sektora MMŚP nie są jeszcze cyfrowe, ale powoli dostrzegają biznesowy potencjał tkwiący w korzystaniu z technologii informatycznych.


Stopień cyfryzacji polskich firm


Na potrzeby raportu wyróżniono siedem prostych zastosowań ICT w biznesie, takich jak: obsługa klientów przez Internet z wykorzystaniem poczty elektronicznej, posiadanie strony w mediach społecznościowych, prowadzenie portalu on-line, posiadanie mobilnej wersji strony www, wystawianie e-faktur, zarządzanie zasobami z wykorzystywaniem odpowiedniego oprogramowania, czy przesyłanie danych w chmurze, które określają cyfrowy charakter przedsiębiorstwa. Wyznacznikiem digitalizacji była liczba technologii informatycznych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa z poszczególnych sektorów.

Polskie przedsiębiorstwa z sektora MMŚP nie są jeszcze cyfrowe, ale powoli dostrzegają biznesowy potencjał tkwiący w korzystaniu z technologii informatycznych. Świadczy o tym fakt, że prawie 40% przedsiębiorstw wykorzystuje co najmniej 3 z 7 badanych rozwiązań. Wszystkie 7 zastosowań technologii wykorzystuje tylko 1,1% MMŚP. Jednocześnie z żadnej z tych technologii nie korzysta blisko co czwarta firma MMŚP.

Digitalizacja made in Poland


Polskie firmy cyfrowe działają przede wszystkim w przemyśle, sektorze usług profesjonalnych, a także branży naukowej i technicznej. Główną cechą liderów cyfryzacji jest wyższe wykształcenie menedżerów i właścicieli zarządzających przedsiębiorstwami. Nie bez znaczenia jest również lokalizacja firmy. Przedsiębiorstwa mieszczące się w metropoliach i miastach średniej wielkości częściej korzystają z nowoczesnych technologii, niż firmy posiadające siedzibę w małych miejscowościach. Co ciekawe, inwestycje w technologie pozwalają znacząco niwelować różnice wynikające z lokalizacji firmy.
„Nowoczesne technologie sprawiają, że niezależnie od tego, gdzie mieści się dana firma i kto nią zarządza, wiedza o rynku, obserwowanych na nim trendach rozwojowych oraz dostęp do klientów są takie same. Dlatego przedsiębiorstwa, które mają pozornie gorszy start np. ze względu na fakt, że działają w miejscu, gdzie jest mało potencjalnych klientów, mogą szczególnie dużo zyskać wdrażając rozwiązania ICT” – tłumaczy dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: