eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Działalność gospodarcza w Niemczech? Przedsiębiorcy polecają ekspansję za Odrę

Działalność gospodarcza w Niemczech? Przedsiębiorcy polecają ekspansję za Odrę

2016-05-05 12:37

Działalność gospodarcza w Niemczech? Przedsiębiorcy polecają ekspansję za Odrę

Polscy przedsiębiorcy polecają Niemcy jako kierunek ekspansji © denisismagilov - Fotolia.com

Czy polscy przedsiębiorcy, prowadzący działalność u naszych zachodnich sąsiadów, polecają ten kraj jako kierunek biznesowej ekspansji? Z badań Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, opublikowanych wraz z PKO Bankiem Polskim i kancelarią CMS w raporcie „Polskie firmy na niemieckim rynku – wyzwania, szanse, możliwości” wynika, że wg przedsiębiorców jest to pomysł wart rozważenia.
Uzyskanie dostępu do nowych rynków i klientów to najpopularniejsza motywacja ekspansji na niemiecki rynek – ten powód wskazuje prawie 79% badanych.
Blisko 1/3 respondentów wymienia potrzebę zwiększenia skali działania, a ponad 20% – pozyskanie nowych kompetencji. Wg różnych źródeł, w Niemczech działa już ok. 1500-1700 firm z polskim kapitałem, z tego powodu w br. po raz pierwszy zdecydowaliśmy się na badanie aktywności polskiego biznesu w Niemczech. Chcemy kontynuować je w kolejnych latach – mówi Michael Kern, dyrektor Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Ponad 17% z badanych przedsiębiorstw prowadzących ekspansję zagraniczną uznało, że osiągnęły one barierę rozwojową na rynku krajowym, a 33% zwróciło uwagę na takie kwestie jak m. in. wiarygodność i rzetelność rynku, pozwalające na stabilizację firmy.
Coraz wyraźniej widać, że polski rynek jest już za mały dla wielu rodzimych firm i aby dalej się rozwijać muszą one wychodzić z ofertą oraz inwestycjami za granicę. Najbliższy geograficznie, a jednocześnie bardzo atrakcyjny jest dla nich rynek niemiecki. Co warte podkreślenia, ekspansja biznesowa polskich firm w tym kierunku przynosi korzyści zarówno Polsce, jak i Niemcom, dynamizując wzrost gospodarczy obu krajów – mówi Magdalena Rokosz, dyrektor Pionu Bankowości Międzynarodowej i Transakcyjnej w PKO Banku Polskim.

fot. denisismagilov - Fotolia.com

Polscy przedsiębiorcy polecają Niemcy jako kierunek ekspansji

Wg różnych źródeł, w Niemczech działa już ok. 1500-1700 firm z polskim kapitałem.


Co warte podkreślenia, zdecydowana większość (96%) przedsiębiorców ponowiłaby wybór Niemiec jako lokalizacji dla inwestycji. To oznacza, że większość polskich firm w Niemczech jest przekonanych o słuszności dokonanej kiedyś decyzji i zapewne będzie rozwijać działalność na rynku niemieckim – zauważa Michael Kern, dyrektor AHK Polska.

W związku z dynamiczną ekspansją polskiego biznesu w kierunku Niemiec, w grudniu 2015 r. PKO Bank Polski otworzył we Frankfurcie nad Menem pierwszy zagraniczny oddział korporacyjny.

Co sprzyja prowadzeniu biznesu w Niemczech?


Respondenci ocenili rynek zachodniego sąsiada według 11 czynników atrakcyjności. Najlepsze oceny uzyskały: jakość infrastruktury transportowej, komunikacyjnej, IT i energetycznej (93% zadowolonych bądź bardzo zadowolonych firm), dyscyplina płatnicza kontrahentów (64% zadowolonych i bardzo zadowolonych) i przewidywalność polityki gospodarczej (59% zadowolonych i bardzo zadowolonych).

Polscy przedsiębiorcy w stopniu bardziej umiarkowanym zadowoleni są z: wysokości obciążeń podatkowych (69%), przejrzystości systemu zamówień publicznych (61%), nastawienia administracji publicznej, w tym instytucji podatkowych (57%) oraz warunków dla działalności B+R (53%). Najwyższy odsetek odpowiedzi krytycznych wywoływał poziom kosztów pracy (27% niezadowolonych i bardzo niezadowolonych).

Jak zacząć?


Małe firmy rozpoczynają zwykle od szukania kooperantów, rozszerzania sieci dystrybucji w Niemczech, wreszcie otwierania oddziałów. Większe praktykują przejęcia firm niemieckich, które poszukują sukcesorów. Z badań Zrzeszenia Niemieckich Izb Przemysłowo-Handlowych w Niemczech wynika, że dotyczy to ok. 40% sektora MŚP w Niemczech – mówi Michael Kern.

We wprawnych rękach transakcje M&A stanowią doskonałe narzędzie ekspansji. Na rynku niemieckim widać rosnące zainteresowanie przejęciami średnich czy wręcz małych przedsiębiorstw lokalnych, co również może stanowić jedną z najskuteczniejszych metod wchodzenia na nowe rynki dla polskich spółek – podkreśla Igor Stenzel, prawnik z kancelarii CMS. – W ostatnim czasie obserwujemy w Niemczech nasilający się problem braku sukcesorów wśród lokalnych firm rodzinnych. Założone często w okresie boomu pozjednoczeniowego przedsiębiorstwa teraz coraz częściej borykają się z brakiem następcy, który zechciałby kontynuować działalność biznesową. Dla właścicieli takich firm przekazanie rodzinnej schedy w ręce dużych, anonimowych inwestorów jest często rozwiązaniem, którego pragnęliby uniknąć. Dużo przychylniej spoglądają natomiast na inne rodzinne przedsiębiorstwa, które kontynuowałyby działalność według przyjętego modelu.

 

1 2

następna

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: