eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Roszada na rynku. E-sklepy i dyskonty wypierają hipermarkety?

Roszada na rynku. E-sklepy i dyskonty wypierają hipermarkety?

2016-04-27 09:49

Roszada na rynku. E-sklepy i dyskonty wypierają hipermarkety?

E-sklepy i dyskonty wypierają hipermarkety? © .shock - Fotolia.com

Jeśli wierzyć prognozom zawartym w opracowanym przez Bain & Company raporcie "How Brands Can Prepare for European Retailing’s Tectonic Shifts", w najbliższych latach powinniśmy być przygotowani na stopniowy spadek znaczenia super- i hipermarketów, które ustępować będą miejsca prężnie rozwijającym się dyskontom oraz sklepom z branży e-commerce.

Przeczytaj także: Handel detaliczny w Polsce mocno zróżnicowany

Bain & Company wraz z ze stowarzyszeniem producentów dóbr konsumpcyjnych AIM, przeprowadził badanie dotyczące największych wyzwań stojących przed branżą handlu detalicznego. Wzięli w nim udział przedstawiciele 30 czołowych producentów artykułów codziennego użytku dostępnych w sklepach spożywczych w Europie. Wyniki badania wskazują trzy tendencje, które będą mieć istotny wpływ na kształtowanie się rynku handlu w Europie.

Kryzys modelu big-box. Hiper i supermarkety, oferujące zarówno dobra konsumpcyjne jak i produkty niespożywcze (non-food), umożliwiają nabywanie towarów w niskich cenach głównie ze względu na skalę zakupów. Zmiana stylu życia konsumentów oraz procesy urbanizacyjne powodują, że konsumenci coraz niechętniej jeżdżą do oddalonych o co najmniej kilka kilometrów sklepów. Jak wynika z danych Planet Retail forma ta w ciągu ostatnich lat straciła na konkurencyjności nawet o kilka procent. Badania Bain & Company wskazują natomiast, że w ciągu najbliższej dekady spadek udziału hiper i supermarketów może wynieść od 10 do nawet 20 proc.

fot. .shock - Fotolia.com

E-sklepy i dyskonty wypierają hipermarkety?

W najbliższych latach powinniśmy być przygotowani na stopniowy spadek znaczenia super- i hipermarketów, które ustępować będą miejsca prężnie rozwijającym się dyskontom oraz sklepom z branży e-commerce.


Wzrost popularności sieci dyskontów, takich jak Lidl, czy Aldi. Od samego początku sklepy te opierały swoją ofertę na dostarczaniu produktów własnych marek w najlepszej jakości za rozsądna cenę (ang. value for money). Z czasem model ten ewoluował, przyczyniając się do wprowadzenia znanych marek w korzystnej ofercie cenowej. Cechą charakterystyczną dyskontów jest bliskość sklepów oraz ich współpraca jedynie z wyselekcjonowanymi markami. Wyraźnie widać, że model ten wpisuje się w oczekiwania klientów, którzy wolą robić zakupy częściej, ceniąc sobie bliskość, połączoną z dostępnością podstawowych produktów w spożywczych w jednym miejscu. Choć model ten w Europie funkcjonuje już od dawna, to przybrał on na atrakcyjności w ostatnich latach. W Polsce tylko Lidl i Biedronka mają łącznie ponad 30 proc. udziałów w rynku.

E-handel w górę. Rozwój nowych technologii powodujący zwiększenie popularności smartfonów i tabletów przekłada się na wzrost rynku e-commerce. W Europie Zachodniej w niektórych segmentach rynku np. kosmetykach, artykułach dla zwierząt, czy produktach dla dzieci e-handel osiągnął już poziom ponad 5 proc. Według badań Bain & Company w 2020 roku może się on zwiększyć do nawet kilkunastu procent.

Wskazane w raporcie trendy są wyraźnie widoczne w Polsce. W ubiegłym roku wzrost liczby dyskontów nie był tak wysoki, jak w poprzednich latach, ale i tak wyniósł on prawie 150 placówek. Dynamika wartości handlu internetowego sięga kilkunastu procent. Natomiast w kategorii hipermarketów widać wyraźnie zahamowanie tendencji wzrostowej.

Wspomniane tendencje rynkowe bez wątpienia będą mieć istotny wpływ na kształtowanie się rynku handlu detalicznego w najbliższej przyszłości. Zmiany, których skutki uwidocznią się w ciągu najbliższych 10 lat, będą stanowić wyzwanie również dla producentów dóbr konsumpcyjnych, którzy będą zmuszeni dopasować strategię zarówno do tradycyjnych kanałów sprzedaży, jak i sklepów internetowych.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: