500 zł na dziecko pomoże gastronomii?
2016-04-14 11:46
500 zł na dziecko pomoże gastronomii? © Monkey Business - Fotolia.com
Przeczytaj także: Restauracje stawiają na jakość obsługi i rozwój
Pozytywnych zmian, którym ulegał w ostatnich latach rynek HoReCa, nie da się nie zauważyć. Ciągle jednak istnieje dość pokaźne grono lokali i restauratorów, którzy wydają się być oporni na upływ czasu i prowadzą biznes w starym stylu, bazując na klientach jednorazowych, najczęściej na turystach. Cierpi na tym jakość, a konsumenci, którzy trafiają na taką gastronomię są zrażeni do całego sektora. Jest jednak i druga strona medalu - rośnie ilość lokali, w których jakość co najmniej zadowala, a ceny są dostosowywane do kosztów. Tak dzieje się np. w restauracjach, które mogą poszczycić się gwiazdką Michelin.Dobra koniunktura w gastronomii to przede wszystkim efekt wzrastającej liczby konsumentów, chętnych na korzystanie z usług gastronomicznych. Wyraźnie widać, że lokalne tendencje coraz częściej przypominają zachodnie trendy. Przewidywania na przyszłość również są optymistyczne - prognozy na najbliższe trzy lata mówią, że rynek HoReCa będzie rósł w siłę, a szczyt dynamiki jest przewidywany na najbliższe trzy lata.
Co więcej, Polacy wciąż bardzo mało wydają na gastronomię. Według danych Eurostat zebranych z badań budżetów domowych, Polacy przeznaczają 3,2% na usługi hotelowe i restauracyjne. Jest to bardzo niska wartość patrząc na wydatki choćby naszych sąsiadów – np. Czechów (8,4%), Niemców (5,3%) czy Słowaków (5,4%). Widać także, że kraje południa Europy przeznaczają na ten cel najwięcej, ale także kraje północy są powyżej wydatków statystycznego Polaka.
fot. mat. prasowe
Wartość i dynamika rynku gastronomicznego w Polsce
Rynek HoReCa ma przed sobą bardzo dobre prognozy wzrostu. Z jednej strony zmienia się tryb życia Polaków, przez co mają mniej czasu i są bardziej skłonni korzystać z gastronomii, a z drugiej z roku na rok rośnie dochód rozporządzalny.
Dodatkowym czynnikiem wpływającym pozytywnie na rynek jest rządowy program prorodzinny 500+. Warto tu zaznaczyć, że gros rodzin w Polsce nie posiada nadwyżek budżetowych, co sprawi, że część tych pieniędzy zostanie przeznaczonych na konsumpcję. Jeżeli przyjąć, że nadwyżka zostanie skonsumowana w podobny sposób średniorocznie co obecna struktura wydatków w budżetach gospodarstw, to można przyjąć, że nawet około 3% z tych pieniędzy zostanie wydanych w sektorze HoReCa, czyli przynajmniej 500 mln zł. Z całą pewnością duży odsetek tych pieniędzy zostanie przeznaczony na prostą konsumpcję, czyli zyskają na tym bary szybkiej obsługi, lodziarnie, kawiarnie, a także bary alkoholowe.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jaki program lojalnościowy w restauracji i hotelu?
-
Rosną długi w sektorze HoReCa, głównie w gastronomii
-
Branża HoReCa znów w dołku
-
HoReCa już po kryzysie, dużo ofert pracy w gastronomii i hotelarstwie
-
HoReCa 2021: niższa sprzedaż, wyższe koszty i brak pracowników
-
HoReCa: czy 4. fala pandemii przerwie odbicie w gastronomii?
-
Restauracje przed nowymi wyzwaniami. Czego chcą konsumenci?
-
HoReCa, czyli zwolnienia i przebranżowienie
-
HoReCa i eventy. Jak radzą sobie rok po wybuchu pandemii?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)