eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Lokowanie miast w serialach w II połowie 2015 roku

Lokowanie miast w serialach w II połowie 2015 roku

2016-03-22 00:15

Lokowanie miast w serialach w II połowie 2015 roku

Warszawa miastem najsilniej promowanym w serialach © Dejan Gospodarek - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Już po raz szósty „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przyjrzał się promocji, jaką dają polskim miastom najpopularniejsze seriale telewizyjne. Analiza objęła II półrocze 2015 roku i dowiodła, że Warszawa pozostaje miastem najsilniej promowanym w serialach. Popularnością cieszyły się także Leśna Góra, Gdynia oraz Sandomierz.

Przeczytaj także: Lokowanie miasta. Które seriale zapewniają najlepszą promocję?

W raporcie „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” obejmującym informacje, które ukazały się w II półroczu 2015 roku, aż siedem miejsc w Top 10 zajęła Warszawa. Najwięcej miasto osiągnęło w związku z serialem „M jak Miłość” – 752 publikacje i 1 lokatę w rankingu. W kontekście „Prokuratora” stolica wymieniona została w 623 informacjach, dzięki czemu znalazła się również na 2 miejscu w zestawieniu. Dużą popularnością w mediach cieszyła się także Leśna Góra, stanowiąca tło serialu „Na dobre i na złe”. Z liczbą 518 materiałów zajęła 3. pozycję.

Warszawa z „Prokuratora” miała niezwykle wysoką ekspozycję w internecie – 530 informacji, co stanowiło 85 proc. przekazu na jej temat. Najwięcej publikacji w prasie zdobyła Warszawa z „M jak Miłość” – 268 (36 proc.). W radiu dominował Sandomierz – 10 materiałów („Ojciec Mateusz”), a w telewizji najczęściej przywoływano Warszawę w związku z „M jak Miłość” – 20 informacji.

Gdynia zyskała dzięki "Aż po sufit"


Nadmorską scenerię zdarzeń, z dużym powodzeniem dla miasta, zaproponowali widzom twórcy serialu „Aż po sufit”. Gdynia pojawiła się w mediach w aż 468 informacjach, co dało jej 6. miejsce w rankingu miast najczęściej lokowanych w telewizyjnych produkcjach. 77 proc. doniesień pochodziło z internetu, 20 proc. z prasy, 2 proc. z telewizji i 1 proc. z radia. Udany debiut miasta potwierdzają wyniki dotarcia publikacji – 164 mln potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami oraz ekwiwalent reklamowy w wysokości 4 mln zł.
Gdynia, podobnie jak Sandomierz, mogłaby osiągnąć spektakularny efekt promocyjny, gdyby nie zaprzestano produkcji serialu. Przykład Warszawy czy Sandomierza pokazuje, że powodzeniu city placement sprzyja dłuższa przygoda z filmem – komentuje Marlena Sosnowska, rzecznik prasowy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Nazwa miasta 4 razy pojawiła się na okładkach, co dało jej 6. pozycję w zestawieniu. O Gdyni pisały w większości media regionalne – udział informacji o takim zasięgu wyniósł 80 proc. i okazał się drugim wynikiem w zestawieniu.

Media o zasięgu regionalnym w przeważającej mierze interesowały się również Warszawą w kontekście „Singielki” – 84 proc., „Przyjaciółek” – 71 proc. i „Prokuratora” – 67 proc. Z kolei najszerszy ogólnopolski rozgłos zyskały Leśna Góra („Na dobre i na złe”) i Grabina („M jak Miłość”) – po 91 proc. udziału w przekazie oraz Leśna Góra („Na sygnale”) – 86 proc.

fot. mat. prasowe

Liczba informacji na temat miejscowości w kontekście seriali w II półroczu 2015 r.

Warszawa zajęła aż 7 miejsc w TOP 10 - najwięcej informacji na jej temat pojawiło się w związku z "M jak Miłość"


Sandomierz pnie się w górę


Sandomierz ponownie wszedł do Top 10 miast w badaniu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, awansując z 13 miejsca w I półroczu 2015 na lokatę 7 z wynikiem 434 publikacji w II półroczu.

Miasto utrzymało pozycję lidera okładek. W analizowanym okresie wystąpiło na pierwszych stronach gazet i czasopism aż 14 razy.

Obecność Sandomierza w serialu „Ojciec Mateusz” nadal znajduje odzwierciedlenie w jego medialności. Publikacje o miejscowości analitycy wycenili na 6,8 mln zł, co było 9 wynikiem zestawienia. Wskaźnik dotarcia oszacowano na 148,1 mln.

Łącznie w badanym okresie promocja miast w serialach przyniosła miejscowościom 137,6 mln zł ekwiwalentu reklamowego i dotarcie na poziomie 4,3 mld potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami.

Liderem pod względem AVE okazała się Warszawa – informacje na jej temat w kontekście serialu „M jak Miłość” zapewniły stolicy promocję o wartości 23,7 mln zł. Materiały te osiągnęły również najwyższy wskaźnik dotarcia – 650 mln kontaktów. Na 2. i 3. miejscu pod względem wyniku AVE znalazła się również Warszawa – w związku z produkcjami „Barwy Szczęścia” (17 mln zł) i „Na wspólnej” (14,7 mln zł). W tym ostatnim przypadku informacje mogły wygenerować dotarcie o wartości 577 mln kontaktów. Trzeci wynik pod względem dotarcia uzyskała Leśna Góra („Na dobre i na złe”) – 457 mln kontaktów.

fot. mat. prasowe

Zestawienie wartości ekwiwalentu reklamowego z dotarciem informacji na temat miejscowości

Materiały na temat Warszawy w kontekście serialu „M jak Miłość” zapewniły stolicy promocję o wartości 23,7 mln zł


Metodologia badania


W badaniu uwzględniono wybrane polskie seriale emitowane przez Polsat, TVN, TVP1 i TVP2 w okresie od lipca do grudnia 2015 roku, których akcja dzieje się współcześnie: Aż po sufit, Barwy Szczęścia, Dziewczyny ze Lwowa, Klan, Komisarz Alex, M jak Miłość, Na dobre i na złe, Na sygnale, Na Wspólnej, Ojciec Mateusz, O mnie się nie martw, Prokurator, Przyjaciółki, Rodzinka.pl, Singielka, Skazane, Pierwsza Miłość.

Metoda: ilościowa analiza danych

Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln serwisów i portali internetowych, w tym najpopularniejsze serwisy społecznościowe oraz około 100 stacji RTV z wyłączeniem ramówek programów RTV

Zakres czasowy: lipiec - grudzień 2015 rok

Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne

Analizowane słowa kluczowe: nazwy miejscowości – Drohiczyn, Falenica, Gdynia, Grabina, Gródek, Józefów, Konstancin, Leśna Góra, Łódź, Nałęczów, Sandomierz, Toruń, Warszawa - we wszystkich odmianach


oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: