eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Hashtag 2015 roku

Hashtag 2015 roku

2016-03-03 14:14

Hashtag 2015 roku

Hashtag © patpitchaya - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Hashtagi nie zdominowały naszej komunikacji w tak kuriozalny sposób, jak przedstawili to Justin Timberlake oraz Jimmy Fallon, odgrywają jednak coraz większą rolę w naszym sposobie komunikacji oraz autoprezentacji w sieci. Same hashtagi mogą zdradzić nam wiele ważnych informacji o użytkownikach poszczególnych platform.

Przeczytaj także: Media społecznościowe a wiek ich użytkowników

Wielka czwórka hashtagujących platform


Użytkownicy Twittera oraz Instagrama najchętniej używają hashtagów, mniejszą popularność tego zjawiska odnotowano zaś na Facebooku. Co ciekawe, hashtagi całkiem nieźle przyjęły się na Wykopie, który okazał się czwartą hashtagową siłą w polskim Internecie.

Młodzi internauci odpowiedzialni za masowe rozprzestrzenianie się hashtagów


Najpopularniejsze hashtagi 2015 roku związane były z aktywnościami młodego pokolenia internautów (często nastolatków). Należą do nich: #, #1dpl (Twitter) oraz #polishgirl (Instagram). Każdy z nich to ponad milion treści/retweetów w ciągu całego roku. Co ważne, o ile #1dpl to hashtag „sezonowy”, który 17 listopada wywrócił polskiego Twittera do góry nogami, tak popularność dwóch pozostałych rozłożyła się w czasie – szczególnie #polishgirl, którego rosnącą popularność obserwujemy już od 2013 roku.

Twitter wciąż zdominowany przez aktywność nastolatek


Największe wzrosty liczby publikacji z hashtagami wywołały aktywności nastolatek powiązane z ich idolami, jak np. zaproszenia Justina do Polski, Kid’s Choice Awards czy MTV Hottest. W listopadzie polscy fani zespołu One Direction wzięli udział w międzynarodowej wojnie na hashtagi, co wywołało ogromny wzrost ich aktywności na Twitterze. Nasi rodacy zajęli drugie miejsce w tej bitwie spośród 140 krajów, które wzięły udział w akcji.

Co ciekawe, na tle aktywności nastolatek, wydarzenia polityczne minionego roku nie były aż tak szczególnie widoczne. Hashtagi związane z polityką były oczywiście używane przez profile stricte informacyjne czy też dorosłych użytkowników zainteresowanych polityką, jednak ich popularność nawet nie zbliżyła się do hashtagów masowo używanych przez najmłodszych użytkowników tej platformy. Jedynym wyróżniającym się hashtagiem niezwiązanym z idolami był #prayforparis. Do wysokiej popularności hashtagu również przyczyniła się aktywność nastolatków, którzy wyrażali solidarność z Francją.

fot. mat. prasowe

Udział publikacji z hashtagami

Ponad połowa wszystkich hashtagów pochodziła z Twittera


Polski Instagram wyraża pozytywne emocje oraz zachęca do aktywności


Instagram – w przeciwieństwie do Twittera – cechuje brak wyraźnych wzrostów liczby publikacji z hashtagami, spowodowanych konkretnymi akcjami organizowanymi na platformie. Hashtagowanie utrzymuje się na raczej stabilnym poziomie, jednak liczba takich publikacji systematycznie rośnie. Platforma ta zdominowana jest przez hashtagi „wyrażające” narodowość autora (jak #polishgirl, #poland, #polishjboy), pozytywne emocje (jak #happy czy #love) oraz zachęcające do aktywności (jak #l4l).

Wykop to nie tylko przestrzeń ironii i żartów, ale także dyskusji o polityce


Mirki chętnie używają hashtagów w dyskusjach – szczególnie w tych spontanicznych, niezwiązanych z wykopanymi wiadomościami. Wykop jest platformą, gdzie zdecydowanie dominują #heheszki, co ukazuje humorystyczny/ironiczny ton dyskusji na tej platformie. Co ważne, społeczność Mirków jest szczególnie interaktywna, o czym świadczy wysoki poziom „Wykopowych konsultacji” pod hashtagiem #pytanie. Spośród analizowanych platform, to właśnie Mirki najchętniej dyskutowali o bieżących wydarzeniach politycznych – #polityka to piąty, najczęściej używany przez nich hashtag w 2015 roku.

Facebook pełen konkursów i hashtagujących indywidualistów


Na Facebooku dominowały hashtagi takie jak #konkurs, #warszawa oraz #love. Duża popularność #konkursu jest zapewne w dużej mierze efektem działań szeroko rozumianych profilów markowych/influencerów na tej platformie. Co ważne, pomimo iż Facebook znalazł się na trzecim miejscu pod względem liczby publikacji z użyciem hashtagów, popularność poszczególnych z nich jest dosyć niska. Pozwala to sądzić, że użytkownicy Facebooka bardziej skupieni są na indywidualnej hashtagowej twórczości, niż podłączaniu się do grupy osób używającej tych samych fraz.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze hashtagi 2015

Największą popularnością wśród hashtagów cieszył się #mtvhottest, którego użyto niemal 1,8 mln razy.


Marka a hashtag – jak to się połączyło w 2015 roku?


Na wszystkich analizowanych platformach topowe hashtagi związane były z szeroko pojętymi zainteresowaniami użytkowników; hashtagi markowe były znacznie mniej widoczne. Na Instagramie popularnością cieszyły się nie tylko znane wszystkim marki takie jak #bmw, #adidas czy #iphone ale także te mniej oczywiste jak np. #semilac (marka lakierów do paznokci). Na Wykopie królowały zaś gry (Counter Strike, GTA V) oraz Play Station 4 (#ps4).

Poznanie społeczności powinno być kluczowe dla marek, które pragną zaistnieć w hashtagowym świecie. Zapewnienie marce hashtagowego sukcesu to bowiem nie tylko dopasowanie jej do profilu użytkowników, ale także umiejętne wpisanie się w zainteresowania użytkowników oraz trendy panujące na danej platformie.

Natalia Gańko,

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: