Wizerunek polskiego przedsiębiorcy: czy Polacy doceniają rolę biznesu?
2016-03-01 00:41
Polacy są świadomi znaczenia przedsiębiorców dla gospodarki © lassedesignen - Fotolia.com
Przeczytaj także: Samorządy nie wspierają przedsiębiorczości
„Wizerunek Przedsiębiorcy” to publikacja, którą zrealizowano we współpracy z ekspertami Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), w ramach prowadzonego przez Polską Radę Biznesu programu Promocji Polskiej Przedsiębiorczości. Kluczowym celem autorów raportu było przyjrzenie się opiniom dotyczącym roli polskiego biznesu w rozwoju kraju po transformacji ustrojowej. Opracowanie przedstawia szereg badań oraz konfrontuje udzielone przez respondentów odpowiedzi z danymi historycznymi i wskazaniami opiniodawców z innych krajów należących do Unii Europejskiej.WYBRANE WYNIKI BADANIA
Sektor przedsiębiorstw w Polsce
- Rozwój przedsiębiorstw prywatnych był jednym z kluczowych efektów transformacji po 1989 roku. Na przykład w przemyśle między 1995 a 2010 rokiem udział firm prywatnych w zatrudnieniu wzrósł z około 50% do ponad 80%. Towarzyszył temu prawie trzykrotny wzrost produktywności pracy.
-
Obecnie prywatne i państwowe przedsiębiorstwa są główną siłą napędową polskiej gospodarki. W naszym kraju działa prawie 1,8 mln przedsiębiorstw niefinansowych,
które w 2013 roku wytworzyły 44,8% PKB, dając pracę 57% pracujących Polaków (wg danych GUS). Do tego należy doliczyć pracujących na własny rachunek oraz zatrudnionych w przedsiębiorstwach z sektora finansowego. Razem
daje to ok. 75% PKB (PARP, 2014; GUS, 2015). Pozostała część PKB pochodzi z sektorów instytucji rządowych i samorządowych, salda podatków i dotacji oraz
instytucji niekomercyjnych. - Polska gospodarka charakteryzuje się nadreprezentacją mikrofirm zatrudniających nie więcej niż 9 pracowników – w sektorze przedsiębiorstw niefinansowych stanowiły one w 2013 roku prawie 96% wszystkich firm i zatrudniając blisko 40% pracujących, wytworzyły ponad 25% PKB sektora (wg danych GUS).
fot. mat. prasowe
Produktywność i udział prywatnego zatrudnienia w przemyśle
fot. mat. prasowe
Udział pracujących w mikroprzedsiębiorstwach w ogóle zatrudnionych w sektorze komercyjnym w 2012 r.
Co Polacy wiedzą o przedsiębiorcach?
- Polacy są świadomi znaczenia przedsiębiorców dla gospodarki. Więcej niż połowa ankietowanych uważa, że wytwarzają oni większość dochodu Polski i dają pracę większości Polaków, tworzą ekonomiczną siłę Polski na świecie a poprzez podatki mają wkład w finanse państwa.
- Najsłabszym stanem wiedzy na temat znaczenia przedsiębiorczości dla naszej gospodarki wykazują się ludzie młodzi.
- Częściej przypisują biznesowi znaczący wpływ na gospodarkę ludzie starsi, lepiej wykształceni i pracujący umysłowo.
Od blisko 25 lat obserwuję jak zmienia się podejście Polaków do idei przedsiębiorczości. Myślę że, mamy ją w sobie głęboko zakorzenioną – wystarczy spojrzeć na przykład mojego miasta – Łodzi, które utożsamia odwagę w podejmowaniu biznesowych wyzwań. Myślę, że nawet okres komunizmu nie zniszczył naszego uznania dla ludzi, którzy mieli w sobie pasję i determinację, by rozwijać swoją przedsiębiorczość. Z pewnością jednak podtrzymywany, zwłaszcza przez komunistyczne władze, pokutuje wizerunek przedsiębiorcy, jako kogoś antypaństwowego. Pocieszające jest jednak to, ze pozostaje to w warstwie wyłączenie medialnej, bo w życiu większość z nas docenia energię tych, którzy budują Polskę i miejsca pracy poprzez swoją własną aktywność biznesową - mówi Jacek Szwajcowski, Polska Rada Biznesu, Pelion S.A.
fot. mat. prasowe
Świadomość znaczenia przedsiębiorców dla gospodarki Polski (sierpień 2013)
fot. mat. prasowe
Kto akceptuje kluczową rolę przedsiębiorców w gospodarce? (sierpień 2013)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
5 źródeł niepewności w biznesie
-
Przedsiębiorczość: jak postrzegamy prowadzenie własnego biznesu?
-
Polskie startupy, czyli młodość, wykształcenie i duża pewność siebie
-
Źródła finansowania firmy: dywersyfikacja
-
PARP: dla 80% Polaków założenie działalności gospodarczej to nic trudnego
-
BCC: o co w czasie pandemii postulują przedsiębiorcy?
-
Przedsiębiorczość Polaków maleje z roku na rok
-
Ciepła posadka czy własny biznes?
-
Szykują się korzystne dla sektora MŚP zmiany w prawie
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)