eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Powierzchnie handlowe w Polsce - stabilny rozwój

Powierzchnie handlowe w Polsce - stabilny rozwój

2016-02-22 00:20

Powierzchnie handlowe w Polsce - stabilny rozwój

Centrum handlowe © vbaleha - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

W minionym roku przybyło w naszym kraju niemal 650 000 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Otwarcia doczekały się 23 obiekty, a za nieco ponad 1/4 podaży odpowiedzialne były rozbudowy już istniejących obiektów. Rozwój handlu elektronicznego wymusza na najemcach i właścicielach centrów handlowych coraz lepsze dostosowywanie strategii sprzedażowych. To niektóre wnioski, jakie płyną z najnowszego raportu „Property Times” autorstwa firmy Cushman & Wakefield.

Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych 2015

W ubiegłym roku oddano do użytkowania około 650 000 m kw., powierzchni handlowej. Najwięcej, bo aż 85% całej podaży (551 000 m kw.), przypadło na centra i parki handlowe, a pozostałe 98 000 m kw. na magazyny handlowe. W efekcie, pod koniec 2015 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w naszym kraju sięgnęły 13,23 mln m kw. Niemal 3/4 tej powierzchni, tj. 9,67 mln m kw., znajduje się na terenie 404 tradycyjnych centrów handlowych. Magazyny handlowe odpowiadają za niespełna 1/5 (18%) wszystkich zasobów. Powierzchnia w 47 parkach handlowych sięgnęła niemal 1 mln m kw. i obejmuje obecnie 7% zasobów, natomiast 13 centrów wyprzedażowych (210 tys. m kw.) odpowiada za 2% rynku nowoczesnych powierzchni handlowych.

2015 rok przyniósł otwarcie 23 nowych obiektów handlowo-usługowych i rozbudowę 15 istniejących obiektów. Większa podaż nowych powierzchni była dostrzegalna w drugiej połowie roku. Największe nowe obiekty otwarte w 2015 r. to Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. m kw.), Sukcesja w Łodzi (46 tys. m kw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. m kw.), czy Galeria Galena w Jaworznie (31 tys. m kw.). Mniejsze obiekty otwarto m.in. w Jeleniej Górze (Nowy Rynek, 24 tys. m kw.) czy w Starogardzie Gdańskim (Galeria Neptun, 25 tys. m kw.). W Warszawie przybyło 57 000 m kw. dzięki zakończeniu budowy trzech projektów: MODO (16 000 m kw.), Ferio Wawer (12 300 m kw.) i Plac Vogla (5 160 m kw) oraz rozbudowie CH Wola Park (17 500 m kw.) i Factory Ursus (6 000 mkw.). Nowe obiekty ukończone w ubiegłym roku to pierwsze centra handlowe otwarte w stolicy od 2013 roku.

W wyniku rozbudowy istniejących obiektów przybyło 135 000 m kw. nowej powierzchni centrów handlowych. Centrum Bielany we Wrocławiu powiększyło się o 35 000 m kw. i zmieniło nazwę na Aleja Bielany – obecnie jest to największy kompleks handlowy w Polsce o łącznej powierzchni 145 000 m kw. Przebudowę przeszły także m.in. Ogrody w Elblągu, Wola Park w Warszawie, Magnolia Park we Wrocławiu. Rozbudowy stanowiły aż 27% podaży w 2015 roku, co jest dużą zmianą w porównaniu z poprzednimi latami, kiedy ich udział w podaży wynosił średnio 20%.

fot. mat. prasowe

Podaż powierzchni handlowej według wielkości miasta

Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosły na koniec 2015 r. 13,2 mln m kw.


W 2015 roku na polskim rynku pojawiło się wiele nowych marek. W Warszawie mogliśmy obserwować debiuty takich marek jak: Kiabi, Jacadi, Courir, a także Origins, SuperDry, a Tab i Dairy Queen. Ekspansji poza Warszawę dokonały takie marki, jak: Esprit Bodywear, Colin’s, Lykke, Decimas, Gate, czy Sportisimo. Natomiast polska marka wyposażenia wnętrz a Tab otworzyła swoje salony w innych aglomeracjach zaraz po debiucie w stolicy.

fot. mat. prasowe

Największe nowe obiekty otwarte w 2015 r.

Największe nowe obiekty otwarte w 2015 r. to Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. m kw.) i Sukcesja w Łodzi (46 tys. m kw.).


Średnie stopy pustostanów dla ośmiu największych miast w Polsce utrzymują się na stabilnym poziomie ok. 2,9%, a dla miast regionalnych ok. 4%. Wskaźnik ten jest wyższy w mniej popularnych galeriach handlowych położonych zwykle przy dużych hipermarketach, a także w miejscach, które otwarte są od niedawna i ich proces najmu jeszcze się nie zakończył. Bardzo dobrymi wynikami pod względem stopnia wynajęcia mogą cieszyć się takie miasta jak Warszawa, Wrocław i Lublin (ok. 1,5%), natomiast najwyższe wskaźniki odnotowaliśmy w Bydgoszczy, Radomiu i Toruniu (odp. 6,0%, 5,7% i 5,2%).

fot. mat. prasowe

Zasoby powierzchni handlowej według formatu

W 2015 r. dostarczono niemal 650 tys. m kw. powierzchni, z czego 85% (551 tys.m kw.) w formacie centrów handlowych.

Przeczytaj także: Rynek handlowy z potencjałem Rynek handlowy z potencjałem

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: