eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Sieci handlowe w mediach IV kw. 2015

Sieci handlowe w mediach IV kw. 2015

2016-02-04 13:19

Sieci handlowe w mediach IV kw. 2015

Sieci handlowe w mediach IV kw. 2015 © igorbukhlin - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Trzy ostatnie miesiące w 2015 roku tradycyjnie już obfitowały w wydarzenia mobilizujące handel – większośść z nich przypada oczywiście na grudzień – miesiąc, w którym obchodzimy święta Bożego Narodzenia oraz witamy Nowy Rok na zabawach sylwestrowych.

Przeczytaj także: Sieci handlowe w social mediach III kw. 2016

W tym kwartale w intensywne kampanie reklamowe i równie intensywny czas w kolejkach do kasy włączyła się również polityka poprzez zwycięstwo w październikowych wyborach Prawa i Sprawiedliwości i zaprezentowanie przez tę partię planów dotyczących podatku od hipermarketów.

Według analizy IMM na temat poszczególnych sieci handlowych w IV kwartale 2015 roku, w prasie, internecie, social media oraz radiu i telewizji ukazało się ponad 236 tysięcy wzmianek o łącznej wartości ponad 351 mln złotych.

W IV kwartale najczęściej obecne w mediach były: Biedronka, Lidl oraz Tesco. Warto podkreślić, że ta trójka łącznie wygenerowała 67 procent wartości ekwiwalentu reklamowego pierwszej dziesiątki najpopularniejszych w mediach sieci handlowych. Największą wartość AVE tradycyjnie już miały materiały prasowe, w dalszej kolejności wzmianki na portalach internetowych.

Podatek Tesco również w Polsce?


Po wyborach parlamentarnych wygranych przez Prawo i Sprawiedliwość do dyskursu publicznego powróciła kwestia zapowiedzianego w kampanii podatku od hipermarketów. Rozwiązanie, które zostało wprowadzone wcześniej na Węgrzech i zyskało nazwę „podatku Tesco” ma szanse zaistnieć również w naszym kraju. Projekt ten w założeniu ma zmniejszyć dominację dużych sieci nad małymi sklepami. W dyskusję włączyli się eksperci, przedstawiciele sieci handlowych, a także internauci. Media społecznościowe zareagowały na tę propozycję zarówno optymistycznie, jak i przestrzegając przed tym, że proponowane rozwiązanie może uderzyć również w mniejsze, krajowe placówki. „Ale się boję...Niech się już pakują! Zabraknie Rossmanna? Pojawi się jakaś nowa Pollena czy Malwa...Zabraknie Auchana? To zostanie Stokrotka! Ucieknie Carrefur? To w miesiąc pojawi się jakaś sieć polska, czeska, rumuńska, ba francuska, której będzie się opłacało!” – pisze użytkownik Facebooka. Licznie udostępniano także wywiad z Marzeną Gradecką, jedną z najbogatszych Polek i założycielką sieci supermarketów Eko, w którym krytykuje ona sztandarowy pomysł PiS.

Coraz bliżej Święta!


O ile w trzecim kwartale minionego roku największe zainteresowanie internautów wzbudziły promocje i wyprzedaże artykułów szkolnych, o tyle jego ostatnie miesiące upłynęły pod znakiem promocji związanych z Bożym Narodzeniem. Najczęściej w tym kontekście pojawiały się dyskusje na temat Biedronki (26% wszystkich publikacji o sieciach handlowych) i Lidla (20%).

Jednak ani zmiany podatkowe, ani wybory, ani polityka nie przeszkodziły Polakom w tradycyjnych świątecznych zakupach. Karp jest stałym bywalcem polskich stołów w tym okresie – sieci handlowe często świadomie obniżają jego cenę, co powoduje, że Polacy chętnie ustawiają się po niego w kolejce. #bitwaOkarpia stała się synonimem promocji w sklepach i dotyczy już nie tylko kolejek w Lidlu, ale również innych produktów czy wydarzeń, które cechują się specyficzną dynamiką.

Walka o karpia pojawiła się również w mediach społecznościowych jako przerobiony trailer hollywoodzkiej produkcji, w której bohaterowie zamiast ratowaniem świata zajmują się dotarciem do najbliższego sklepu w celu skorzystania z promocji. Filmik ten zdobył uznanie internautów i był chętnie wrzucany w przedświąteczne statusy w mediach społecznościowych.

Kolejka i rywalizacja o świątecznego lidlowskiego karpia posłużyła również jako określenie gry Grzegorza Krychowiaka czy tłoku w klubie tanecznym lub sytuacji w polskim Sejmie: „W Sejmie wrzawa jak w Lidlu jak rzucili patroszone bez łbów karpie.”

Biedronka w okresie przedświątecznym postawiła na promocje wymarzonego prezentu dla dzieci, czyli Playstation. Obniżona cena zaintrygowała zarówno rodziców, jak i fanów elektroniki. Jak zauważa jednak jeden z internautów, towaru nie było w niektórych sklepach, a obsługa nie potrafiła udzielić informacji na temat jego potencjalnej dostępności.

fot. mat. prasowe

Sieci handlowe Q4 2015 - AVE a liczba publikacji w mediach

Biedronka przed Lidlem i Tesco - podium najpopularniejszych w mediach sieci handlowych prezentowało się w czwartym kwartale roku dość standardowo

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: