eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Netflix w Polsce, czyli entuzjazm kontrolowany

Netflix w Polsce, czyli entuzjazm kontrolowany

2016-01-21 14:50

Przeczytaj także: Netflix w mediach: popularność większa niż myślisz


Większość komentatorów podkreśla, że Netflix wymaga jeszcze od polskich użytkowników nieco cierpliwości. "Już widać w internetach, że wiele rzeczy dopiero przyjdzie do nas i nie ma co oczekiwać, że wszystko będzie działać ot tak od pierwszej sekundy. Dajmy im kilka dni na ogarnięcie sytuacji, pewnie i tak pracują 24h/dobę, żeby ekspansja wyszła jak najlepiej" - czytamy z kolei na blogu PunktMyslenia.pl.

Wykop studzi emocje


Z analizy wydźwięku wypowiedzi w serwisach społecznościowych w IMM wynika, że największy entuzjazm wobec usługi wykazują użytkownicy Facebooka. Spośród wszystkich komentarzy, których autorzy użyli wobec Netfliksa słów wartościujących i oceniających, 76% to wzmianki pozytywne, a 24% - krytyczne. Na Twitterze jest to odpowiednio 67% i 32%. Więcej chłodnych i zdystansowanych komentarzy pojawiło się m.in. w serwisie Wykop.pl, gdzie tylko 38% wpisów o Netfliksie to publikacje, których autorzy przychylnie wypowiadali się na temat wejścia giganta do Polski.

Na podstawie wyników monitoringu social media można także zauważyć, że im dalej od ogłoszenia premiery Netfliksa w Polsce, tym mniejszy entuzjazm w wypowiedziach internautów. O ile w pierwszym tygodniu po premierze usługi pozytywne komentarze stanowiły 74% wzmianek, to w kolejnym było to już 64%. Pozostałe - były negatywne.

Dobra wiadomość bez napisów


Czego Polacy nie lubią w lokalnej odsłonie Netfliksa? Jak wynika z analizy wydźwięku komentarzy w social media, najwięcej krytyki padło pod adresem ceny usługi (słowa "zbyt drogo" lub "za drogo" pojawiły się w blisko 50% wszystkich oceniających komentarzy) i braku polskiej ścieżki dźwiękowej lub napisów do wybranych filmów i seriali (krytyka w 24% wpisów). Niemal tyle samo komentarzy dotyczyło regionalizacji i zbyt ubogiej - w stosunku do amerykańskiej oferty - biblioteki materiałów dostępnych dla Polaków.

Za co chwali się tę nową w Polsce usługę VOD? Najczęściej za... sam fakt, że firma w końcu zauważyła polski rynek. "Przełom w oglądaniu filmów i seriali" - ogłaszał Fakt.pl. Wyborcza.biz podkreślała, że "decyzja serwisu, z którego teraz korzysta ponad 70 mln internautów z całego świata, może znacząco zmienić reguły gry na polskim rynku telewizyjnym".

Wagę wydarzenia podkreśliła też na Twitterze dziennikarka "Dziennika Gazety Prawnej" i Dziennika.pl Sylwia Czubkowska:

fot. mat. prasowe

Sylwia Czubkowska o Netflixie

Wagę wydarzenia podkreśliła na Twitterze dziennikarka "Dziennika Gazety Prawnej" i Dziennika.pl Sylwia Czubkowska.


"Jeśli was stać załóżcie konto na Netflixie. Chociażby dlatego, że im więcej osób ma konto tym szersza będzie oferta. A poza tym to wciąga jak bagno. Bo nagle okazuje się, że musicie zobaczyć ten czwarty dokument o baletnicach" - przekonuje na Facebooku strona Zwierz popkulturalny.

Więźniowie koncesji?


Tak jak o popularności kanałów telewizyjnych widzowie decydują pilotami, tak o sukcesie Netfliksa zadecydują kliknięciami i decyzją o podaniu numeru karty kredytowej i wykupieniu abonamentu. Jak zauważa Julia Mardeusz w Wyborczej.pl, Netflix "to nie pierwszy legalny sposób na oglądanie popularnych seriali, kiedy się chce i gdzie się chce - w Polsce działają już serwisy VOD należące do telewizji i portali internetowych, np. VOD+, Player.pl, Iplex, Cineman czy publiczna Strefa Widza".

Według danych serwisu Finder.com, polscy klienci Netfliksa mają obecnie dostęp do 17% seriali i 12% filmów dostępnych dla amerykańskiego widza, co wynika z faktu - jak komentuje oficjalnie Netflix - że firma "jest więźniem regionalnego koncesjonowania" wielu produkcji filmowych i telewizyjnych. Ceny abonamentu w Polsce i USA są tymczasem zbliżone, a jak wynika z monitoringu IMM - to właśnie cena i zawartość biblioteki serwisu to dla Polaków rozważających zakup usługi VOD kwestie najważniejsze.
Pomimo tego, entuzjazm polskich internautów wobec usługi nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Już teraz wśród zmonitorowanych przez IMM komentarzy pojawiają się deklaracje zakupu jednego z trzech dostępnych pakietów abonamentowych.

O badaniu:
Raport oparty na monitoringu mediów społecznościowych z dni 06.01 – 19.01.2016 r. Monitorowano wzmianki o marce „Netflix”, wraz z kilkoma wariantami zapisu, hasztagami i odmianą gramatyczną.

Łukasz Jadaś, Ekspert ds. badań internetu i social mediów

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: