eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Polski rynek nieruchomości handlowych 2015

Polski rynek nieruchomości handlowych 2015

2016-01-22 12:30

Polski rynek nieruchomości handlowych 2015

Centrum handlowe © yiucheung - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Jak wynika z najnowszego raportu JLL, w minionym roku w naszym kraju zostało oddanych do użytkowania 651 400 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego znakomita większość, bo aż 502 000 mkw. przypadła na centra handlowe. Zauważalne jest utrzymanie trendu przebudowy, rozbudowy i modernizacji już istniejących obiektów. W budowie pozostaje obecnie 566 000 mkw. centrów handlowych. Dość sporo, ale jednak o 1/5 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych III kw. 2015

Dobrą koniunkturę na rynku powierzchni handlowych potwierdza Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.
„To był bardzo intensywny rok na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. W ciągu 12 miesięcy do użytku oddano aż 502 000 mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, znacznie więcej niż w 2014 r., kiedy rynek wzbogacił się o 332 000 mkw. i jednocześnie najwięcej od 2009 r. Zgodnie z zapowiedziami deweloperów 2016 będzie spokojniejszy pod względem nowych otwarć – jeśli plany zostaną zrealizowane w terminie, rynek może urosnąć o 358 000 mkw. w ramach centrów handlowych”.

Łącznie, w 2015 r. polski rynek handlowy wzbogacił się o 651 400 mkw. powierzchni handlowej w ramach centrów handlowych (wspomniane 502 000 mkw.), wyprzedażowych (21 300 mkw.), parków handlowych (30 800 mkw.) oraz wolnostojących magazynów handlowych (97 300 mkw.).
„Jednym z ciekawszych trendów na rynku jest rozwój oferty usługowej i zakupowej w ramach ważnych węzłów transportowych, takich jak dworce kolejowe, cechujące się dużym przepływem pasażerów, czyli potencjalnych klientów. Ponadto, rewitalizacje i rozbudowy istniejących obiektów to nadal istotne zjawisko na polskim rynku handlowym. Są one odpowiedzią na starzenie się nieruchomości, rosnącą konkurencję i zmieniające się oczekiwania klientów”, wymienia Marta Augustyn, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Na początku 2016 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,01 mln mkw. w ramach takich formatów jak: centra handlowe – 9,28 miliona mkw. (71%), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,52 miliona mkw. (27%) oraz centra wyprzedażowe – 0,21 miliona mkw. (2%).

fot. yiucheung - Fotolia.com

Centrum handlowe

Ponad pół miliona metrów kwadratowych w centrach handlowych oddano do użytku w 2015.


Od początku 2015 r. średnie nasycenie powierzchnią w ramach centrów handlowych w Polsce wzrosło z 229 do 241 mkw. na 1 000 mieszkańców. Po ukończeniu wszystkich centrów handlowych będących obecnie w budowie, wskaźnik ten osiągnie wartość 256 mkw.– powyżej średniej europejskiej (202 mkw.), jednak wciąż poniżej średniej dla krajów Europy Zachodniej (262 mkw.)
„Ogółem 566 000 mkw. powierzchni w ramach centrów handlowych jest w budowie, czyli o 20% mniej niż było w analogicznym okresie roku poprzedniego. Najwięcej powierzchni powstaje w głównych aglomeracjach”, dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Popyt – ekspansja polskich marek


W 2015 r. do Polski weszło 18 międzynarodowych marek. Najgłośniejszym zagranicznym modowym debiutem w minionym roku był brytyjski Superdry. W 2015 r. swoje pierwsze sklepy w Polsce uruchomiły również takie sieci modowe jak m.in. Kiabi z ofertą dla całej rodziny, sportowe Decimas i Courir czy kosmetyczne – Origins. Ponadto, w ubiegłym roku zadebiutowały Dunkin’ Donuts, Fuddruckers, Dairy Queen czy Benihana. W tym samym czasie kilka sieci podjęło decyzję o wycofaniu się z polskiego rynku - czeska Bata, amerykański GAP i rosyjskie Centro. Nie jest to jednak początek nowego trendu.

fot. mat. prasowe

Największe centra handlowe oddane do użytku w 2015 r.

Drugim co do wielkości centrum handlowym oddanym do użytkowania w minionym roku była łódzka Sukcesja


Polskie marki sukcesywnie powiększały swoje portfolio, czego znakomitym przykładem jest grupa BBK, która w 2015 r. firma uruchomiła 13 sklepów á Tab. Dynamicznie rozwijają się również niektóre marki zagraniczne, takie jak np. H&M, które dobiera powierzchnię pod nowe koncepty, np. z wystrojem wnętrz.

fot. mat. prasowe

Największe centra handlowe w budowie

Największym centrum handlowym w budowie jest Posnania


 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: