eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ferie zimowe 2016: droższe Egipt i Wyspy Kanaryjskie

Ferie zimowe 2016: droższe Egipt i Wyspy Kanaryjskie

2015-12-22 11:31

Przeczytaj także: Ferie zimowe 2016: Turcja pyta o przyszłość turystyki


2. Coraz więcej znaków zapytania odnośnie sezonu 2015/16


Wielu przedstawicieli branży turystycznej z rosnącą troską i niepewnością spogląda na najbliższy sezon turystyczny. Faktem jest, że tak wielu znaków zapytania nie było jeszcze chyba nigdy wcześniej, a nagromadzenie rozmaitych potencjalnych i trudno przewidywalnych kwestii stało się niespotykanie duże. Druga połowa ostatniego sezonu przebiegła pod znacznym wpływem mniej lub bardziej gwałtownych wydarzeń o podłożu terrorystycznym, które bardzo zniekształciły przebieg sezonu w polskiej turystyce wyjazdowej i w znaczącym stopniu zmieniły geografię wypoczynkowych wyjazdów Polaków. Niestety wygląda na to, że terroryzm, a przynajmniej jego postrzeganie przez wyjeżdżających jako potencjalnej przyczyny ryzyka niebezpiecznych dla nich wydarzeń będzie się utrzymywać również i w tym sezonie.

Postrzeganie poszczególnych krajów będzie uzależnione i na bieżąco modyfikowane kolejnymi niebezpiecznymi incydentami, jak również będzie kwantyfikowane poprzez oficjalne stopnie ostrzeżeń odpowiednich władz poszczególnych państw. Swój udział w kształtowaniu poglądów turystów na poziom ryzyka będą również miały media. Należy przy tym jednak pamiętać, że te ostatnie kierują się często nie tyle bezstronną oceną sytuacji i w konsekwencji interesem turystów, ale niestety ostatnio coraz częściej tzw. poprawnością polityczną, czyli informują głównie o tym o czym informować wypada, a przemilczają te fakty, które w danej sytuacji są po prostu niewygodne.

W związku z tym w wyrabianiu sobie opinii odnośnie ryzyka wyjazdów do poszczególnych regionów turystycznych warto kierować się w dużym stopniu nie tyle często propagandowymi materiałami zamieszczanymi w mediach, ale opiniami odpowiednich i powołanych do tego służb i instytucji lub ewentualnie opracowaniami bazującymi na tych ocenach oraz na materiałach niezależnych ośrodków (najlepiej rządowych), które zajmują się profesjonalnie taką problematyką. Na tych źródłach zazwyczaj opiera swoje oceny TravelDATA i będzie je przedstawiać w swoich materiałach, jak również na nich opiera swoje oceny zamieszczane na Wczasopedii.

3. Interesująca akwizycja na krajowym rynku turystycznym


W ostatnią sobotę wieczorem podano wiadomość, że Grupa Wirtualna Polska zawarła umowę, w której zobowiązała się do nabycia 100 procent akcji znanego w branży turystycznej i największego obecnie multiagenta Enovatis S.A. właściciela trzech portali turystycznych, a mianowicie wakacje.pl, easygo.pl oraz wypoczynek.pl. Na ten temat będzie jeszcze zapewne sporo rozmaitych komentarzy, ale można już teraz stwierdzić że zarówno ostatnie osiągnięcia Spółki, jak i wynegocjowana przez właścicieli (7 osób fizycznych i Talnet Holding Limited z siedzibą w Limassol na Cyprze) cena budzi spore uznanie. To jakie są wyniki i biznesowe postępy danego podmiotu można obiektywnie ocenić jedynie na tle innych konkurentów w danej branży, a w szczególności gdy działają oni na tym samym albo bardzo podobnym rynku. Takim konkurentem dla spółki Enovatis S.A. był „od zawsze” giełdowy ulubieniec wielu polskich branżowych mediów, czyli Travelplanet.pl. W ostatnich kilku latach Enovatisowi wiodło się jednak znacznie lepiej niż jego konkurentowi, który od lat nie potrafił osiągać zysków i niewielki dodatni wynik (295 tysięcy złotych) osiągnął dopiero w bardzo dobrym dla turystyki wyjazdowej 2014 roku.

W przeszłości Enovatis również miał kłopoty z uzyskaniem dodatniej rentowności, ale ostatnie trzy lata były dla tej firmy okresem szybko rosnących zysków i rentowności oraz systematycznego wzrostu przychodów. Dużą rolę w umacnianiu rynkowej pozycji Enovatisu był rozwój firmowej sieci sprzedaży, która liczy trzy placówki własne i aż 78 franszyzowych. Są one rozmieszczone przeważnie na ulicach większych i średnich miast podczas gdy placówki wcześniej rozwijanej sieci Travelplanet.pl funkcjonują głównie w galeriach handlowych. Okazało się to daleko mniej szczęśliwym posunięciem, gdyż zwiększa się tam konkurencja ze strony wiodących touroperatorów (np. Itaki i TUI), co wybitnie utrudnia sprzedaż wycieczek placówkom multiagenta. To zapewne z tego powodu udział imprez Itaki, który jeszcze niedawno osiągał ponad jedną trzecią całości obniżył się ponad trzykrotnie.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: