eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Świąteczne zakupy internetowe: jak ustrzec się przed oszustwem?

Świąteczne zakupy internetowe: jak ustrzec się przed oszustwem?

2015-12-17 10:56

Świąteczne zakupy internetowe: jak ustrzec się przed oszustwem?

Świąteczne zakupy w sieci © chesterF - Fotolia.com

Szaleństwo świątecznych zakupów już ruszyło. Wielu z nas decyduje się na skorzystanie z oferty e-sklepów, co w okresie wzmożonego ruchu wydaje się posunięciem jak najbardziej rozsądnym. Warto jednak pamiętać, że w sieci wciąż działają nieuczciwi sprzedawcy, którzy kuszą nas nieistniejącym (bądź niezgodnym z opisem) towarem. Jak się przed nimi ustrzec? Zestaw porad przygotowali eksperci Gemiusa i home.pl.

Przeczytaj także: Cyberbezpieczeństwo w Black Week 2023 w e-commerce. O czym muszą pamiętać konsumenci?

Przed Świętami Polacy chętniej niż w pozostałej części roku korzystają z możliwości robienia zakupów przez internet. Zdaniem Radosława Krawczyka, eksperta z firmy Gemius, zwiększenie zainteresowania klientów sklepami online wynika z chęci oszczędzenia czasu i szybszego podejmowania zakupowych decyzji.
Obserwujemy dynamikę wzrostu liczby e-sklepów w Polsce od kilku lat i widzimy, że polscy przedsiębiorcy zdecydowali się pójść za swoimi klientami do sieci. Tym bardziej, że postawienie i utrzymanie e-sklepu to koszt kilkudziesięciu złotych miesięcznie – dodaje Paweł Skarżyński z firmy home.pl. – Przedsiębiorcy chcą się rozwijać, poszerzają swój asortyment, potrzebują nowych klientów i, co także ważne, wiedzą, że dużą szansą na zarobek jest dla nich sprzedaż w online.

Także sposób kupowania Polaków w sieci przed świętami różni się od tego, w jaki robią to na co dzień.
Sezon świąteczny charakteryzuje się tym, że klienci mniej czasu potrzebują na wybranie produktów i ich zakup – mówi Radosław Krawczyk. – Jeśli kupują w ciągu roku np. komputer, dokonują wielu analiz, porównują oferty różnych sklepów tygodniami. W czasie przedświątecznym po prostu szybciej decydują się na konkretny zakup. Choć w grudniu e-zakupy oczywiście cieszą się większym zainteresowaniem użytkowników sieci, Polacy chętnie kupują w internecie cały rok.

Zakupy online, ale nie mobile


Według eksperta firmy Gemius nadal chętniej wybieramy zakupy na ekranie komputera, niż korzystamy z mobilnych aplikacji.

Rok 2015 miał być w końcu rokiem zakupów mobilnych. Podobnie miało być rok temu i w 2013. Na razie jednak większość e-zakupów Polacy wolą robić przy komputerach, choć udział urządzeń mobilnych, w tym aplikacji na tabletach i smartfonach, rośnie dynamicznie – mówi Krawczyk.

Polscy przedsiębiorcy w większości wybierają dla swoich e-sklepów model responsywny, czyli taki, który jest ujednolicony, intuicyjny i wygodny, bez względu na urządzenie, jakim posługuje się klient podczas zakupów – dodaje Paweł Skarżyński z home.pl. – Czy jest to mały ekran smartfona czy duży monitora – kupujący musi z łatwością obejrzeć towar, przeczytać jego specyfikację i przejść bez problemów przez cały proces zakupowy, od „Dodaj do koszyka” do „Wybierz formę płatności”.

fot. chesterF - Fotolia.com

Świąteczne zakupy w sieci

Płatności elektroniczne, świadczone przez takich operatorów jak np. PayU, są najbezpieczniejszą formą zawierania transakcji online.


A co budzi największe zainteresowanie klientów sklepów internetowych?
Polacy tradycyjnie kupują przez internet elektronikę i książki, ale też coraz większym zainteresowaniem cieszą się ubrania, buty czy kosmetyki – wylicza ekspert Gemiusa.

Na co zwracać uwagę podczas zakupów internetowych? Radzi Paweł Skarżyński z firmy home.pl


Certyfikat SSL – najważniejsze zabezpieczenie dla e-sklepu
Odwiedzając stronę sklepu, sprawdźmy, czy witryna jest zabezpieczona. Widać to zawsze w pasku adresu przeglądarki, w momencie kiedy wyświetlamy koszyk lub próbujemy założyć konto/złożyć zamówienie. Biorąc pod uwagę fakt, że Google już od ponad sześciu miesięcy niżej pozycjonuje serwisy, które nie korzystają z certyfikatu (czyli nawet proste strony WWW), brak takiego zabezpieczenia to pierwszy sygnał, żeby zastanowić się, czy w tym konkretnym sklepie na pewno powinniśmy składać zamówienie.

Jakie formy płatności oferuje e-sklep?
Mogłoby się wydawać, że zakupy za pobraniem to najbezpieczniejsza forma płatności dla kupującego. Nic bardziej mylnego. Płatności elektroniczne, świadczone przez takich operatorów jak np. PayU, są najbezpieczniejszą formą zawierania transakcji online. Jeżeli e-sklep chce zaoferować taką formę opłacania zamówień, musi zostać zweryfikowany. Sprawdzane są dokumenty firmowe (wpis do EDG, KRS), które stanowią jednoznaczne potwierdzenie legalności prowadzonego biznesu. Innymi słowy – wybieranie płatności za pobraniem nie spowoduje, że zakup będzie bezpieczniejszy! To błędne myślenie, którym do dzisiaj kieruje się większość z nas. Nawet jeśli sprzedawca, po pozytywnym zweryfikowaniu przez operatora płatności, okaże się być nieuczciwy, to do operatora płatności możemy zawsze zgłosić się z roszczeniem o zwrot wpłaconych środków.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: