eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Smartfony już zdominowały nasze życie?

Smartfony już zdominowały nasze życie?

2015-11-28 00:59

Smartfony już zdominowały nasze życie?

Smartfon narzędziem pierwszej potrzeby © ViewApart - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Dzień bez smartfona? Dla wielu osób to nie do pomyślenia – żyjemy w czasach, kiedy praktycznie bez przerwy musimy być online. Obecnie już blisko dwóch na trzech Polaków posiada tego typu urządzenie, a w grupie osób w wieku 18-24 lata jest to aż 90% respondentów – wynika z badania Deutsche Banku. Tablety nie cieszą się tak dużą popularnością, a jeżeli z nich korzystamy, to głównie w celach rozrywkowych.
W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Deutsche Bank niemal dwie trzecie Polaków zadeklarowało, że posiada smartfona. Dodatkowo ok. 30 proc. respondentów korzysta z własnego tabletu. To dość wysoki odsetek, mając na uwadze fakt, że jeszcze w 2012 r. poziom „smartfonizacji” wynosił u nas zaledwie 25 proc., a rok później 33 proc. (Badania TNS: Mobile Life 2013, Mobile Life 2014). Zdaniem Marcina Kotarby, Dyrektora Dep. Strategii i Analiz Deutsche Bank, tak szybkie tempo przyrostu liczby smartfonów nie jest przypadkiem.
Przyczyniło się do tego wiele różnych czynników. Popularyzację smartfonów zawdzięczamy przede wszystkim coraz niższym cenom i większej dostępności tych urządzeń, co z kolei jest efektem bardzo dużej konkurencji na rynku telekomów. Dodatkową zachętą dla konsumentów jest pojawianie się coraz nowszych zastosowań dla urządzeń mobilnych. Dynamiczny rozwój obszaru bankowości i płatności mobilnych jest tu doskonałym przykładem – komentuje.

Smartfon na „dzień dobry”


Z sondażu Deutsche Bank wynika, że już 6 proc. z nas sprawdza zaraz po przebudzeniu wiadomości i pocztę e-mail na smartfonie. Odsetek ten będzie się prawdopodobnie zwiększał w przyszłości, ponieważ taki nawyk najczęściej deklarują przedstawiciele młodszego pokolenia. Czynność ta jest zdecydowanie częstsza wśród osób w wieku 18-24 lata (niemal 17 proc.), niż wśród starszych roczników. Te zaraz po przebudzeniu najchętniej włączają radio lub telewizor (prawie 15 proc.).

fot. ViewApart - Fotolia.com

Smartfon narzędziem pierwszej potrzeby

Posiadaczami smartfonów są najczęściej osoby najmłodsze (w przedziale wiekowym 18-24 lata smartfona ma 90 proc. badanych, natomiast wśród osób najstarszych odsetek ten wyniósł zaledwie 20 proc.).


Te pokoleniowe różnice są dobrze widoczne także w pozostałych odpowiedziach udzielanych ankieterom. Posiadaczami smartfonów są najczęściej osoby najmłodsze (w przedziale wiekowym 18-24 lata smartfona ma 90 proc. badanych, natomiast wśród osób najstarszych odsetek ten wyniósł zaledwie 20 proc.). Smartfonami nieco częściej posługują się też mężczyźni niż kobiety (brak smartfona zadeklarowało opowiednio 43,5 proc. kobiet i niecałe 40 proc. mężczyzn). Panowie zdecydowanie chętniej korzystają również z tabletów. Takim urządzeniem posługuje się niemal co trzeci mężczyzna (prawie 33 proc.) i co czwarta kobieta (niecałe 24 proc.). Badanie pokazało również, że posiadanie tabletu jest tym częstsze, im wyższe są zadeklarowane dochody ankietowanych.

Smartfony to wciąż głównie telefon


Pomimo licznych funkcjonalności główną czynnością, jaką wykonujemy za pomocą smartfona, są połączenia telefoniczne. Z opcji tej najczęściej korzysta ponad 40 proc. respondentów. Popularnością cieszy się również wysyłanie SMS-ów – do tego celu swojego smartfona wykorzystuje najczęściej niemal jedna czwarta badanych (24,1 proc.). Znacznie mniejszą popularnością cieszą się wśród Polaków MMS-y – wysyła je regularnie jedynie 3 proc. ankietowanych. Niemal co piąty badany (19 proc.) swojego smartfona używa najcześciej do korzystania z mediów społecznościowych (np. Facebook, Twitter, etc.). Ponad 12 proc. obiera lub wysyła pocztę e-mail, a niewiele mniej (11 proc.) korzysta ze smartfona jako nawigacji GPS i do sprawdzania map.

fot. mat. prasowe

Do jakich czynności wykorzystujemy smartfony?

Smartfon to w dalszym ciągu głównie narzędzie do kontaktu z innymi poprzez nawiązywanie połączeń telefonicznych i wysyłanie wiadomości SMS


Najmłodsi respondenci (18-24 lata), oprócz wykonywania połączeń i wysyłania SMS-ów, zdecydowanie chętniej niż przedstawiciele pozostałych grup wiekowych korzystają za pomocą smartfona z mediów społecznościowych (ponad 47 proc.). Tymczasem wśród osób w wieku 25-34 lat odsetek ten wynosi już tylko niecałe 26 proc. Młodsi chętniej niż starsze pokolenie wykorzystują również smartfony do gier (39 proc.). Starsi ankietowani (35-44 lata) częściej niż pozostałe grupy odbierają lub wysyłają w ten sposób pocztę e-mail (ponad 22 proc.) oraz robią zdjęcia (niecałe 29 proc.). Najstarsi respondenci, nawet jeśli posiadają smartfona, wykorzystują go przede wszystkim do wykonywania połączeń telefonicznych (ponad 12 proc.), czytania mobilnych wersji portali informacyjnych (7,5 proc.) i wysyłania SMS-ów (6 proc).

 

1 2

następna

Oceń

0 3

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.