eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ferie zimowe 2016: Turcja dla oszczędnych

Ferie zimowe 2016: Turcja dla oszczędnych

2015-10-28 14:41

Ferie zimowe 2016: Turcja dla oszczędnych

Turcja © milda79 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Kilka tygodni temu Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA rozpoczął kolejny już cykl publikacji dotyczący zagranicznych wyjazdów turystycznych. Tym razem autorzy postanowili skupić się na nadchodzącym sezonie zimowym. Najświeższa z analiz dotyczy pierwszego tygodnia ferii zimowych na Mazowszu, a więc jednocześnie pierwszych siedmiu dni lutego 2016 roku. Wynika z niej m.in., że w tym terminie najbardziej opłacalnymi destynacjami są kierunki egipskie.

Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej


1. Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem tygodnia, które może mieć wpływ na polska branżę turystyki wyjazdowej były niedzielne wybory parlamentarne oraz ich (przybliżone na razie) wyniki. Wskazują one na wysokie prawdopodobieństwo zasadniczej zmiany władzy w naszym kraju i automatycznie rodzą pytania jaki może to mieć przyszły wpływ na koniunkturę w branży. Pomijając ważne w tym roku wydarzenia o charakterze pozaekonomicznym, jak zamachy i niepokoje na niektórych kierunkach turystycznych lub polityczna kampania wyborcza w Polsce, na dynamikę wzrostu nienasyconego jeszcze rynku, jakim jest nasz rynek turystyki wyjazdowej, zasadniczy wpływ wywierają zmiany ekonomicznej dostępności usług (głównie turystycznych imprez) dla konsumentów.

Ta zaś zależy w głównym stopniu od dynamiki płac realnych oraz zmian siły krajowej waluty. W okresie ostatnich siedmiu lat w porównaniu z okresem wcześniejszym nasza branża turystyki wyjazdowej rozwijała się raczej słabo i to pomimo zdecydowanie najszybszego w Unii wzrostu gospodarczego, jaki był w tym okresie udziałem Polski. Niestety nie przełożył się on dostatecznie na kluczowe czynniki decydujące o wzroście branży.

Rosnąca wydajność pracy Polaków została tylko w 60 procentach opłacona przez wzrost wynagrodzeń (Prof. Hausner), a ewidentnie szybszy niż wszystkich europejskich konkurentów wzrost gospodarczy nie przełożył się wcale na wzrost wartości złotego, ale na jego osłabienie. Ten ostatni element ma wiele przyczyn cząstkowych, w tym politykę centrów decyzyjnych sprzyjającą eksportowi, rolnikom (słabszy kurs przekłada się na większe dotacje), czy kulejącemu górnictwu.

Słabiutki złoty - bo trudno go inaczej nazwać w świetle analiz i raportów globalnych banków inwestycyjnych - rozpieszczał niestety naszych przedsiębiorców, ograniczał ich innowacyjność oraz sprzyjał emigracji z jej wszystkimi negatywnymi skutkami w postaci odpływu żywotniejszej części młodszego pokolenia i to często z narodzonymi i nienarodzonymi jeszcze dziećmi. W ostatnim prestiżowym rankingu innowacyjności Global Innovation Index: Polska zajmuje przedostatnie miejsce w Unii przed jedynie Rumunią, a 64-te w świecie o dziesięć miejsc za Ukrainą (sic!).

W tym kontekście można zatem wnioskować, że na zmianę sytuacji polskiej branży turystyki wyjazdowej wpłynąć może w bardzo istotnym stopniu polityka władz przekładająca się na skutki w tym zwłaszcza zakresie, w którym dotyczą one kwestii poruszonych wyżej. Szeroko pojęta polityka podatkowa, zapowiadane quasi-QE naszego banku centralnego, czy działania zwiększające naszą konkurencyjność eksportową, to te elementy, które mogą mieć duży wpływ na długoterminową koniunkturę w branży.

Jest jeszcze mnóstwo innych elementów, w tym o charakterze zewnętrznym jak cena ropy (jej spadek zwiększa realne dochody Polaków i obniża jednocześnie ceny usług turystycznych), czy też koniunktura u naszych głównych partnerów gospodarczych (np. w Niemczech zależna z kolei w istotnym stopniu od Azji, a zwłaszcza Chin). Tematyka ta jest bardzo ciekawa, ale nadzwyczaj szeroka i zróżnicowana i z pewnością będziemy do niej w przyszłości jeszcze niejednokrotnie wracać.

fot. mat. prasowe

Zima 2016: all inclusive

Portugalia ciągle droga. Wycieczki na południowy kraniec Europy ponownie podrożały o niemal 100 zł.


2. Nieco interesujących wiadomości napłynęło ostatnio z rynku niemieckiego, a niektóre z nich mogą być istotnymi wskazówkami dotyczącymi trendów w turystyce również i dla naszej branży. Wstępne podsumowanie minionego właśnie lata wskazuje na bardzo wysoki (jak na Niemcy) wzrost sprzedaży, który wyniósł około 6,2 procent, czyli pięciokrotnie więcej niż w roku 2014. Symptomatyczne jest jednak, że w dwóch ostatnich miesiącach osłabło zainteresowanie kierunkami hiszpańskimi, w tym Majorką (o 3,5 procent), a zwłaszcza Wyspami Kanaryjskimi (o około 11 procent).

fot. mat. prasowe

Zima 2016: all inclusive - zmiany względem ubiegłego roku

W porównaniu do ubiegłego roku najwyższe podwyżki cen objęły także Portugalię


Jednocześnie wzrosło zainteresowanie Egiptem (Hurghada + 3,5 procent) oraz ponownie Turcją, która po sierpniowych spadkach powróciła do niewielkich wzrostów. Dość ostatnio dobra, a przynajmniej lepsza niż można było jeszcze niedawno przypuszczać, passa Egiptu w Niemczech, współgra z opinią o tym kierunku wyrażonym w niedawnym wywiadzie dla portalu Turystyka.rp.pl przez wiceprezesa największego polskiego biura podróży Itaka Piotra Henicza.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

MENU
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.