eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Innowacje w MSP pod lupą

Innowacje w MSP pod lupą

2015-10-28 10:02

Innowacje w MSP pod lupą

Innowacje w MSP pod lupą © BillionPhotos.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (10)

Z innowacyjnością w naszym kraju ciągle nie jest najlepiej - z najnowszego raportu „Innowacje w MŚP. Pod lupą” wynika, że sumaryczny wskaźnik innowacyjności w Polsce jest ciągle o prawie połowę niższy niż w Unii Europejskiej. Wprawdzie polscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, jak istotne znaczenie w budowaniu przewagi konkurencyjnej ma wdrażanie nowych rozwiązań, ale ciągle spora część z nich uważa, że akurat w ich sektorze innowacje nie są koniecznością.

Przeczytaj także: Bank Światowy wierzy w innowacyjność Polski

Teoria


Jeżeli przyjrzymy się sprawie czysto teoretycznie, to szybko okaże się, że termin „innowacje” jest doskonale znany polskim przedsiębiorcom. Respondenci badania wiedzą, że są one jednym z czynników budujących przewagę konkurencyjną, a także elementem, który pozwala z sukcesem zabłysnąć na rynku. Okazuje się również, że ponad połowa respondentów badania aktywnie poszukuje informacji o innowacjach.

Z jednej strony mamy więc do czynienia ze zrozumieniem wagi działań innowacyjnych, a z drugiej z dość powszechnym przekonaniem (35,9 proc. wskazań), że w niektórych sektorach nie są one warunkiem koniecznym. Jednocześnie ponad 1/4 badanych deklaruje, że na wdrażanie innowacji po prostu brakuje jej środków. I tak oto dobrnęliśmy do sedna problemu innowacji w naszym kraju.

Praktyka


Znamienne jest to, że w Polsce aż 94,2 proc. firm na innowacje przeznacza swoje własne środki. Przedsiębiorcy wykazują sceptycyzm wobec dostępności wiedzy o możliwości poprawienia pozycji rynkowej dzięki zewnętrznym źródłom finansowania innowacji. Blisko 30 proc. przedsiębiorców nie dysponuje środkami pozwalającymi na wdrożenie innowacji, a brak informacji o możliwościach pozyskania funduszy z zewnątrz jest dodatkową barierą.

Niepokoi też fakt, iż co trzeci przedsiębiorca wycofał się w trakcie prowadzonych działań nad implementacją innowacji z powodu braku finansowania. Zaś 43 proc. przedstawicieli MŚP wskazuje na duży koszt prac przygotowawczych nad innowacją jako przyczynę tego stanu rzeczy.

fot. mat. prasowe

Sumaryczny wskaźnik innowacyjności

Sumaryczny wskaźnik innowacyjności w Polsce jest ciągle o niemal połowę niższy niż w UE.


Postulaty


W takiej sytuacji nie dziwni, że niemal 43 proc. przedsiębiorców postuluje zwiększenie dostępu do informacji na temat pozyskiwania funduszy, zmiany przepisów na prostsze, a także przyspieszenie procedur i jasne formalności. Kolejnych 39,4 proc. za aspekt ograniczający działania proinnowacyjne uznało często zmieniające się przepisy i spowodowany tym brak przewidywalności działań.

fot. mat. prasowe

W co inwestujemy?

Ponad 37% respondentów inwestuje w nowe technologie.

fot. mat. prasowe

Co hamuje innowacje?

Niemal 40% respondentów uważa, że tym, co hamuje innowacje są niejasne przepisy


Wsparcie merytoryczne i finansowe


Uzyskane wyniki wskazują jednoznacznie, że aby mówić o skutecznym wprowadzaniu innowacji niezbędne są zasoby finansowe, zarówno generowane prze firmę, jak i łatwo dostępne środki pochodzące z instytucji zewnętrznych. Przedsiębiorcy podkreślali, że czynnikami, które mogłyby realnie wpłynąć na poziom proinnowacyjnych inicjatyw, byłyby po pierwsze możliwość otrzymania bezzwrotnych dotacji, po drugie wprowadzenie przepisów przyjaznych innowatorom, np. ulg podatkowych.

fot. mat. prasowe

Jakiego wsparcia brakuje firmom?

Największym problemem jest brak informacji nt. finansowania.

fot. mat. prasowe

Co wpływa na sukces?

Głównym czynnikiem sprzyjającym sukcesowi jest dbałość o jakość usług.


 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Innowacje w MSP pod lupą

    Melly / 2017-02-12 11:24:58

    Według mnie, żeby wprowadzić efektywne zmiany w firmie, trzeba zacząć od przygotowania optymalnej strategii rozwoju. Warto więc przeanalizować otoczenie rynkowe firmy, produkty oraz kluczowe procesy w przedsiębiorstwie + sprawdzić również jak są zorganizowane kanały sprzedaży oraz jak jest realizowana dotychczasowa strategia marketingowa. Zerknijcie, jak odbyło się to na przykładzie tego przedsiębiorstwa: http://www.tawpolska.pl/projekty/523/z_nurtem_strumienia_wartosci.html#.WKAkrNLhDIV odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: