eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rok 2025: większe korki i zanieczyszczenie powietrza

Rok 2025: większe korki i zanieczyszczenie powietrza

2015-10-05 11:51

Rok 2025: większe korki i zanieczyszczenie powietrza

Autobusy © connel_design - Fotolia.com

Zanieczyszczenie powietrza, korki oraz wypadki drogowe. Tym trzem najważniejszym wyzwaniom związanym z urbanizacją można skutecznie stawić czoła przy pomocy innowacyjności społecznej. Według wspólnego badania Frost & Sullivan i Hitachi Europe Ltd., ma ona zapewniać oszczędności sektorowi publicznemu oraz zdrowie i dobre samopoczucie obywatelom. Przedsiębiorstwa, które zdecydują się na innowacje społeczne w sektorze transportu i mobilności, mogą zaoszczędzić nawet 550 miliardów USD.

Przeczytaj także: 6 megatrendów, które wpłyną na rozwój świata

Czym zatem jest wspomniana we wstępie innowacyjność społeczna? Zgodnie z wyjaśnieniami autorów badania jest to innowacyjność dążąca do wprowadzenia pozytywnych zmian w życiu społeczeństw i jednostek. Innowacyjność wymagająca kooperacji między technologiami, branżami, produktami oraz modelami biznesowymi. Definicja ta znajduje zastosowanie w sektorze transportowym, gdzie beneficjentami nowych technologii mogą być nie tylko niewielkie, lokalne społeczności, ale także szersze kręgi społeczeństwa.

O skuteczności innowacji społecznych w sektorze publicznym i przedsiębiorczości opowiada Martyn Briggs z Frost & Sullivan:
„Firmy i organy administracji publicznej, które wprowadzą innowacje społeczne, by przeciwdziałać negatywnym skutkom urbanizacji — a w szczególności zanieczyszczeniu powietrza i korkom drogowym — nie tylko osiągną znaczne zyski, ale zapewnią też społeczeństwu dziesięciokrotnie większe korzyści. Wymaga to analiz, głównie usług w modelu Business to Society zapewniających zbiorowe korzyści, a także na poziomie konsumenckim i biznesowym w zakresie zwiększenia komfortu podróży” — mówi.

W raporcie z badania podkreśla się decydującą rolę płynnie działających i zintegrowanych sieci łączności mobilnej w efektywnej infrastrukturze transportowej przyszłości. Wskazano także, jak można się uporać z najważniejszymi wyzwaniami:
  • Redukcja korków ulicznych o 20% dzięki optymalizacji przepływu ruchu za pomocą inteligentnych systemów zarządzania ruchem oraz komunikacji między pojazdami. Może to przynieść oszczędności tylko w skali Polski na poziomie 2,1 mld USD.
  • Zwiększenie efektywności transportu (pod względem zużycia energii i optymalnego wykorzystania) zredukuje emisje o 10%. Na przykład dalsza automatyzacja i inteligentne kierowanie mogą zmniejszyć zużycie paliwa o 10%, co na Polskim rynku oznacza oszczędności na poziomie 2,7 mld USD.
  • Automatyczna i inteligentna łączność mobilna może zmniejszyć liczbę wypadków o 25% do 2030 roku dzięki połączeniu rozwiązań do reagowania na wypadki i unikania kolizji.

fot. connel_design - Fotolia.com

Autobusy

Zanieczyszczenie powietrza, korki oraz wypadki drogowe. Tym trzem najważniejszym wyzwaniom związanym z urbanizacją można skutecznie stawić czoła przy pomocy innowacyjności społecznej.


W ten sposób innowacyjność społeczna w dziedzinie transportu może przynieść znaczne korzyści ekonomiczne, społeczne i środowiskowe — m.in. zmniejszyć emisje zanieczyszczeń o 10%, ilość korków drogowych o 20% i zużycie paliwa w transporcie o 10% w skali globalnej. Redukcja liczby wypadków drogowych o 25% dzięki innowacyjności społecznej może przynieść oszczędności w Polsce na poziomie 0,9 mld USD.
„Biznes może w istotny sposób przyczynić się do przezwyciężenia wyzwań stojących przed społeczeństwem. Firmy, które zdobędą się na świeże spojrzenia na innowacyjność, czeka ogromna szansa” — powiedział Dieter Rennert, dyrektor naczelny Hitachi Ltd w regionie EMEA i WNP. „Widać to szczególnie w sektorze transportu, w którym powstają podwaliny pod biznes innowacyjny społecznie. Wpływając na przyszłość infrastruktury transportowej — zwiększając bezpieczeństwo i komfort podróży oraz ochronę środowiska w miastach — firmy mogą wprowadzać innowacje korzystne dla całego społeczeństwa”.

Innowacyjność społeczną i powiązane z nią oszczędności urzeczywistnia nie tylko urbanizacja, ale też trzy inne powiązane trendy: łączność, zmiany preferencji społecznych oraz inteligentne zarządzanie.
  • Łączność: według prognoz do 2025 r. ma być 80 miliardów urządzeń połączonych z Internetem. Taka penetracja urządzeń i infrastruktury stwarza ogromne możliwości wykorzystania big data i rozwoju mobilności. Już teraz wpływa to korzystnie na komfort użytkowników (np. dzięki aplikacjom do wzywania taksówek czy sprawdzania statusu pociągów w czasie rzeczywistym). Kolejna fala rozwoju zajdzie jeszcze dalej, umożliwiając większą automatyzację sieci i łączenie pojazdów z infrastrukturą oraz urządzeniami.
  • Zmiany i preferencje społeczne: postrzeganie transportu przez społeczeństwo nieustannie się zmienia. Rośnie akceptacja i preferencja środków komunikacji publicznej. Proporcja transportu publicznego w kilku megamiastach przewyższa już transport prywatny, na co wpływa znaczny rozwój infrastruktury transportowej oraz zmiana nastawienia. Na przykład w Londynie tylko 34% przejazdów przypada na prywatne samochody — pozostałe opcje to transport publiczny, chodzenie pieszo i jazda na rowerze.
  • Inteligentne zarządzanie: w efektywnym i zorganizowanym dostarczaniu innowacyjnych, zintegrowanych rozwiązań do mobilności coraz większą rolę będzie odgrywać polityka publiczna. Może to przybierać różne formy: od udostępniania prywatnym deweloperom obszernych zasobów miejskich danych po nadawanie priorytetu na drogach transportowi publicznemu i rowerom czy inwestycje w infrastrukturę. W raporcie podkreśla się także znaczenie współpracy między organami władz w celu wypracowania zintegrowanego podejścia do zapewniania transportu. Przykładem mogą być sieci szybkiej kolei, które połączą docelowo całe kontynenty, a nie tylko kraje.

„Firmy i władze publiczne muszą współpracować nad urzeczywistnieniem innowacyjności społecznej, która zapewni dominację transportu publicznego nad prywatnym” — powiedział Martyn Briggs z Frost & Sullivan. „Docelowo wpłynie to na powstanie bardziej złożonego, lecz efektywnego ekosystemu transportowego, w którym pasażerowie lepiej orientują się w dostępnych opcjach, a operatorzy lepiej rozumieją pasażerów”.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: