eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Informacja w otoczeniu gospodarczym konsultingu

Informacja w otoczeniu gospodarczym konsultingu

2003-03-31 00:20

Charakterystyka otoczenia, w którym funkcjonują podmioty doradcze, pozwala wskazać rolę, jaką w gospodarce spełnia doradztwo i miejsce jego efektywnego funkcjonowania. Analizę elementów charakterystyki otoczenia należy rozpocząć od charakterystyki informacji, ponieważ wpływa ona w sposób najistotniejszy na zachowanie podmiotów gospodarczych[1]. Wynika to z drastycznego rozwinięcia nowoczesnych kanałów jej przesyłania, które prowadzi do szybszego krążenia danych w obiegu gospodarczym. Infrastrukturą tego obiegu jest globalna sieć - Internet. Doprowadziło to do sytuacji, w której nastąpiło pewne przewartościowanie każące nam patrzyć na popyt i podaż w sposób wtórny, czyli na coś zdeterminowanego właśnie przez informację[2].
W otoczeniu, w którym gospodarują podmioty, nastąpiło w ostatnich latach bardzo wiele zmian technologicznych. Rewolucja związana z komputeryzacją przełożyła się na powstanie nowych koncepcji zarządzania. Przedsiębiorstwa stanęły przed koniecznością przystosowania się do zmian i wdrożenia ich w jak najefektywniejszy dla siebie sposób[3].

Dostęp do informacji, który jest coraz łatwiejszy dzięki szybkiemu rozwojowi globalnej infrastruktury sieciowej, nie niweluje całkowicie aspektu asymetrii informacji[4], która polega na tym, że część uczestników gry rynkowej ma lepszy i szybszy dostęp do bieżących prognoz lub notowań. To stwarza ich posiadaczom ogromną przewagę w stosunku do podmiotów rynkowych, które tych informacji, w postaci przetworzonych i opracowanych danych nie posiadają, a to przynosi skutki wszystkim graczom rynkowym[5].

Informacja jest obok trzech klasycznych czynników produkcji, czyli kapitału, pracy i ziemi uważana za czwarty czynnik.[6] Jeżeli dodamy do tego takie jej przymioty jak właściwość, kompletność i dostępność na czas, możemy informację określić jako wiedzę[7]. Wiedza, natomiast to jedyny czynnik produkcji, do którego nie ma zastosowania prawo malejących przychodów[8]. Co więcej, proces dzielenia się wiedzą wcale nie powoduje jej ubycia, a wręcz jeszcze bardziej ją rozwija.

Szybkość dostępu do obiektywnych kanałów wytwarzania informacji, przekłada się bezpośrednio na możliwość wygenerowania zysków lub ograniczenia strat wynikających z działalności gospodarczej. Informacja, w postaci odpowiedniej prognozy, pozwala na gospodarowanie w sposób racjonalny i zmniejsza prawdopodobieństwo popełnienia błędów inwestycyjnych.

Zarządzanie przepływem informacji w organizacji jest niezwykle istotnym aspektem jej funkcjonowania. Potrzeby informacyjne występują we wszystkich obszarach funkcyjnych przedsiębiorstwa i na każdym poziomie. Rozwijanie technologii zintegrowanych systemów przetwarzania i przemieszczania informacji stwarza, zatem możliwość znacznego zwiększenia efektywności funkcjonowania komórki informacyjnej, a przez to całej firmy.

Tak scharakteryzowane otoczenie ukazuje skomplikowaną złożoność, dlatego niezbędne jest obiektywne, precyzyjne i trafne podejście do wnioskowania o możliwościach i szansach w nim występujących. Do tego należy dodać umiejętność efektywnego projektowania wnętrza informacyjnego organizacji, co stwarza optymalne warunki do jej funkcjonowania. Narzędziem wspomnianego projektowania są systemy zintegrowane. Przy ich wdrażaniu niezbędna jest obecność podmiotu, który na wstępie przygotowuje analizę wnętrza organizacji właśnie ze względu na jej potrzeby i wymagania informacyjne.

Analiza otoczenia pokazuje, jak ważny dla efektywnego funkcjonowania organizacji na rynku jest konsulting. Zapewnia on niezbędny obiektywizm, fachową wiedzę dotyczącą analizy potrzeb informacyjnych i umiejętność właściwego wdrażania systemów zintegrowanych, bez których gromadzenie informacji i przetwarzanie ich w wiedzę jest niemożliwe. O tym natomiast, że wiedza jest głównym czynnikiem rozwoju w przedsiębiorstwach na rynku w XXI wieku świadczy fakt ogromnego wzrostu znaczenia czynników pozamaterialnych tworzących wartość firm[9].

Umiejętność efektywnego systematyzowania wiedzy w organizacji, polegająca na budowaniu modułów wychwytujących ją z informacji, projektowaniu infrastruktury jej krążenia i tworzeniu baz danych niezbędnych do jej gromadzenia, jest przyszłością doradztwa w tak zorganizowanym otoczeniu gospodarczym.




[1] Bielecki T.W., Informatyzacja Zarządzania, PWE W-wa 2001, str. 9
[2] Zob. KBN, The Knowledge-Based Economy, W-wa 2000
[3] Zob. Penc J., Zarządzanie w nowej ekonomii, Przegląd organizacji, 2002 r., nr 11, str. 11
[4] Varian H.R., Mikroekonomia, PWN W-wa 1997 str. 640
[5] Varian H.R., Mikroekonomia, PWN W-wa 1997 str. 641
W rozdziale 16 H.R. Varian przedstawia przykład, na podstawie którego udowadnia, że cena produktu na rynku rośnie, bez względu na to ilu uczestników posiada informację o stanie technicznym produktu sprzedawanego na rynku wtórnym a ile tej informacji nie posiada.
[6] Brzeszczyński J., Kto wie lepiej ten wygrywa, na podstawie witryny www.modernmedia.pl
[7] Ibidem
[8] Ibidem
[9] Zob. Penc J., Zarządzanie w nowej ekonomii, Przegląd organizacji, 2002 r., nr 11, str. 11 (Szacuje się, że w 1978 roku udział czynników pozamaterialnych w giełdowej wartości firm amerykańskich wynosił około 5%, a w latach 90 wzrósł aż do 80%. Ewenementem w tym przypadku jest firma Coca-Cola, w której na wartość rynkową w 95% składają się ww. czynniki, a w głównej mierze marka.

oprac. : Radosław Buszan / Gazeta IT Gazeta IT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: