eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Aplikacja UBER – kontrowersje na drogach i w social media

Aplikacja UBER – kontrowersje na drogach i w social media

2015-09-18 14:32

Przeczytaj także: Nuda w pracy w mediach społecznościowych


Przejażdżka z gwiazdą i kampania prosto z Białego Domu


Kierowcami Ubera zostają też milionerzy – jak pan Mariusz z Warszawy, który zgodnie z wywiadem udzielonym portalowi natemat.pl wozi swoich klientów ekskluzywnym Audi A8 za 300 tys. złotych, a nawet gwiazdy show-biznesu – takie jak Jimmy Kimmel, który na Uberową przejażdżkę zabrał Erica, wracającego do Afryki studenta dentystyki ceramicznej. Razem kupili pamiątki dla całej rodziny chłopaka z Gabonu. Jimmy Kimmel ot tak poruszający temat aplikacji w jednym z najczęściej oglądanych talk-show na świecie? Przypadek? Nie sądzę! Zamierzony zabieg promocyjny na piątkę z plusem. A dodatkowo film jest po prostu bardzo zabawny. Internautki czekają jeszcze na Brada Pitta i George’a Clooney’a prowadzących Ubera (najlepiej bez koszulki).

Kampanie są robione z dużym rozmachem i zdecydowanie pokazują, że wybór może być tylko jeden. Motyw „Change We Can Believe In” sprawdził się w przypadku Baracka Obamy, a teraz z powodzeniem realizowany jest przy działaniach promocyjnych aplikacji, ponieważ od maja 2015 roku głównym menadżerem do spraw światowej kampanii Ubera jest David Plouffe – doradca strategiczny kampanii prezydenckiej Obamy z 2008 roku. Hasłem, na którym oparł promocję Ubera uczynił słowo „Choice”, czyli wybór. Przykład? W maju, w związku z wyborami prezydenckimi w Polsce, Uber zorganizował akcję jedź za darmo na ‪#‎wybory‬! – „Nieważne, na kogo głosujesz – ważne jest skorzystanie z możliwości wyboru!” – grzmiały social media.

Ale czy po tym, co Uber proponuje, co daje i czym zaskakuje klientów, może być jakaś alternatywa? No chyba, że weźmiemy pod uwagę szczyt komunikacyjny – Ubery nie mogą poruszać się buspasem, a ceny w tych godzinach też są wyższe, więc – zdaniem internautów – na ten czas lepiej przesiąść się w komunikację miejską lub tradycyjne taksówki. Już babcia mówiła, że ideały nie istnieją.

fot. mat. prasowe

UBER a korki

Ubery nie mogą poruszać się buspasem, dlatego niekoniecznie jest to najlepszy wybór w godzinach szczytu


Akcja, akcja!


Uber wyróżnia się przede wszystkim dobrze przygotowaną promocją. Teasery, filmy, zdjęcia, współpraca z restauracjami, cukierniami, firmami odzieżowymi, które swoje „gifty” dla pasażerów umieszczają w wybranych autach. Promocje, darmowe przejazdy, uśmiechnięte twarze i komplementujący swoją firmę kierowcy. Bądź konsekwentny, wcielaj swój plan, ignoruj hałas i powtarzaj to tak długo, aż cały świat zobaczy to na Twój sposób – to idea przyświecająca działaniom Davida Plouffe’a. I rzeczywiście, coś w tym jest. Uber to już styl życia.

W Polsce mieliśmy już kilka dużych akcji, m.in. #‎ProudOfOurCity – w rocznicę Powstania Warszawskiego Uber umożliwił klientom darmowy przejazd pod muzeum, #UberIceCream, dzięki której można było zamówić zestaw lodów na patyku, #UberFamily – w ramach obchodzonego 1 czerwca Dnia Dziecka można było zamówić przejazd ze specjalnie przygotowanym na tę okazję autem z fotelikiem dla naszych pociech, #UberSnacks – w ramach Nocy Muzeów można było dostać się do niektórych muzeów za darmo, a dodatkowo na klientów czekały przygotowane na tę okoliczność przekąski. Oprócz tego w Tłusty Czwartek rozwozili pączki, pokusili się o współpracę z sopockim sklepem H&M – dowozili pasażerów za darmo do sklepu, w którym otrzymywali 20% rabatu na zakupy, a w ramach Warsaw Fashion Weekend można było wygrać ubrania z kolekcji projektantów, które ukryte były wybranych Uberowych autach.

Uber pomagał też uchodźcom, co nie spotkało się jednak z przychylną opinią części internautów.

fot. mat. prasowe

Wpis dotyczący pomocy uchodźcom

Sposób, w jaki Uber pomagał uchodźcom, nie wszystkim przypadł do gustu


UBERmania vs rzeczywistość


Twórcy aplikacji znaleźli niszę i trafili w odpowiedni czas, bo to właśnie „timing”, według Billa Grossa – pomysłodawcy Idealab – inkubatora nowych wynalazków, pomysłów i biznesów – jest głównym warunkiem sukcesu start-upów. Mówi się, że najtrudniej wpaść na najprostsze rozwiązania, a Uber bardzo skutecznie połączył użyteczność z pomysłowością. Liczy się cena – musi być niska albo ekskluzywna, dobrze przygotowana promocja – jeśli odpowiednio opakujemy produkt i stworzymy wokół tego interesującą historię, mamy dużą szansę powodzenia oraz wrażenie poczucie wyjątkowości w momencie korzystania z usługi czy zakupu towaru (przykład Apple).

Zatrudnienie byłego doradcy kampanii Obamy, nawiązanie współpracy z szeregiem firm usługowych czy wynajęcie helikopterów – określanych mianem UBERcopterów, którymi np. niektórzy dziennikarze poruszali się w ramach odbywającego się Festiwalu Filmowego w Cannes to działania, którymi twórcy Ubera zachęcają użytkowników do bliższego poznania aplikacji. Zdaniem niektórych korporacji taksówkarskich to właśnie działanie ponad literą prawa przysparza im najwięcej wrogów i wywołuje lawinę protestów mających na celu zahamowanie UBERmanii na świecie. Wyjątkiem może być Wielka Brytania. W Londynie aplikacja została zalegalizowana, a wobec Uberowców stosowane są takie same zasady jak wobec innych kierowców. Dostają licencję po przejściu badań lekarskich i testów topograficznych. A jednak można dogadać się w cywilizowany sposób. Warto rozmawiać.

Autor artykułu: Karolina Masalska – Młodszy specjalista ds. PR,

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: