eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Praca w domu czy dom w pracy?

Praca w domu czy dom w pracy?

2015-09-02 14:49

Praca w domu czy dom w pracy?

Praca w domu © Monkey Business - Fotolia.com

Nowe technologie zmieniają model pracy. Siedzenie za biurkiem od 9 do 17 powoli ustępuje miejsca bardziej elastycznym formom zatrudnienia, gdzie pracownicy część zadań mogą wykonywać z zacisza domowego. Pomaga w tym m.in. coraz powszechniejsze wykorzystanie tabletów, smartfonów oraz zasobów w chmurze. To korzystna zmiana, zważywszy chociażby na to, że zdalny styl pracy korzystnie wpływa na naszą efektywność, a dodatkowo zapewnia również czas na kwestie prywatne, niezwiązane z życiem zawodowym.

Przeczytaj także: Stanowisk pracy będzie coraz mniej

Kluczowe wnioski:

  • Nieco ponad co czwarty respondent przyznaje (26 proc.), że najlepsze pomysły dotyczące kwestii zawodowych przyszły mu do głowy, gdy przebywał w domu.
  • Niemal połowa badanych (49 proc.) nie ukrywa, że w czasie pracy korzysta z bankowości on-line, a 26 proc. osób otwarcie przyznaje się do robienia zakupów internetowych w czasie pracy.
  • Dla 63 proc. menedżerów załatwianie prywatnych spraw w pracy nie jest problemem, pod warunkiem jednak, że nie koliduje to z wypełnianiem obowiązków zawodowych.
  • 55 proc. badanych uważa, że technologie mobilne w pozytywny sposób przekładają się zarówno na oszczędność czasu, jak i produktywność.

Rewolucja w kalendarzu


Ponad jedna czwarta polskich pracowników zatrudnionych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, respondentów badania „Nowoczesne IT w MŚP 2015” , które Ipsos MORI przeprowadził na zlecenie Microsoft, przyznała, że na najlepsze pomysły dotyczące kwestii zawodowych wpadli, kiedy przebywali w domu. Jedynie 14 proc. stwierdziło, że stało się to podczas obecności w biurze. Tyle samo doznało „olśnienia” w drodze do pracy. W przypadku 10 proc. respondentów najlepsze pomysły pojawiły się podczas snu.

Coraz wyższy poziom adopcji urządzeń przenośnych (urządzeń 2 w 1, tabletów czy smartfonów) a także wprowadzanie do firm polityki BYOD (Bring Your Own Device), zakładającej możliwość wykorzystania prywatnych urządzeń do realizacji zadań zawodowych, wprowadzają stopniowo istotne zmiany w podejściu do standardu dnia pracy. Czas przeznaczony na realizację obowiązków służbowych przeplata się z tym, który poświęcany jest na załatwianie spraw prywatnych.

W myśl zasady, że najlepsze pomysły przychodzą nam do głowy, kiedy jesteśmy zrelaksowani, pracownicy coraz chętniej wykorzystują wolne chwile na sprawy zawodowe. Jak wynika z badania, pracownicy zdecydowanie częściej deklarują chęć realizowania obowiązków służbowych poza biurem. 22 proc. respondentów przyznaje, że zajmuje się sprawami zawodowymi tuż przed snem, a 16% respondentów robi to z samego rana, jeszcze przed wyjściem do pracy. Co dziesiąty uczestnik badania oddaje się pracy podczas podróży środkami transportu publicznego.

fot. Monkey Business - Fotolia.com

Praca w domu

Zdalny styl pracy korzystnie wpływa na naszą efektywność, a dodatkowo zapewnia również czas na kwestie prywatne, niezwiązane z życiem zawodowym.


„Prywata” w pracy… za zgodą przełożonych


Przyzwolenie na pracę poza godzinami ma jednak swoje drugie oblicze, bo analogicznie w godzinach pracy często oddajemy się sprawom prywatnym. Granica między tymi dwiema sferami ulega dalszemu zatarciu. Wspomniane wcześniej badanie pokazuje, że pracownicy z małych i średnich firm w wielu przypadkach wykonują niektóre zadania prywatne w trakcie godzin pracy. 49 proc. respondentów przyznaje się otwarcie do korzystania z bankowości elektronicznej w czasie pracy, 42 proc. odwiedza strony internetowe niezwiązane z ich obowiązkami. Dodatkowo, 26 proc. osób biorących udział w badaniu przyznaje się do robienia w tym czasie zakupów przez Internet. Wyniki te jasno pokazują zmianę podejścia do klasycznego dnia roboczego, która towarzyszy upowszechnieniu się technologii mobilnych i łatwości dostępu do naszych zasobów, nie tylko w komputerze, ale także z poziomu smartfona czy tabletu.

Co istotne, ankietowani przyznali, że 63 proc. ich menedżerów aprobuje taki model zachowania, o ile nie koliduje on w żaden sposób z realizacją ich zadań służbowych. Zaledwie 15 procent ankietowanych zadeklarowało, że w ich firmach takie zachowanie nie jest akceptowane. Co ciekawe, tylko jeden na dziesięciu (9 proc.) menedżerów nie zdaje sobie sprawy, że jego pracownicy załatwiają prywatne sprawy w godzinach pracy.
„Rozwój technologii opartych o chmurę obliczeniową powoduje, że pracownicy mają bezpieczny dostęp do służbowych plików w zasadzie z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie. Dzięki temu mogą oni realizować powierzone zadania nie tylko w czasie fizycznej obecności w biurze. Wystarczy, że mają przy sobie urządzenie mobilne, na przykład Windows tablet z usługą Office 365 albo CRM Online i mogą w pełni wydajnie zrealizować swoje zadania służbowe, niezależnie od tego czy są właśnie w podróży pociągiem czy też wyszli z biura na wywiadówkę dziecka” – mówi Przemysław Szuder, dyrektor działu Small & Medium Business Solutions and Partners w Microsoft.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: