eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Produkcja stawia na innowacje

Produkcja stawia na innowacje

2015-08-17 16:10

Produkcja stawia na innowacje

Produkcja stawia na innowacje ©  vladimirfloyd - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Innowacyjność to strategiczny cel 50 procent firm produkcyjnych na świecie - wynika z badania KPMG International pt. „Global Manufacturing Outlook”. Respondenci deklarują również, że kluczowym czynnikiem odpowiedzialnym za wzrost innowacyjności jest wdrażanie nowych technologii produkcji. 32 procent firm stawia na wprowadzenie nowych produktów, a dla 30 procent największym wyzwaniem okazuje się poprawa efektywności działań badawczo-rozwojowych.

Przeczytaj także: Cyfrowa transformacja wyzwaniem dla firm produkcyjnych

B+R i innowacje nabierają znaczenia


Raport opracowany przez KPMG International wyraźnie wskazuje, że firmy produkcyjne kładą coraz większy nacisk na innowacyjność i nowe produkty. W ten sposób chcą sprostać nowym wyzwaniom, ale też wzmocnić swoją pozycję rynkową i konkurencyjność.

Niemal 3/4 przedstawicieli firm produkcyjnych deklaruje, że na przestrzeni najbliższych dwóch lat przeznaczy na badania i rozwój oraz pracę nad innowacjami minimum 4% swoich rocznych przychodów, co w zestawieniu z ostatnimi dwoma latami oznacza wzrost aż o 15 p.p.

Jednocześnie prawie połowa respondentów uważa, że motorem napędowym rozwoju przedsiębiorstwa i jego innowacyjności jest wdrażanie nowych technologii produkcji. Na drugim miejscu znalazła się zwiększenie wydatków na badania i rozwój (44%), a na trzecim - nawiązywanie współpracy z innymi podmiotami w celu zwiększenia innowacyjności (36%). "tradycyjne" strategie wzrostu, jak ekspansja zagraniczna czy też rozwój kanałów dystrybucji znalazły się na dalszych pozycjach, zyskując odpowiednio 34 i 33% odpowiedzi.

fot. mat. prasowe

Wydatki na B+R i innowacje ciągle rosną

Niemal 3/4 respondentów deklaruje, że w ciągu najbliższych dwóch lat planuje przeznaczyć na badania i rozwój oraz innowacje co najmniej 4% rocznych przychodów


Firmy produkcyjne w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z tego, że innowacyjność jest kluczowym elementem sukcesu na rynku. Warto zaznaczyć, że dotyczy to także polskich firm, dla których w przeszłości źródłem wzrostu były konkurencyjne koszty produkcji i siły roboczej, które pozwalały skutecznie konkurować z lokalnymi producentami na rynkach zachodnich. W przyszłości źródłem wzrostu będą właśnie innowacyjne produkty i usługi, ale tylko dla tych firm, które odpowiednio wcześnie podejmą niezbędne działania. Z badania KPMG w Polsce przeprowadzonego w ubiegłym roku wynika, że połowa średnich i dużych przedsiębiorstw przemysłowych uznaje innowacyjność za swój cel strategiczny – mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradczego dla sektora zróżnicowanej produkcji przemysłowej w KPMG w Polsce.

fot. mat. prasowe

Kluczowe czynniki odpowiedzialne za rozwój przedsiębiorstw i ich innowacyjności

Dla niemal połowy badanych kluczowym czynnikiem jest tu wdrażanie nowych technologii produkcji


W najbliższych latach szczególnie w Polsce firmy mają doskonałą sposobność zwiększenia swojej innowacyjności poprzez prowadzone prace B+R ze względu na dostępność grantów dofinansowujących tego typu prace. Granty są dostępne zarówno dla małych i średnich firm, jak i dużych przedsiębiorstw. Oczekuje się również wprowadzenia specjalnych zachęt podatkowych, stymulujących zwiększanie nakładów B+R w firmach – mówi Kiejstut Żagun, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu ulg i dotacji w KPMG w Polsce.

Współpraca kluczem do sukcesu


Z międzynarodowego badania KPMG wynika także, że coraz więcej firm nawiązuje współpracę z podmiotami zewnętrznymi, żeby przyspieszyć proces wytwarzanie nowatorskich produktów oraz usług i efektywniej wykorzystywać środki przeznaczone na ten cel. Nieco ponad 80% respondentów przyznało, że pogłębia współpracę z dostawcami i klientami w zakresie rozwoju innowacji. Najczęściej wskazywanym powodem dla tego typu działań były szybkość wdrożenia nowych rozwiązań (ang. speed-to-market, 25% respondentów), redukcja kosztów (25%) oraz dostęp do nowych technologii (21%).

fot. mat. prasowe

Motywacja do współpracę z dostawcami i klientami w zakresie rozwoju innowacji

Dla 1/4 respondentów najczęstszym powodem tego typu działań jest szybkość wdrożenia nowych rozwiązań


Firmy produkcyjne muszą podążać za tempem przemian technologicznych, co oznacza, że zachodzi potrzeba coraz szybszego wytwarzania innowacji i wprowadzania ich na rynek. Dlatego coraz ważniejsza staje się ścisła współpraca z klientami, dokładne poznanie ich potrzeb i dostosowanie do nich nowatorskich rozwiązań. Taka strategia zmniejsza także ryzyko, że nowatorski produkt, na rozwój którego przeznaczane są przecież znaczne środki finansowe, zostanie odrzucony przez rynek. Z kolei bliska współpraca z poddostawcami pozwala wdrożyć innowacje na każdym etapie łańcucha dostaw, np. poprzez podniesienie jakości podzespołów – mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradczego dla sektora zróżnicowanej produkcji przemysłowej w KPMG w Polsce.

O badaniu:
The Global Manufacturing Outlook 2015 to badanie przeprowadzone na początku 2015 roku przez Forbes na zlecenie KPMG International na próbie 386 przedstawicieli kadry zarządzającej firm produkcyjnych z 18 krajów z całego świata. 63% respondentów reprezentowało organizacje o przychodach ponad 5 mld USD rocznie. Największa część badanych firm (31%) zajmuje się produkcją dla przemysłu (w tym także produkcją elektroniki przemysłowej), nieco ponad jedna piąta (22%) to przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej, firmy z sektora lotniczego i obronnego stanowiły 18% respondentów. Kolejne ważne branże to: produkcja urządzeń medycznych (14%) oraz przemysł metalowy (12%). Koncerny i konglomeraty zrzeszające przedsiębiorstwa o różnym profilu działalności stanowiły 3% respondentów.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: