eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Płatność przy odbiorze: tak lubimy najbardziej

Płatność przy odbiorze: tak lubimy najbardziej

2015-08-17 13:25

Płatność przy odbiorze: tak lubimy najbardziej

Przesyłka kurierska © BillionPhotos.com - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Rzesza osób kupujących online rośnie - z tegorocznego badania zrealizowanego przez TNS Polska na zlecenie Związku Banków Polskich wynika, że w ciągu roku odsetek kupujących online wzrósł o kolejne 4 procent. Ten sam sondaż dowiódł również, że za internetowe zakupy najchętniej płacimy gotówką przy odbiorze zamówionego towaru. Systematycznie rośnie jednak grono klientów, którzy decydują się na zapłatę poprzez system szybkich płatności internetowych, dostępnych w e-bankowości.

Przeczytaj także: Jakie metody płatności wybieramy przy zakupach online?

Opracowany przez GUS raport „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” dowodzi, że w minionym roku w ponad 10 mln polskich domostw (ok. 77 proc.) posiadało komputer, a ponad 2/3 osób w wieku 16-74 lata deklarowało regularne korzystanie z Internetu. Zrealizowany przez TNS Polska sondaż “Wizerunek polskiego sektora bankowego” pokazuje z kolei, że zakupy internetowe robi już ponad połowa klientów banków (55 proc.). Dane te znajdują swoje potwierdzenie w najnowszym raporcie Gemius, w którym 55 proc. pytanych przyznało, że co najmniej raz dokonało zakupów online. Artur Wojtczuk, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR przekonuje, że nadchodzący czas przyniesie dalsze wzrosty na rynku e-commerce, na co wpływ wywierać będzie m.in. doskonalenie tzw. „user experience” oraz coraz liczniejsze udogodnienia wdrażane przez e-sklepy.
- Transakcje w sieci są wygodne, szybkie i coraz bardziej intuicyjne dzięki narzędziom usprawniającym proces zakupowy udostępnianym przez e-sklepy - mówi A. Wojtczuk. - Wdrożenie nowych przepisów o ochronie konsumentów, w tym m.in. wydłużenie czasu na zwrot zakupionego towaru do 14 dni, spowodowało, że zakupy w sklepach internetowych stały się jeszcze bardziej komfortowe - dodaje A. Wojtczuk.

Gotówka przy odbiorze nadal popularna


Wybierając formę płatności za zakupy w Internecie warto dobrze się zastanowić. Sposób, w jaki uregulujemy należność wobec e-sklepu ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo transakcji, ale także na termin dostarczenia zamówionego towaru oraz na przebieg ewentualnego procesu reklamacji. A jakie sposoby płatności są preferowane przez Polaków robiących zakupy w Internecie? Okazuje się, że za towar lub usługę kupioną online wciąż najchętniej płacimy gotówką przy odbiorze, choć jej popularność spada. W badaniu realizowanym przez TNS Polska ta forma płatności została wybrana przez 15 proc. ankietowanych, podczas gdy w ubiegłorocznym badaniu wskazało ją 18 proc. respondentów.

Dla ok. 11 proc. osób uczestniczących w badaniu ważne jest, aby na stronie sklepu znaleźć logo swojego banku, co oznacza możliwość dokonania płatności przez bankowość elektroniczną. Natomiast co dziesiąty ankietowany (9 proc.) zadeklarował, że chce mieć w sklepie internetowym dostęp do różnych form płatności.

Sposób płatności ma znaczenie


Tempo realizacji zamówienia zwykle zależy od tego, jak szybko pieniądze za zakupione towary czy usługi trafiają do sprzedawcy. Decydując o wyborze formy płatności, tę zależność bierze pod uwagę 8 proc. badanych. Identyczny odsetek klientów banków szuka na stronie e-sklepu logotypu znanego i sprawdzonego systemu płatności. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania TNS Polska, kiedy takiej odpowiedzi udzieliło 4 proc. ankietowanych, wzrost jest dwukrotny.

W opinii A. Wojtczuka rosnąca świadomość konsumentów przekłada się na wzrostowy trend w liczbie transakcji realizowanych w obsługiwanym przez KIR systemie Paybynet - Głównymi zaletami systemów płatności typu pay-by-link, do których należy Paybynet, są szybkość i bezpieczeństwo transakcji
- podkreśla A. Wojtczuk.
- Wybierając tę metodę płatności, klient zostaje przekierowany do strony w serwisie transakcyjnym banku, gdzie otrzymuje gotowy do zatwierdzenia, wypełniony formularz zawierający wszystkie dane niezbędne do realizacji przelewu na rzecz sprzedawcy. Jest to narzędzie wygodne i bezpieczne. Automatyczne przenoszenie danych, takich jak numer konta bankowego odbiorcy, jego nazwy i adresu, zabezpiecza kupującego przed ewentualnymi błędami, możliwymi do popełnienia przy ręcznym wypełnianiu bankowego przelewu - dodaje A. Wojtczuk.

Dodatkowo, w przypadku systemu Paybynet, dzięki bezpośredniemu przekazywaniu środków pomiędzy klientem a sklepem, przyspieszony zostaje nie tyko proces realizacji zamówienia, lecz także księgowanie i rozliczanie transakcji po stronie sprzedającego. Co więcej, w przypadku zwrotu towaru,
e-sklep sprawniej zidentyfikuje konkretne zlecenie, dzięki czemu może szybciej zwrócić środki na nasze konto.
- Transakcje zlecane w systemie Paybynet są nieodwoływalne, a ich realizację gwarantuje KIR jako operator międzybankowego systemu rozliczeniowego Elixir. Taka metoda rozliczania się jest korzystna dla obu stron transakcji, bo chroni zarówno kupującego, jak i sprzedawcę - podsumowuje A. Wojtczuk.

Informacje o badaniu
Badanie “Wizerunek polskiego sektora bankowego” zrealizowane zostało w marcu 2015 r. w ramach cyklicznego wielotematycznego badania Omnibus, przeprowadzanego przez TNS Polska na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15+. Liczebność próby (N=998).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: