eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Co zmieniły nowe prawa konsumenta?

Co zmieniły nowe prawa konsumenta?

2015-06-26 13:55

Co zmieniły nowe prawa konsumenta?

Czy nowe prawa konsumenta rzeczywiście są korzystne dla polskich klientów? © Andrey Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Znowelizowane prawa konsumenta obowiązują już od pół roku. Celem ich wprowadzenia było ujednolicenie regulacji obowiązujących na terenie Unii Europejskiej. Zmiany miały także wpływ na umowy zawierane na odległość oraz poza siedzibą przedsiębiorcy, dlatego też w znacznej mierze dotyczyły e-przedsiębiorców. Porównywarka cen idealo.pl postanowiła sprawdzić, w jakim stopniu polskie sklepy internetowe wzięły sobie do serca nowe przepisy.

Przeczytaj także: Sklep internetowy: nowe obowiązki informacyjne

Idealo.pl przyjrzała się również, w jakim stopniu nowelizacja wpłynęła na udogodnienia dla konsumentów. Aby przeprowadzić jak najbardziej miarodajną analizę pod lupę wzięto dane pochodzące z regulaminowych zapisów 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z idealo w czerwcu 2014 roku z aktualnymi.
W powszechnym przekonaniu wprowadzone zmiany miały działać na rzecz klientów, wyniki raportu dowodzą jednak, że realia wyglądają nieco inaczej - nowe przepisy w wielu przypadkach oznaczają niekorzystne dla konsumentów warunki.

84% sklepów z nowym regulaminem


Jedna z największych obaw sprzedawców internetowych spowodowanych wprowadzeniem nowych przepisów związana była z czasochłonnym dopasowaniem zapisów w regulaminie. Okazuje się jednak, że większości polskich sprzedawców udało się je punktualnie wprowadzić. Spośród zbadanych przez idealo sklepów aż 84% opublikowało swoje nowe regulaminy punktualnie przed 25 grudnia 2014 roku. We wszystkich z tych przypadków udało im się przy tym zawrzeć najważniejsze kwestie takie jak regulacja warunków zwrotu towarów, jednak dwóch sprzedawców zapomniało o przedłożeniu konsumentom wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zaś jeden z nich nie reguluje w warunkach sprzedaży kwestii odpowiedzialności za bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy.

Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy w większości sklepów


Jedna z wprowadzonych zmian w prawie konsumentów dotyczy odstąpienia od umowy sprzedaży. Na jego złożenie klient ma 14 dni od momentu, kiedy wszedł w posiadanie zamówionego produktu. Ważne jest przy tym, że musi zostać ono złożone na piśmie – wysłane listem poleconym lub drogą elektroniczną. Sprzedawcy są obecnie zobowiązani do przedłożenia klientom wzoru takiego oświadczenia. W czerwcu 2014 roku formularz tego typu znaleźć można było w zaledwie 28% sklepów internetowych. Znacznie częściej do dyspozycji konsumentów stały formularze zwrotu lub wymiany nabytych artykułów.

fot. mat. prasowe

W ilu sklepach można znaleźć wzór odstąpienia od umowy?

Zdecydowana większość sklepów dostosowała się do konieczności posiadania wzoru odstąpienia od umowy.


W ciągu roku większości sprzedawców udało się wywiązać z tego obowiązku. Według danych zebranych w tych samych sklepach, wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży znaleźć można już w 80% przypadków. Jest to niebagatelny wzrost o 52%. Można dopatrywać się tu znacznego ułatwienia dla klientów. Wypełnienie odpowiednich pól formularza jest znacznie łatwiejsze niż własnoręczne tworzenie osobnego dokumentu.

Zdarzają się bardziej restrykcyjne terminy zwrotu


Przed 25 grudnia 2014 konsumenci mieli prawo do rezygnacji z towaru i jego zwrotu bez podania przyczyn w terminie 10 dni od zawarcia umowy. Za sprawą korzystnego dla nich zapisu w dyrektywie Unii Europejskiej, obecnie klienci mają więcej czasu na zapoznanie się z zakupionymi towarami i podjęcie decyzji o ich ewentualnym odesłaniu – obecnie mają oni na to 14 dni od dnia, kiedy złożyli u sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Choć z badań idealo wynika, że w wielu przypadkach okres ten rzeczywiście się wydłużył, godny uwagi jest fakt, że dla niektórych sklepów zmiana przepisów mogła być przesłanką do zaostrzenia terminu zwrotu towarów.

fot. mat. prasowe

Jak długi jest termin zwrotu zakupionych produktów?

We wszystkich zbadanych e-sklepach dostosowano się najkrótszego możliwego okresu zwrotu wynoszącego 14 dni.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Co zmieniła nowa ustawa konsumencka?

    jeremiasz_kawa / 2015-06-29 15:09:45

    Moim zdaniem za dużo to ona nie zmieniła ;) Jest parę ważnych rzeczy, które należy nadmienić (np. ujednolicenie prawa w UE), ale głównie są to zmiany kosmetyczne, które za bardzo ani życia nie ułatwią ani nie utrudnią. Zwrot? 14 dni teraz, wcześniej było 10. 4 dni to nie jakaś makabryczna zmiana, więc większość konsumentów i tak tego nie odczuje. Tak czy siak, na papierze (tj. w ustawie) wygląda to naprawdę lepiej. Wystarczy spojrzeć na porównanie wcześniejszych i aktualnych przepisów - tutaj nowe wypadają o niebo lepiej. Dla ciekawskich, na tym blogu porównanie https://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: