eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Coraz częściej dbamy o jakość życia

Coraz częściej dbamy o jakość życia

2015-06-14 00:15

Coraz częściej dbamy o jakość życia

Polacy patrzą w lustro z optymizmem © bruno135_406 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Okazuje się, że statystyczny Kowalski to człowiek raczej pozbawiony kompleksów na punkcie swojego wyglądu. Taki wniosek nasuwa się po lekturze raportu z globalnego badania Havas Worldwide „iBody: nowe granice”, z którego wynika, że aż 71 procent z nas z uśmiechem patrzy w lustro. Autorzy raportu zdefiniowali Polaków jako entuzjastów holizmu, którzy w sposób kompleksowy i zrównoważony potrafią zadbać o jakość życia.

Przeczytaj także: Wzrasta aktywność fizyczna Polaków

Są zmiany i to na lepsze


Badanie pokazało, że ponad połowa badanych w ciągu ostatnich lat porzuciła niezdrowe nawyki żywieniowe. Lepiej jest również z aktywnością fizyczną - obecnie już niemal co drugi Polak przyznaje, że częściej uprawia sport.

Co zmieniło nasze podejście? Okazuje się, że w zależności od wieku respondentów, stoją za tym różne czynniki: pokolenie Y chce być w świetnej kondycji (47%), osoby w wieku 35-54 lata zmniejszają w ten sposób nadmiar stresu (44%), a starsi najczęściej robią to dla czystej przyjemności. Ludzie nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie deklarują pozytywną relację ze swoim ciałem, nazywając je źródłem szczęścia (62%), przyjemności (60%), siły (46%) i dumy (40%).

Części ciała, które Polacy akceptują u siebie bez większych zastrzeżeń, to według badania dłonie, stopy i pośladki. W każdym przypadku maksymalnie 2% badanych w Polsce kobiet i mężczyzn chciałoby je zmienić, gdyby miało taką możliwość. Zdecydowany prym wśród części ciała do wymiany wiedzie brzuch. Warto jednak zaznaczyć, że aż 30% Polaków i 14% Polek zadeklarowało, że nie zmieniłoby niczego w swoim wyglądzie.
Jesteśmy ogólnie zadowoleni ze swojego wyglądu i kondycji, nie ulegamy presji medialnej ani społecznej. Nie chcemy na siłę sztucznie udoskonalać ani zmieniać naszych ciał, choć coraz uważniej i z coraz większym zaangażowaniem dbamy o nie na co dzień – podsumowuje badanie Marek Staniszewski, CSO Havas Worldwide w Polsce. – W takim podejściu istotną rolę mogą też odgrywać marki, stając się ważnymi partnerami w naszej codziennej trosce o zdrowie, zachowanie dobrej formy i dobrego samopoczucia – dodaje.

Technologia tak, ale... naturalność wciąż najlepsza


Polscy respondenci z dystansem podchodzą do ingerencji w swoje ciała wynikającej z możliwości, jakie stwarza technologia, oraz do przyszłości rysującej się pod znakiem nanochipów kontrolujących zarówno sprawność fizyczną, jak i psychiczną. Jedynie 34% uważa, że dla społeczeństwa dobre byłoby używanie tabletek umożliwiających podniesienie IQ, pozwalających żyć 100 lat i więcej (37%) czy zupełnie zmieniających wygląd (18%). Jednak już 6 na 10 respondentów wyraża pozytywne opinie na temat testów badających u płodu ryzyko rozwinięcia się chorób, które mogą zagrażać życiu dziecka w przyszłości.

Połowa ankietowanych boi się ryzyka utraty prywatności czy zahamowania działania naturalnych barier ochronnych organizmu wskutek coraz większej ingerencji technologii w nasze ciała. Ale gdyby tylko nadarzyła się okazja, co piąty prosument i co czwarty zwykły konsument wybrałby życie jako cyborg – pół maszyna, pół człowiek.

fot. mat. prasowe

Polskie iBody

Polacy są z siebie zadowoleni - 71 procent respondentów deklaruje, że akceptuje swój wygląd.


Dla połowy badanych w Polsce największym zagrożeniem, jakie niesie ze sobą rozwój technologiczny, jest „społeczność w tak dużym stopniu skoncentrowana na ciele, że zapomni o rozwoju umysłu i duszy”. Prawie 80% badanych odpowiedziało, że idealne ciało to ciało naturalne, a 70% uważa, że świat byłby zdecydowanie piękniejszy, gdyby ludzie przestali się tak bardzo przejmować swoim wyglądem zewnętrznym.

O badaniu
Grupa Havas Worldwide we współpracy z firmą Market Probe International przeprowadziła ankietę z udziałem 10 131 osób w wieku powyżej 18 lat reprezentujących 28 krajów: Arabię Saudyjską, Australię, Belgię, Brazylię, Chiny, Czechy, Estonię, Francję, Hiszpanię, Holandię, Indie, Irlandię, Japonię, Kanadę, Kolumbię, Litwę, Łotwę, Malezję, Meksyk, Niemcy, Polskę, Portugalię, RPA, Singapur, USA, Wielką Brytanię, Włochy i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W Polsce w badanu wzięło udział 502 respondentów. Próba składała się w 20% z prosumentów, a w 80% ze zwykłych konsumentów. (Na potrzeby niniejszego raportu osoby w wieku od 18 do 34 lat określono mianem generacji Y).

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: